Του Καθηγητή Χρήστου Κ. Οικονόμου, τ. Πρόεδρος και Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας
Με την ευκαιρία της εορτής των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου δράττομαι της ευκαιρίας να αφιερώσω στην όμορφη πόλη του Θερμαϊκού, την προσφυγομάνα Θεσσαλονίκη, η οποία μετά την εισβολή των Τούρκων στην ιδιαίτερή μου πατρίδα Κύπρο και την προσφυγοποίησή μου το 1974 από το θαλασσοφίλητο χωριό μου, τον Άγιο Επίκτητο Κυρηνείας, έγινε η δεύτερη πατρίδα μου για σχεδόν μισό αιώνα.
Εκεί με την σύζυγό μου δημιουργήσαμε την οικογένειά μας, τα παιδιά και τα εγγόνια μας και την μακρά Πανεπιστημιακή σταδιοδρομία μου και αισθάνθηκα τη φιλοξενία αυτής της μαγικής πόλης και την εκτίμηση των ανθρώπων της.
Σήμερα, λοιπόν, της αφιερώνω τούτη τη μελέτη μου: «Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη», ως ελάχιστο δείγμα της αγάπης και του χρέους μου.
«Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη»
Το γενικότερο σχέδιο των Πράξεων στηρίζεται σε μια τετραμερή διαίρεση που έχει θεολογικά, φιλολογικά, ιστορικά και γεωγραφικά κριτήρια που παρατίθενται στο κείμενο. Όσοι ερευνητές ακολουθού αυτή τη διαίρεση στηρίζονται στη βασική εξαγγελία του αναστημένου Χριστού, την οποία καταγράφει ο συγγραφέας των Πράξεων στο στίχο Πραξ. 1,8 «αλλά λήμψεσθε δύναμιν επελθόντος του Αγίου Πνεύματος εφ’ υμάς και έσεσθέ μου μάρτυρες εν τε Ιερουσαλήμ και εν πάση τη Ιουδαία και Σαμαρεία και έως εσχάτου της γης».
Αυτή η προγραμματική εξαγγελία του Ιησού πάνω στην οποία ο συγγραφέας στηρίζει το σχέδιο των Πράξεων, αποτελεί το ερμηνευτικό κλειδί και τον οδηγό για μια σωστή ιστορικοθεολογική προσέγγιση του δεύτερου λόγου που συνέγραψε ο ευαγγελιστής Λουκάς.
Η δεύτερη αποστολική περιοδεία του Παύλου περιλαμβάνει τις διηγήσεις των Πραξ. 15,36-18,22, δηλ. την αναχώρηση του αποστόλου από την Αντιόχεια, την επίσκεψη των Φιλίππων, της Αμφιπόλεως, της Απολλωνίας, της Θεσσαλονίκης, της Βέροιας, των Αθηνών, της Κορίνθου και επιστροφή πάλι στο ιεραποστολικό του κέντρο την Αντιόχεια. Ανάμεσα στα γεγονότα που διηγείται ο Λουκάς περιλαμβάνεται και η επίσκεψη του Παύλου και των συνοδών του στη Θεσσαλονίκη και η ίδρυση της πρώτης χριστιανικής κοινότητας της πόλεως.
Η περικοπή που διηγείται τις σχετικές πληροφορίες είναι Πράξ. 17,1-10.
Διαβάστε ολόκληρη την μελέτη του Καθηγητού Εδώ.