Tο χρονοδιάγραμμα των δράσεων που πρέπει να υλοποιήσει η κυβέρνηση στο μέτωπο του ασφαλιστικού και των εργασιακών έως και το Φθινόπωρο έθεσε η ΕΕ με το συμπληρωματικό Mνημόνιο.
Έμφαση δίνεται στην ανάγκη ευθυγράμμισης της εργατικής νομοθεσίας με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένου του ανοιχτού ζητήματος της απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων.
Οι εκπρόσωποι των ευρωπαίων αποδέχονται την «προσωπική διαφορά» στις κύριες συντάξεις χωρίς περικοπές και την προσωρινή αύξηση της εισφοράς υπέρ του επικουρικού ταμείου, επιμένουν ωστόσο στη μείωση των εκπτώσεων για τους επιστημονικούς κλάδους και στην επιστροφή στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ μικροεπαγγελματιών που ασφαλίζονται σήμερα με το ευνοϊκό καθεστώς του ΟΓΑ.
Οι θεσμοί σχολιάζουν θετικά την ασφαλιστική μεταρρύθμιση Κατρούγκαλου, χαρακτηρίζοντας την περιεκτική και φιλόδοξη.
Από το 2015 έως σήμερα- επισημαίνεται στην έκθεση -τα μέτρα που έχουν ληφθεί στο ασφαλιστικό, οδηγούν σε εξοικονόμηση 3% του ΑΕΠ έως το 2025, εκ των οποίων τα 2,4% από μείωση δαπανών. Αν σε αυτά τα ποσοστά δημοσιονομικής προσαρμογής μέσω του ασφαλιστικού προστεθεί και ένα 2% που εκτιμάται ότι "κερδίζεται" από την μη εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ (που έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές συντάξεων από το 2012 και μετά) τότε η συνολική εξοικονόμηση το 2025 εκτιμάται στο 5%.
Ωστόσο όπως αναφέραμε, οι Θεσμοί επιμένουν στις αξιώσεις που είχαν θέσει στον τελευταίο κύκλο της διαπραγμάτευσης.
Ειδικότερα ζητούν: να καταργηθεί το ευνοϊκό καθεστώς που έχουν μικροεπαγγελματίες (τουριστικά καταλύματα, καφενεία) σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων και να επιστρέψουν σε καθεστώς ΟΑΕΕ.
Ζητούν την κατάργηση όλων των εξαιρέσεων που επιτρέπουν χαμηλότερες εισφορές για την υγεία (αγρότες) και τη μείωση της έκπτωσης που απολαμβάνουν οι επιστήμονες τα πρώτα 5 χρόνια της σταδιοδρομίας τους. Μάλιστα ζητούν η αποπληρωμή του «δανείου»- μια και η έκπτωση στο νόμο Κατρούγκαλου αποτελεί ασφαλιστική οφειλή- να γίνει μετά την ολοκλήρωση ασφαλιστικού βίου 15 ετών.
Προτεραιότητα δίνεται επίσης στην καθολική εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος έως τον Οκτώβριο ενώ εντός του Ιουνίου θα πρέπει να ξεκινήσει η εφαρμογή του ΕΕΕ σε 30 δήμους της χώρας. Έως το Σεπτέμβριο η έκθεση υπενθυμίζει ότι πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για την μεταρρύθμιση της προνοιακής πολιτικής με τη βοήθεια της Παγκόσμιας τράπεζας, σχολιάζοντας ότι σήμερα το σύστημα καταβολής επιδομάτων είναι κατακερματισμένο. Στόχος είναι από τις αλλαγές στην προνοιακή πολιτική να εξοικονομηθεί ο,5% του ΑΕΠ προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η καταβολή του ΕΕΕ. Ανάμεσα στις δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν έως τον Σεπτέμβριο είναι η αλλαγή στη χορήγηση οικογενειακών επιδομάτων και στις αναπηρικές συντάξεις χωρίς να αυξηθεί η δαπάνη.
Εργασιακά: Στόχος του νέου προγράμματος, σύμφωνα με την έκθεση, είναι η διαφύλαξη της προόδου που έχει γίνει στο παρελθόν, με το βλέμμα στραμμένο στο υψηλό επίπεδο της ανεργίας, στην περαιτέρω ευελιξία της αγοράς εργασίας και στην ανάγκη για βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.
Εντός του Ιουλίου, η επιτροπή αυτόνομων εμπειρογνωμόνων που έχει συσταθεί ήδη, θα πρέπει να καταθέσει ένα σχέδιο έκθεσης για το θεσμικό πλαίσιο των συλλογικών συμβάσεων, της συνδικαλιστικής δράσης και των ομαδικών απολύσεων. Έως τον Σεπτέμβριο του 2016 και μετά από διαβούλευση με το ILO αλλά και τους κοινωνικούς εταίρους, θα πρέπει να κατατεθεί ένα πόρισμα – σκελετός βάσει του οποίου θα ευθυγραμμιστεί η εργατική νομοθεσία με τις βέλτιστες πρακτικές για τις ομαδικές απολύσεις, τον συνδικαλιστικό νόμο και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές στην ΕΕ.
Οι Θεσμοί θέτουν βέτο να μην προχωρήσει η κυβέρνηση σε αλλαγές στο ισχύον πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων και να μην επιστρέψει στις ρυθμίσεις του παρελθόντος συμπεριλαμβανομένου και του άρθρου 103του Νόμου 4172/2013 που προβλέπει ότι από 1/12017 ο κατώτατος μισθός καθορίζεται από την κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους.
Στην έκθεση επισημαίνεται η ανάγκη απλούστευσης της εργατικής νομοθεσίας ενώ τίθεται χρονοδιάγραμμα από τον Ιούλιο του 2016 ώστε οι αρχές να καταρτίσουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης με την τεχνική βοήθεια των Θεσμών για την καταπολέμηση της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, να προστατευτούν οι εργαζόμενοι και να ενισχυθούν τα έσοδα του ΙΚΑ. Επιπλέον θέτουν βέτο το ΣΕΠΕ να μην προχωρήσει σε αλλαγές στο σύστημα ελέγχου και επιβολής προστίμων, αν δεν προηγηθεί συμφωνία με τους θεσμούς.
Μηχανισμός για τη διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας. Στην έκθεση γίνεται λόγος για την ανάγκη καταπολέμησης της ανεργίας, μέσω της διάγνωσης των αναγκών της αγοράς, με κονδύλια της ΕΕ έως τον Δεκέμβριο του 2016. Το σχέδιο θα περιλαμβάνει εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και μαθητείας.
Ασφαλιστικό: Οι Θεσμοί επισημαίνουν ότι πρέπει να καθιερωθεί στενότερη σχέση μεταξύ εισφορών και παροχών ενώ αναφέρουν ότι η εθνική σύνταξη για 15 χρόνια ασφάλισης διαμορφώνεται στα 346 ευρώ, συνεισφορά που αυξάνει σταδιακά στα 384 με 20 έτη εισφορών.
- Οι τρέχουσες κύριες συντάξεις «παγώνουν» μέχρι την αξία τους να γίνει ισοδύναμη με τις νέες συντάξεις που υπολογίζονται σύμφωνα με τους νέους ενιαίους κανόνες.
- Για να αντιμετωπιστεί το σημερινό έλλειμμα σε ETEA, πρέπει να εξοικονομηθούν μέσω μειώσεων των επικουρικών συντάξεων 300 εκατ. ευρώ το 2016. Γίνεται δεκτή η αύξηση των εισφορών κατά 1% και η περιορισμένη χρήση των αποθεματικών του ταμείου.
- Το ΕΚΑΣ καταργείται σταδιακά έως το Δεκέμβριο του 2019 ξεκινώντας από την κορυφή 20% των δικαιούχων. Το 2018 υπολογίζεται «εμπροσθοβαρής» εξοικονόμηση δαπάνης συνολικού ύψους 800 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι καθιερώνεται ηλικιακό όριο 55 ετών για την καταβολή συντάξεων χηρείας.
Οι συντάξεις του ΟΓΑ εναρμονίζονται σταδιακά με τα ισχύοντα στο συνταξιοδοτικό σύστημα μέχρι το 2031.