Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2024 -

Ταχύτητα, αλκοόλ και κινητό οι αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων



Μήνυμα ζωής για τη πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων έστειλαν ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, η Ελληνική Εταιρεία Χειρουργικής Ορθοπεδικής και Τραυματολογίας και η Ελληνική Εταιρία Διαχείρισης Κρίσεων στην Υγεία, στα πλαίσια ευρείας σύσκεψης, κατά την οποία τονίστηκε ότι το αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα και η απόσπαση της προσοχής από το κινητό τηλέφωνο είναι τρείς παράγοντες που ενοχοποιούνται με μεγάλη συχνότητα στην πρόκληση των ατυχημάτων.

Στη σύσκεψη τονίστηκε η ανάγκη να αλλάξει το πλαίσιο που αφορά την αξιολόγηση από το ΚΤΕΟ και να δημιουργηθούν οι απαραίτητοι ελεγκτικοί μηχανισμοί που θα διασφαλίζουν τη συμμόρφωση των οδηγών για την επισκευή βλαβών. 

Η χώρα μας, βάσει στοιχείων της Eurostat, κατέχει την 3η θέση στα θανατηφόρα τροχαία, μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.

Ειδικότερα στην Ελλάδα τα τελευταία 50 χρόνια είχαμε 120.000 νεκρούς, 350.000 ανάπηρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες από τροχαία ατυχήματα.
Τα τροχαία συμβάντα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου, για τους νέους από 15 έως 29 ετών, τη δεύτερη αιτία θανάτου, για τις ηλικίες 5 έως 14 και την τρίτη για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών.

Μάλιστα τα ατυχήματα που χαρακτηρίζονται «σοβαρά» και «θανατηφόρα» αυξήθηκαν κατά 3,8% και 8,3% αντίστοιχα, ενώ αντιθέτως τα «ελαφρά» μειώθηκαν κατά 10,9%.

Oι αιτίες
Η κυριότερη αιτία των τροχαίων είναι η αμέλεια των οδηγών. Η απόσπαση προσοχής του οδηγού από αιτίες όπως είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου, η υπερβολική ταχύτητα και η κατανάλωση αλκοόλ είναι οι συνηθέστεροι παράγοντες που ενοχοποιούνται για την πρόκληση των τροχαίων.

Είναι ακόμη χαρακτηριστικό ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 19-39 ετών και το 50% αυτών οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών.

Μετά την ολοκλήρωση της σύσκεψης ο πρόεδρος του ΙΣΑ κ. Γ. Πατούληςδήλωσε: «Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μάστιγα για τη χώρα μας καθώς έχουν σαν αποτέλεσμα το θάνατο ή τον τραυματισμό των συμπολιτών μας και μάλιστα στις πλέον παραγωγικές ηλικίες. Πρέπει να τονίσουμε ότι η πολιτεία οφείλει να συγκροτήσει ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας γιατί ούτε ένας θάνατος στην άσφαλτο δεν είναι αποδεκτός. Επιπρόσθετα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις και η δημιουργία ελεγκτικών μηχανισμών που θα διασφαλίσουν την συμμόρφωση των οδηγών». 

Από την πλευρά ο Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Χειρουργικής Ορθοπεδικής και Τραυματολογίας κ. Παντελής Νικολάου, επεσήμανε ότι «η Ελληνική Εταιρεία Χειρουργικής Ορθοπεδικής και Τραυματολογίας έχει ευαισθητοποιηθεί εδώ και αρκετό καιρό στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων. Η ΕΕΧΟΤ έχει εκδώσει συγκεκριμένο δεκάλογο με οδηγίες προς τους οδηγούς ,για την ορθή οδήγηση και αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων. Η συνεχής ευαισθητοποίηση της κοινωνίας πάνω στο θέμα της πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων είναι υποχρέωση των φορέων και οργανισμών που έχουν άμεση σχέση με την υγεία των συμπολιτών μας». 

O Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Κρίσεων, Ορθοπεδικός Χειρουργός κ. Πάνος Ευστάθιου, σημείωσε πως: «Είναι σημαντικό ότι η αξιολόγηση από το ΚΤΕΟ δεν θα πρέπει να έχει μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα αλλά και ελεγκτικό χαρακτήρα από την αστυνομία στο πλαίσιο της επιδιόρθωσης οποιασδήποτε βλάβης διαπιστωθεί στο αυτοκίνητο. Στις περισσότερες περιπτώσεις καταγράφονται οι βλάβες, οι οποίες παραμένουν στην συστατική επιστολή η οποία επιδίδεται στους οδηγούς, οι τελευταίοι όμως δεν προβαίνουν στις κατάλληλες ενέργειες για τις επιδιορθώσεις που συνιστώνται».