Τεράστιο πρόβλημα στους καταναλωτές έχουν δημιουργήσει τα πενταψήφια νούμερα με τις υπέρογκες χρεώσεις τους. Είναι χιλιάδες οι καταγγελίες από χρήστες κινητών τηλεφώνων που βλέπουν τους λογαριασμούς τους χρεωμένους με μεγάλα ποσά και αιτία είναι τα μηνύματα που αποστέλλονται από αυτούς τους αριθμούς, τις περισσότερες φορές εν αγνοία του καταναλωτή.
Τα πενταψήφια νούμερα υψηλής χρέωσης είναι τηλεφωνικοί αριθμοί που αντιστοιχούν σε ΥΠΠ.
Τι είναι όμως αυτά τα πενταψήφια νούμερα;
ΥΠΠ: Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρισης.
Ως επί το πλείστων οι αριθμοί αυτοί σου στέλουν μηνύματα γαι τα οποία χρεώνεσαι με την λήψη τους.
Είναι νόμιμο αυτό:
Όχι χωρίς την συγκαταθεσή σου στην συνδρομή της υπηρεσίας που αντιστοιχούν αυτοί οι αριθμοί.
Είναι όλα τα πενταψήφια αριθμοί υψηλής χρέωσης;
Για να το διαπιστώσουμε αυτό πρέπει να βρούμε μέσα απο την σελίδα της ΕΕΤΤ την παρακάτω εφαρμογή που θα την βρούμε στον σύνδεσμο:Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης
Η σελίδα που θα μας εμφανιστεί μας δείχνει ένα πεδίο αναζήτησης και από κάτω σχετική ενημέρωση για την λειτουργία της Εφαρμογής.
Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρισης-Εφαρμογή ΕΕΤΤ.
Η αναζήτηση του πενταψήφιου αριθμού αν πρόκειτε τελικά για αριθμό αυξημένης χρέωσεις θα μας δώσει στοιχεία σχετικά με τον πάροχο αυτού του πενταψήφιου αριθμού που αναζητήσαμε.
Παράδειγμα αναζήτησης με τον αριθμό 54666
Πως αντιμετοπιζόνται οι πενταψήφιοι αριθμοί αυξημένςη χρέωσης;
Τρόποι αντιμετώπισης
- Καλούμε τον πάροχο μας και του ζητάμε να μας δημιουργήσει φραγή σε όλα ταπενταψήφια νούμερα γαι να μην μπορούμε να δεχτούμε κάποιο μήνυμα από τον οποιονδήποτε πενταψήφιο αριθμό.
- Επισκεπτόαμστε την εφαρμογή της ΕΕΤΤ Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης όπου κάνουμε αναζήτηση με τον πενταψήφιο που μας έστειλε το κάθε μήνυμα και βρίσκουμε τα στοιχεία του παρόχου.
- Καλούμε τον πάροχο του πενταψήφιου αριθμού και απαιτούμε ευγενικά εξηγήσεις σχετικά με το πως βρέθηκε ο τηλεφωνικός μας αριθμός στην λίστα του παρόοχυ του πενταψήφιου και ενημερώνουμε ότι θα αποστείλλομυε καταγγελίες σε όλες τις αρμόδιες αρχές.
Αρμόδιες Αρχές
- ΕΕΤΤ Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων
- ΓΓΚ Γενική Γραμματεία Καταναλωτή(έχουμε το δικάιωμα για ανώνυμη ή και επώνυμη καταγγελία)
- ΣΤΚ Συνήγορος Του Καταναλωτή(έχει ευθύνη διότι υπάρχει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις και καταναλωτικό ζήτημα)
- ΑΠΔΠΧ Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Είναι η αρμόδια αρχή για την καταγγελία μας λόγω της παραβίασης προσωπικού απορρήτου και προσωπικών δεδομένων από την πάροχο εταιρεία του πενταψήφιου αριθμού.
- ΕΑΠ Εισαγγελία Αρείου Πάγου.Στέλνουμε καταγγελία και στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου για διερέυνηση τυχών νομικών ή ποινικών ευθυνών.
Τι προτείνει η ΕΕΤΤ
Η ΕΕΤΤ, με αφορμή τη μεγάλη αύξηση καταγγελιών το τελευταίο διάστημα, σχετικά με Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (YΠΠ) και ειδικότερα, αυθαίρετες χρεώσεις μέσω 5ψήφιων αριθμών αυξημένης χρέωσης, απευθύνει στους καταναλωτές τις ακόλουθες συστάσεις:
- Προστατεύετε κάθε συσκευή που συνδέεται στο Διαδίκτυο, εγκαθιστώντας ειδικό πρόγραμμα προστασίας από ιούς, εάν δεν διαθέτει ήδη. Επίσης, “κατεβάζετε” τακτικά τις ενημερώσεις, ώστε να αναβαθμίζετε το επίπεδο ασφαλείας της συσκευής σας. Επιλέξτε το πρόγραμμα προστασίας αποκλειστικά από επίσημα «app stores».
- Μην παρακάμπτετε τις ρυθμίσεις ασφαλείας της συσκευής, ώστε να μην καθίσταται ευάλωτη σε κακόβουλο λογισμικό. Επισημαίνεται ότι, η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού σε κινητές συσκευές συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη και συνεπάγεται κινδύνους, όπως η αποστολή μηνυμάτων σε αριθμούς αυξημένης χρέωσης, χωρίς τη βούλησή του.
- “Κατεβάζετε” εφαρμογές μόνο από επίσημα «app stores». Συνιστάται να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους, πριν εκχωρήσετε στην εφαρμογή το δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης των προσωπικών δεδομένων (π.χ. αριθμοί τηλεφώνων, SMS, φωτογραφίες) που έχετε αποθηκεύσει στο κινητό τηλέφωνό σας.
- Πριν καταχωρήσετε τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου σας σε διαδικτυακούς τόπους ή εφαρμογές για να εγγραφείτε ή να συμμετάσχετε σε ΥΠΠ, διαβάζετε προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ.
- Διαβάζετε προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και ελέγχετε εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από 1 SMS κ.λπ.
- Το μηνιαίο κόστος για συνδρομητικές ΥΠΠ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα €20 ανά υπηρεσία (αριθμό), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εκτός εάν έχετε δηλώσει διαφορετικό όριο.
- Επιλέγετε τη φραγή, είτε σε όλες τις ΥΠΠ, είτε σε ορισμένες αριθμοδοτικές σειρές, ανάλογα με τη χρήση. Για την ενεργοποίηση της φραγής, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.
- Σε περίπτωση που διαπιστώσετε αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου σας, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.
Υπενθυμίζεται ότι οι ΥΠΠ αφορούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορές (downloading) μέσω SMS (π.χ. παιχνίδια, ringtone, video), παιχνίδια από την τηλεόραση με συμμετοχή μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά. Η πρόσβαση στις συγκεκριμένες υπηρεσίες είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS προς πενταψήφιους αριθμούς (π.χ. 14ΧΧΧ, 190ΧΧ-195ΧΧ, 54ΧΧΧ) ή δεκαψήφιους αριθμούς που ξεκινούν από 901, 909, 806, 812, 825, 850, 875, 190-195 κ.ά. Η χρέωση για τη χρήση των παραπάνω υπηρεσιών είναι υψηλότερη από τις βασικές υπηρεσίες.
Η ΕΕΤΤ ελέγχει τον βαθμό συμμόρφωσης των παρόχων με το κανονιστικό πλαίσιο που αφορά στις ΥΠΠ.
Σε αυτό το πλαίσιο, προβαίνει αυτεπάγγελτα ή κατόπιν καταγγελιών, σε ελέγχους, και, όπου κρίνεται απαραίτητο, επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη χρήση των κινητών συσκευών παρέχονται εδώ.