Τρίτη 25 Ιουνίου 2019 -
Ξάστερος ουρανός

26 °C

Σήμερα, 25. Ιουνίου 2019

Επανέναρξη λειτουργίας Οδοντωτού σιδηρόδρομου Διακοπτού – Καλαβρύτων



Μετά τις πρόσφατες εργασίες αποκατάστασης του Δήμου Καλαβρύτων και τη σχετική ενημέρωση από τον εργολήπτη Μηχανικό του Δήμου, ο ΟΣΕ σήμερα 22-5-2019 επιθεώρησε με αμαξοστοιχία έργων την κατάσταση της σιδ/κης γραμμής και διαπίστωσε τη δυνατότητα επανέναρξης λειτουργίας του Οδοντωτού

Κατόπιν των ανωτέρω αίρεται η απαγόρευση σιδ/κης κυκλοφορίας, η οποία θα γίνεται εφεξής με την παρουσία στελέχους του τοπικού τμήματος συντήρησης γραμμής στο θάλαμο μηχανοδήγησης με ιδιαιτέρα προσεκτική διέλευση των συρμών.

Το ιστορικό τρένο περιλαμβάνεται στις 10 καλύτερες διαδρομές που μπορεί να κάνει κάποιος με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σύμφωνα με τους αναγνώστες του βρετανικού Guardian.

Στο άρθρο του Guardian που αποτελεί μια συλλογή των καλύτερων ταξιδιωτικών προτάσεων των αναγνωστών της βρετανικής εφημερίδας, εκτός από τον Οδοντωτό σιδηρόδρομο παρουσιάζονται διαδρομές σε διάφορες περιοχές του κόσμου, όπως η Κολομβία, το Βιετνάμ και η Αλάσκα.

 

Πέρασαν κιόλας 120 χρόνια από το πρώτο ταξίδι του Οδοντωτού τραίνου Διακοπτού - Καλαβρύτων, στις 10 Μαρτίου 1896, στις ράγες του σιδηροδρόμου που εμπνεύστηκε και κατασκεύασε ο Χαρίλαος Τρικούπης.

Πρώτο δρομολόγιο του οδοντωτού μέσα στο φαράγγι, με πρώτο επιβάτη τον Βασιλιά Γεώργιο Α’. Κυρίως ως μέσο μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων και συχνά ως εργαλείο ελπίδας και διαφυγής, ο Οδοντωτός, ανανεωμένος και διάσημος πλέον, λειτουργεί πια ως τουριστικό αξιοθέατο και ως ονειρικό πέρασμα στο φαράγγι.

Μια διαδρομή που ενώνει το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα, τη θάλασσα με το βουνό και αναδεικνύει ταυτόχρονα το μοναδικής ομορφιάς Φαράγγι του Βουραϊκού, που είναι ενταγμένο στο δίκτυο γεωπάρκων της Unesco.

Ο Οδοντωτός έχει εύρος γραμμής 75 εκατοστά και είναι από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα. Ο λόγος που κατασκευάστηκε τόσο στενός είναι, για να χρησιμοποιηθούν μικρότερα και πιο ευέλικτα βαγόνια για την δύσκολη αυτή διαδρομή, καθώς και για την ελαχιστοποίηση του κόστους των τεχνικών έργων. Το μήκος του είναι 22 χιλιόμετρα. Η μέγιστη κλίση της γραμμής είναι 17,5% στα σημεία με οδόντωση, ενώ η μέγιστη κλίση της γραμμής χωρίς οδόντωση είναι 3,3%.

Τα υπόστεγα του τροχιαίου υλικού και οι υποδομές συντήρησης βρίσκονται στο Διακοπτό. Υπήρχαν επιπλέον υποδομές στον σταθμό Καλαβρύτων κατά την εποχή των ατμομηχανών, αλλά δεν χρησιμοποιούνται πλέον.

Η γραμμή προγραμματιζόταν να ηλεκτροδοτηθεί, και οι ηλεκτροκίνητες μηχανές είχαν παραγγελθεί από τη γαλλική εταιρεία Billard. Πριν την άφιξη των μηχανών αυτών, τα σχέδια για ηλεκτροδότηση της γραμμής είχαν εγκαταλειφθεί, έτσι και οι μηχανές δεν χρησιμοποιήθηκαν. Ως πρόχειρη λύση, προστέθηκε μια ηλεκτροκίνητη μηχανή, η οποία μετέφερε έναν μετατροπέα σε πετρελαιοκίνητη, στο ενδιάμεσο δύο βαγονιών. Αυτή η λύση λειτούργησε αποτελεσματικά για δεκαετίες.

Υπεραιωνόβιος, αλλά... και τόσο νέος, ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος, έχοντας ταξιδέψει εκατομμύρια επιβατών από όλο τον κόσμο σε μια διαδρομή, που αποτελεί σπάνια και αξέχαστη εμπειρία ως μοναδική στον κόσμο, ξεκινά από φέτος έναν νέο κύκλο, που στοχεύει στην τοπική ανάπτυξη, στην αύξηση του τουρισμού, στην ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και των τοπικών εκλεκτών προϊόντων, καθώς και της πολυπρόσωπης πολιτιστικής ταυτότητας της περιοχής.

Αποφασίστηκε, έτσι, ο μήνας Μάιος να είναι μήνας Οδοντωτού, με σύνθημα: «Οδοντωτός: Μας ταξιδεύει, μας ενώνει, μας εμπνέει». Το πρόγραμμα εκδηλώσεων σε Διακοπτό και Καλάβρυτα, περιλαμβάνει ημερίδες, μουσικές εκδηλώσεις, γαστρονομία και πολλές άλλες εκπλήξεις, κυρίως πολύ χαμηλές τιμές εισιτηρίων όλο το μήνα για όλα τα σχολεία και τους ενήλικες.