Σε κατεύθυνση αποκλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων με την Κίνα κινείται η ΕΕ. Σχεδιάζει να μειώσει τους δασμούς των ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Μέσα από αυτήν της την απόφαση, η ΕΕ έδωσε ένα από τα πιο σαφή μηνύματα ότι είναι ανοιχτή στην επίλυση της μακροχρόνιας εμπορικής διαμάχης με την Κίνα μέσω διαπραγματεύσεων, σε μια κίνηση που θα μπορούσε να μειώσει τις συνεχιζόμενες εμπορικές εντάσεις μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου.
Η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι οι δασμοί και για τις τρεις υπό έρευνα κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μειωθούν, με την φορολογική εισφορά για την BYD να μειώνεται από 17,4% σε 17%, την Geely από 19,9% σε 19,3% και την SAIC από 37,6% σε 36,3%.
Οι δασμοί που επιβλήθηκαν στις εταιρείες που δεν συμμετείχαν στο «δείγμα» και δεν συνεργάστηκαν με την έρευνα της Κομισιόν μειώθηκαν επίσης από 37,6% σε 36,3%.
Ένας αξιωματούχος της ΕΕ εξήγησε μιλώντας στο Euractiv ότι η μείωση των δασμών οφείλεται σε «τεκμηριωμένες» παρατηρήσεις που ελήφθησαν από τα σχετικά μέρη.
Ωστόσο, για τις συνεργαζόμενες εταιρείες που δεν ερευνήθηκαν ξεχωριστά, ο δασμός αυξήθηκε από 20,8% σε 21,3%.
Η Κομισιόν απέδωσε την αύξηση σε «τεχνικό» σφάλμα που αφορούσε την εφαρμογή ενός τύπου για τον υπολογισμό του μεριδίου των εξαγωγών των εταιρειών προς την ΕΕ.
Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ ανακοίνωσε επίσης ότι οι δασμοί για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, η οποία είχε ζητήσει ατομικό δασμολογικό συντελεστή, έχουν πλέον μειωθεί σημαντικά στο 9%, από το αρχικό επίπεδο του 21%.
Η Κομισιόν δήλωσε ότι αυτό συνέβη επειδή επωφελήθηκε από ένα αντίστοιχα χαμηλότερο ποσοστό επιδότησης από την κινεζική κυβέρνηση.
Οι σημερινές ανακοινώσεις αποτελούν το ισχυρότερο μήνυμα ανοίγματος που έχει δώσει μέχρι στιγμής η Κομισιόν προς τους κινέζους ομολόγους της, με τον εκπρόσωπο Όλοφ Γκιλ να δηλώνει:
«Σίγουρα μπορεί να βρεθεί λύση, αλλά πρέπει να βασίζεται σε στοιχεία».
«Επιτρέψτε μου να ξεκαθαρίσω ότι δεν έχει ληφθεί καμία τελική πολιτική απόφαση», είπε.
«Υπάρχουν συνεχιζόμενες συζητήσεις σχετικά με τις συνομιλίες με την Κίνα.
Η ΕΕ ελπίζει να καταλήξει σε μια εναλλακτική λύση», πρόσθεσε ο αξιωματούχος.
«Εναπόκειται στην Κίνα να προτείνει μια λύση που να είναι συμβατή με τον ΠΟΕ και να αντιμετωπίζει τις παράνομες επιδοτήσεις, όπως τις βλέπουμε, τις οποίες η Κομισιόν εντόπισε κατά την επίπονη έρευνα βάσει στοιχείων», δήλωσε ο Γκιλ.
Εν τω μεταξύ, η ΕΕ δήλωσε επίσης ότι δεν θα εισπράξει προσωρινούς δασμούς με τη μορφή τραπεζικών εγγυήσεων, όπως είχε ανακοινωθεί προηγουμένως, καθώς «δεν πληρούνται οι νομικές προϋποθέσεις» για να γίνει αυτό.
Πρόσθεσε ότι οι δασμοί πιθανότατα θα επιβληθούν μόνο μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, αφού τα κράτη μέλη της ΕΕ ψηφίσουν για τους δασμούς.
Για να μπλοκαριστούν οι δασμοί απαιτούνται ψήφοι από 15 χώρες της ΕΕ που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 65% του πληθυσμού της Ένωσης.
Ωστόσο, η Κομισιόν επισήμανε επίσης ότι υπάρχει «κίνδυνος» η αναστολή των δασμών να οδηγήσει σε πλημμύρα οχημάτων που θα φτάσουν στην ΕΕ πριν από τις 30 Οκτωβρίου.
«Φυσικά υπάρχει ο κίνδυνος να αρχίσουν να συσσωρεύονται στην Ευρώπη, αλλά χρειάζεται χρόνος για να μεταφέρουν τα αυτοκίνητα από την Κίνα.
Υπάρχει μια διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε», δήλωσε αξιωματούχος της ΕΕ.
Ο αξιωματούχος πρόσθεσε ότι η ΕΕ «θα προσπαθήσει να κινηθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα» και «είναι πιθανό οι δασμοί να επιβληθούν νωρίτερα από τις 30 Οκτωβρίου».
Η προθεσμία του τέλους Οκτωβρίου «είναι η τελευταία δυνατή ημερομηνία», δήλωσε ο αξιωματούχος και πρόσθεσε:
«Αλλά αν όλα πάνε καλά, αυτό μπορεί να γίνει και πιο γρήγορα».
Η ανακοίνωση της ΕΕ έρχεται αφού η Κίνα υπέβαλε επίσημη καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) την περασμένη εβδομάδα, υποστηρίζοντας ότι τα μέτρα της ΕΕ «παραβιάζουν σοβαρά τους κανόνες του ΠΟΕ».
Η Κομισιόν έχει επανειλημμένα επιβεβαιώσει ότι η έρευνά της είναι σύμφωνη με τον ΠΟΕ.
Η απόφαση αναμένεται να αμβλύνει τις αυξανόμενες εμπορικές εντάσεις μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου.
Τους τελευταίους μήνες η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ έχει ανακοινώσει έρευνες αντιντάμπινγκ σε ανεμογεννήτριες, ηλιακούς συλλέκτες, καθώς και ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η Κομισιόν ανακοίνωσε επίσης τον περασμένο μήνα δασμούς έως και 36,4% τον περασμένο μήνα στα κινεζικά βιοκαύσιμα.