Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2024 -

Πρώην υπάλληλος της Tesla «καίει» τον Έλον Μασκ – «Ο αυτόματος πιλότος των αυτοκινήτων της εταιρείας δεν είναι ασφαλής»



Ένας πρώην υπάλληλος της Tesla υποστήριξε πως η τεχνολογία που τροφοδοτεί τα αυτόνομα οχήματα της εταιρείας δεν είναι αρκετά ασφαλής για να χρησιμοποιηθεί σε δημόσιους δρόμους.

Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα η εταιρεία του μεγιστάνα Έλον Μασκ κέρδισε μια δίκη για αυτοκινητικό δυστύχημα, το οποίο, σύμφωνα με τους επιζήσαντες συγγενείς του θύματος, προκλήθηκε από τον αυτόματο πιλότο του οχήματος.

Η Tesla βρίσκεται αντιμέτωπη και με άλλες τέτοιες υποθέσεις που αναμένεται να εκδικαστούν το επόμενο διάστημα, ωστόσο η δικαίωσή της στην εν λόγω υπόθεση αναγνωρίζεται ως ορόσημο για το μέλλον των αυτοκινήτων, της αυτόνομης οδήγησης και της ίδιας της εταιρείας. Το δικαστήριο απεφάνθη πως η τελική ευθύνη για το όχημα βαραίνει τον οδηγό και όχι το σύστημα «Autopilot».

Ο Λούκας Κρούπσκι, πρώην υπάλληλος της Tesla, διέρρευσε δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων καταγγελιών πελατών για το λογισμικό αυτόνομης οδήγησης της Tesla, στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt τον Μάιο. Όπως ανέφερε στο BBC, οι προσπάθειές να επισημανθούν οι ανησυχίες του αγνοήθηκαν εσωτερικά.

Αν και επίσημα η Tesla δεν έκανε κάποιο σχόλιο στους ισχυρισμούς του πρώην υπαλλήλου της, ο ίδιος ο Έλον Μασκ έχει υπερασπιστεί την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. «Η Tesla έχει μακράν την καλύτερη τεχνητή νοημοσύνη στον πραγματικό κόσμο», τόνισε σε ανάρτησή του στο Χ.

Σε συνέντευξή του στο BBC, ο Λούκας Κρούπσκι εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για το τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιήθηκε η τεχνητή νοημοσύνη για τη λειτουργία της υπηρεσίας του αυτόματου πιλότου της Tesla.

Σύμφωνα με την εταιρεία , στις δυνατότητες του αυτόματου πιλότου περιλαμβάνονται η υποβοήθηση διεύθυνσης αλλά και στάθμευσης. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν πολλοί επικριτές της Tesla, είναι μόνο κατ’ όνομα «αυτόματος πιλότος», καθώς απαιτεί την παρουσία κάποιου στη θέση του οδηγού, ο οποίος θα έχει πάντα το τιμόνι στα χέρια του.

«Δεν νομίζω πως το πρόγραμμα είναι έτοιμο. Και αυτό μας επηρεάζει όλους μας γιατί γινόμαστε ουσιαστικά πειραματόζωα σε δημόσιους δρόμους. Ακόμα κι αν δεν έχετε Tesla, τα παιδιά σας και εσείς εξακολουθείτε να κινείστε στους ίδιους δρόμους», υπογράμμισε ο πρώην υπάλληλος.

Όπως υποστήριξε ο Λούκας Κρούπσκι εντόπισε στοιχεία σε αρχεία της εταιρείας που υποδηλώνουν ότι δεν τηρήθηκαν οι απαιτούμενες ενέργειες για την ασφαλή λειτουργία των οχημάτων, το οποία διαθέτουν ένα ορισμένο επίπεδο τεχνολογίας αυτόνομης ή υποβοηθούμενης οδήγησης. Συμπλήρωσε μάλιστα πως ακόμη και υπάλληλοι της Tesla έχουν κάνει αναφορές για οχήματα που φρενάρουν ξαφνικά καθώς το πρόγραμμα αντιλαμβάνεται ανύπαρκτα εμπόδια.

Αυτό προκύπτει και από δεδομένα που συγκέντρωσε από παράπονα πελατών. Στο τέλος του 2022, από πελάτες της εταιρείας στις ΗΠΑ καταγράφηκε κατά μέσο όρο η λανθασμένη ενεργοποίηση των αεροσάκων μια φορά κάθε 600.000 μίλια. Όπως υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα του BBC, ο εν λόγω ισχυρισμός δεν μπορεί να επαληθευτεί από ανεξάρτητες πηγές.

Ο Λούκας Κρούπσκι ανέφερε πως ένιωσε την υποχρέωση να μοιραστεί όσα έχει εντοπίσει με τις αρμόδιες αρχές. Υπενθυμίζεται πως από τις αρχές του έτους, η Tesla βρίσκεται στο μικροσκόπιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, αλλά και άλλων υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Κυκλοφορίας Αυτοκινητοδρόμων, για μια σειρά καταγγελιών σχετικά με την υποβοηθούμενη ή αυτόνομη οδήγηση.

Ο Τζακ Στίλγκο, αναπληρωτής καθηγητής στο University College του Λονδίνου που ερευνά τα αυτόνομα οχήματα, τόνισε στο BBC ότι οι ισχυρισμοί του Λούκας Κρούπσκι εγείρουν ευρύτερες ανησυχίες για την επίμαχη τεχνολογία. «Αυτό είναι ένα είδος δοκιμής τεχνητής νοημοσύνης στην πραγματική ζωή, στον ανοιχτό δρόμο, που κινούμαστε όλοι εμείς, είτε τη χρησιμοποιούμε, είτε όχι», είπε.