Σαρωτικό ήταν όπως αποδεικνύεται το χτύπημα στην εικόνα των νησιών που δέχθηκαν το μεγαλύτερο όγκο προσφύγων και μεταναστών και παρά το γεγονός πως φέτος η εικόνα στα λιμάνια δεν έχει σχέση με την περσινή, μετά τη λειτουργία των κέντρων παραμονής, φαίνεται πως οι επιπτώσεις στον τουρισμό ήταν μεγαλύτερες από τις αρχικές εκτιμήσεις.
Η επεξεργασία από το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων των αφίξεων εξωτερικού για το πρώτο τετράμηνο φανέρωσε το μέγεθος της πτώσης της ζήτησης για την Κω, τη Σάμο και τη Λέσβο, όπου η σεζόν άνοιξε με διψήφια μείωση. Πιο συγκεκριμένα, για το νησί της Κω, η μείωση φτάνει το 23,1% (το Μάρτιο οι αφίξεις στο αεροδρόμιο κατέγραφαν πτώση 70,9% και τον Απρίλιο 20,6% σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2015), ενώ αντίστοιχα στη Σάμο η τουριστική περίοδος άνοιξε με μείωση 41,9% και για τη Μυτιλήνη με 30,2%.
Επιχειρηματίες των νησιών αναφέρουν στο Capital.gr πως ενώ αρχικά υπήρχαν ελπίδες για ανάκαμψη, δεδομένου πως η πλειονότητα των ξενοδοχειακών μονάδων προχώρησε σε μεγάλες προσφορές σε μια προσπάθεια να τονωθεί το ενδιαφέρον των ξένων tour operators, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική... μια κατάσταση που δεν αποτυπώνεται μόνο στα στατιστικά των αεροπορικών αφίξεων, αλλά και στα ποσοστά πληρότητας που είναι πολύ πιο χαμηλά σε σύγκριση με πέρσι.
Ξενοδόχοι και επιχειρηματίες του Τουρισμού βλέπουν ότι η εικόνα των προορισμών θα αργήσει να επανέλθει, εκτιμώντας πως παρά την πτώση των τιμών, η μείωση στις κρατήσεις θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες. Αν και υπάρχουν προοπτικές να αυξηθούν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, εντούτοις η όποια άνοδος προκύψει δεν θεωρείται πως θα είναι ικανή να αντισταθμίσει τις μεγάλες απώλειες σε έσοδα φέτος, την ώρα μάλιστα που και πέρσι οι εισπράξεις ήταν μειωμένες.
Το μέγεθος της "ψαλίδας” ανάμεσα στα παραπάνω νησιά και στα υπόλοιπα αεροδρόμια είναι σημαντική. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ, από την αρχή του χρόνου μέχρι και τον Απρίλιο καταγράφεται συνολική αύξηση 6,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015 (1.620 χιλιάδες αφίξεις έναντι 1.524 χιλιάδων αντίστοιχα), με αύξηση 6,5% στα περιφερειακά αεροδρόμια, έναντι σε 6,1% στην Αθήνα.
Ειδικότερα, άνοδο καταγράφουν οι Κυκλάδες (54,3% Ιαν. – Απρ.), η Κρήτη (18,5%) και το Ιόνιο (14,7%). Αντίθετα στα Δωδεκάνησα η αύξηση είναι οριακή, αγγίζοντας μόλις το 0,2%). Σε αυτό συνέβαλε το αεροδρόμιο της Ρόδου, όπου παρατηρείται αύξηση 7,7%. Τέλος, σημαντική μείωση καταγράφεται στους λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς (Πελοπόννησος -18,2%).
Το πρόβλημα δείχνει να είναι τόσο μεγάλο που οδήγησε το υπουργείο Τουρισμού να επεκτείνει το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού για τα καταλύματα σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Λέρο και Κω και να αυξηθεί η επιδότηση των τουριστικών μονάδων των νησιών αυτών στο πρόγραμμα. Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, οι δικαιούχοι και ωφελούμενοι του προγράμματος θα μπορούν χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση να κάνουν διακοπές έως και δέκα διανυκτερεύσεων, αντί για πέντε που ισχύει για τους δικαιούχους που θα επιλέξουν άλλους προορισμούς.
Ωστόσο, με δεδομένο πως ο εσωτερικός τουρισμός καταγράφει δραματική πτώση την τελευταία τριετία, οι προσδοκίες των επιχειρηματιών δεν είναι μεγάλες, προσθέτοντας πως το βασικό είναι να ενισχυθεί η εικόνα των νησιών στις αγορές του εξωτερικού και παράλληλα να αυξηθούν οι πτήσεις τσάρτερ.