Το σχεδόν άφθαρτο υλικό υπόσχεται να φέρει επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία και όχι μόνο.
Σε μια εποχή όπου η τεχνολογία εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, μια νέα ανακάλυψη στον κόσμο των υλικών υπόσχεται να φέρει επανάσταση σε πολλούς τομείς, με την αυτοκινητοβιομηχανία να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Επιστήμονες από το Εθνικό Εργαστήριο Lawrence Berkeley δημιούργησαν ένα κράμα που χαρακτηρίζεται ως σχεδόν άφθαρτο, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για την κατασκευή οχημάτων και όχι μόνο.
Η ανακάλυψη και η χρήση νέων υλικών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης ιστορίας. Από την Εποχή του Χαλκού, όπου ο συνδυασμός κασσίτερου και χαλκού οδήγησε σε ένα πιο ανθεκτικό υλικό που έδωσε το όνομά του σε μια ολόκληρη εποχή, μέχρι σήμερα, η αναζήτηση για νέα κράματα συνεχίζεται αδιάκοπα, τροφοδοτώντας την τεχνολογική πρόοδο.
Τώρα, η ομάδα των επιστημόνων στο Berkeley φαίνεται να κάνει πραγματικότητα μια φιλόδοξη ιδέα: να συνδυάσει τέσσερα μέταλλα γνωστά για τη σκληρότητά τους και το υψηλό σημείο τήξης τους (μολυβδαίνιο, νιόβιο, βολφράμιο και άφνιο) σε ένα κράμα που θα ξεπερνούσε τα γνωστά επίπεδα αντοχής. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο το διαμάντι θεωρείται σκληρότερο από τα συγκεκριμένα υλικά όταν είναι μεμονωμένα.
Ωστόσο, αυτά τα μέταλλα, αν και εξαιρετικά ανθεκτικά, είναι επίσης δύσκολα στην επεξεργασία και συχνά εύθραυστα, θέτοντας στους επιστήμονες μια απίστευτα δύσκολη πρόκληση, την οποία όμως κατάφεραν να ξεπεράσουν.
Η λύση βρέθηκε, όχι στην τελειότητα, αλλά στην ατέλεια. Κατά τη διαδικασία παραγωγής του κράματος, δημιουργούνται μικροσκοπικές ρωγμές στο κρυσταλλικό του πλέγμα. Αυτές οι ρωγμές, που σε άλλες περιπτώσεις θα θεωρούνταν αδυναμία, εδώ λειτουργούν ως μηχανισμός προσαρμογής. Επιτρέπουν στο κράμα να παραμορφώνεται χωρίς να σπάει, προσδίδοντάς του εξαιρετική αντοχή και ταυτόχρονα ευελιξία στην επεξεργασία.
Οι δυνατότητες εφαρμογής αυτού του νέου κράματος, που πρακτικά είναι σχεδόν άφθαρτο, είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Προς το παρόν, συζητείται η χρήση του στον τομέα των αεροδιαστημικών μεταφορών, όπου η αντοχή σε ακραίες θερμοκρασίες και πιέσεις είναι κρίσιμη, με το νέο κράμα να αναμένεται να χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή κινητήρων για διαστημικά λεωφορεία και αεροπλάνα.
Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι αυτή που θα μπορούσε να βιώσει τη μεγαλύτερη επανάσταση, αν και σίγουρα δεν θα το δούμε στο άμεσο μέλλον. Η χρήση του κράματος στην κατασκευή αυτοκινήτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε οχήματα που είναι ταυτόχρονα ελαφρύτερα, ασφαλέστερα και πιο ανθεκτικά.
Αν και το νέο κράμα NbMoTaWV, ή Nb45Ta25Ti15Hf15, όπως ονομάζεται, βρίσκεται ακόμη σε φάση ανάπτυξης και δοκιμών, οι επιστήμονες είναι αισιόδοξοι ότι η εμπορική του χρήση είναι ζήτημα χρόνου. Όταν αυτό συμβεί, η αυτοκινητοβιομηχανία, όπως την ξέρουμε, μπορεί να αλλάξει ριζικά.
Η ανακάλυψη αυτού του νέου κράματος αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα του πώς η επιστημονική έρευνα και η τεχνολογική καινοτομία μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο μας προς το καλύτερο. Μας υπενθυμίζει ότι το μέλλον είναι γεμάτο δυνατότητες και ότι η ανθρώπινη εφευρετικότητα δεν έχει όρια.