Η ιστορία της Τέχνης είναι γεμάτη από μικρά ή μεγάλα μυστικά. Είτε αφορούν τον καλλιτέχνη, είτε το ίδιο το έργο. Ήξερες για παράδειγμα πως ο Πικάσο, ήταν γνωστός για τα ψυχικά βασανιστήρια τόσο σε άντρες όσο και σε γυναίκες;
Καμία γυναίκα που τον παντρεύτηκε άλλωστε, δεν κατάφερε να επιβιώσει δίπλα του. Μόνο η Φρανσουάζ Ζιλό ήταν εκείνη που κατάφερε να τον εγκαταλείψει και εκείνος προσπάθησε με κάθε τρόπο να καταστρέψει τόσο την καριέρα της, όσο και τη ζωή της.
Και αυτά είναι μόνο η αρχή. Γι’ αυτό αν έστω και λίγο πίστευες πως η ιστορία της τέχνης είναι βαρετή και δεν κρύβει μυστικά, συνέχιζε να διαβάζεις και θα καταλάβεις.
Η Κραυγή
Πρόκειται για ένα από τα διασημότερα έργα τέχνης της σύγχρονης ιστορίας. Ο δημιουργός του Έντβαρντ Μουνκ, είχε παραδεχτεί στα ημερολόγια του πως πάλευε με την παράνοια, όχι μόνο σε προσωπικό αλλά και σε οικογενειακό επίπεδο. Στην πραγματικότητα, την εποχή που ο καλλιτέχνης φιλοτεχνούσε την «κραυγή», η αδελφή του βρισκόταν στο νοσοκομείο λόγω διπολικής διαταραχής. Αυτό που μάλλον δεν γνώριζες για τον συγκεκριμένο πίνακα, είναι πως φέρει μια μικροσκοπική επιγραφή.
Πρόκειται για μια μικρή και σχεδόν αόρατη γραμμένη πρόταση. «Μόνο από έναν τρελό θα μπορούσε να έχει ζωγραφιστεί», γράφει ο πίνακας σε ένα σημείο επάνω αριστερά. Είναι σχεδόν αόρατο, αλλά από κοντά μπορεί κανείς να το διακρίνει. Και ενώ οι επιστήμονες είχαν υποψιαστεί το ενδεχόμενο βανδαλισμού, έγιναν περαιτέρω έρευνες από ειδικούς του Εθνικού Μουσείου Νορβηγίας και κατέληξαν ότι το έχει γράψει ο ίδιος ο Μουνκ.
Μόνα Λίζα
Αυτό που πραγματικά έχει συμβεί με τον συγκεκριμένο πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι είναι πρωτόγνωρο. Ωστόσο ένα από τα μυστικά του έργου, που πιθανότατα δεν ήξερες, είναι πως έχει δικό του γραμματοκιβώτιο. Αυτό σημαίνει πως μπορείς να στείλεις και εσύ το δικό σου γράμμα στη Μόνα Λίζα. Και αν πιστεύεις πως δεν υπάρχει κάποιο νόημα σε αυτό, να σημειωθεί πως το γραμματοκιβώτιο γεμίζει διαρκώς με πολλούς θαυμαστές να στέλνουν ποιήματα και εξομολογήσεις προς τη Μόνα Λίζα, ενώ άλλοι ζητούν ή δίνουν συμβουλές.
Η Εμμονή της Μνήμης
Επίσης ένας από τους πίνακες που σου δημιουργεί κάπως αμφίθυμα συναισθήματα. Ο ίδιος ο Σαλβαντόρ Νταλί, σχεδόν ποτέ δεν ήθελε να εξηγεί την έμπνευση του πίσω από τα έργα του. «Η Εμμονή της Μνήμης» όμως έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα, και πολλοί ειδικοί και αναλυτές τέχνης, δήλωσαν πως εμπνεύστηκε από τη Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν. Ωστόσο, ο Νταλί αστειεύτηκε ότι αυτό που ενέπνευσε τον πίνακα ήταν στην πραγματικότητα το λιώσιμο των τυριών, όταν τα παρατηρούσε «να χάνουν το κυκλικό τους σχήμα» από τη ζέστη του ήλιου, είχε πει ο ζωγράφος.
Η Έναστρη Νύχτα
Kαι πάμε στον Βίνσεντ βαν Γκογκ, ο οποίος αναγνωρίστηκε κυρίως μετά την αυτοκτονία του. Ένα από τα πιο διάσημα έργα του είναι η «Έναστρη Νύχτα», ένας πίνακας ο οποίος στο σήμερα αποτελεί έναν από τους πιο ακριβούς παγκοσμίως. Όταν ο Ολλανδός ζωγράφος τον δημιούργησε, πίστευε πως είχε κάνει ένα αποτυχημένο έργο. Η απογοήτευση του αυτή, τον οδήγησε και στην αυτοκτονία του όταν αυτοπυροβολήθηκε στο στήθος του, σε ηλικία μόλις 37 ετών.
Ο γέρος κιθαρίστας
Πρόκειται για ένα έργο που δημιουργήθηκε κατά την «μπλέ περίοδο» του Πικάσο. Και ενώ η ανάλυση του συγκεκριμένου πίνακα είναι απλή, υπάρχει μια λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά και αποκαλύπτει το πώς λειτουργούσε ο ζωγράφος. Σε ένα σημείο του συγκεκριμένου πίνακα αχνοφαίνεται το σκίτσο μιας γυναίκας. Αν παρατηρήσεις για λίγο χρόνο, θα το εντοπίσεις και εσύ.
Μάλιστα δεν πρόκειται για ένα εσκεμμένο σκίτσο ή κάποιο έμμεσο μήνυμα. Πιθανότατα ο ζωγράφος δεν ήταν και πολύ αποφασιστικός με τον πίνακα αυτόν. Άλλο σχέδιο είχε στο μυαλό του, άλλο ξεκίνησε να ζωγραφίζει και τελικά άλλο κατέληξε να παρουσιάσει.