Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024 -

Κάννες: Η κριτική επιτροπή αναγνώρισε τις γυναίκες δημιουργούς



Όπως θα περίμενε κανείς, η κριτική επιτροπή του Πέδρο Αλμοδόβαρ τίμησε με τα βραβεία της δύο γυναίκες σκηνοθέτιδες: τη Σοφία Κόπολα, η οποία έλαβε το βραβείο Σκηνοθεσίας και την Λιν Ράμσεϊ που κέρδισε βραβείο Σεναρίου -εξ ημισείας με τον Γιώργο Λάνθιμο και τον Ευθύμη Φιλίππου.

Μάλιστα, η επιτροπή βράβευσε και τον Χοακίν Φοίνιξ για την ερμηνεία του στην ταινία της Ράμσεϊ. Ο ηθοποιός ήταν παρών στην τελετή απονομής με κοστούμι και... all star.

Για ένα Φεστιβάλ που κατά το παρελθόν έχει κατηγορηθεί έως και για αποκλεισμό των γυναικών σκηνοθετών από το διαγωνιστικό του τμήμα, οι βραβεύσεις αυτές δεν είναι τυχαίες. Και δεν θα μπορούσε κανείς να περιμένει κάτι διαφορετικό από τον σκηνοθέτη που αγάπησε τις γυναίκες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1961 έχει να κερδίσει γυναίκα το βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες. Η Σοφία Κόπολα έγραψε, έτσι, τη δική της ιστορία και έγινε η δεύτερη δημιουργός που κερδίζει βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ (η πρώτη ήταν η Γιούλια Σολντσέβα για το The Chronicle of Flaming Years).

Η Σοφία Κόπολα, η οποία δεν ήταν παρούσα στην τελετή απονομής, ευχαρίστησε με μήνυμά της την Τζέιν Κάμπιον, μοναδική γυναίκα που έχει κερδίσει Χρυσό Φοίνικα στην ιστορία του Φεστιβάλ.

«Ελπίζω ότι εάν συμπεριλάβουμε περισσότερες γυναίκες σε θέση αφηγητή θα αναγνωρίζω περισσότερες από τις γυναίκες που βλέπω γύρω μου, στην καθημερινότητά μου» είπε η Τζέσικα Τσαστέιν όταν ρωτήθηκε σχετικά.

Αντισυμβατικός -φυσικά- και ο Χρυσός Φοίνικας. Η κριτική επιτροπή έδωσε όπως αναμενόταν βραβεία στο 120 Beats Per Minute -μια σημαντική ταινία για το AIDS- και το Loveless του ρώσου σκηνοθέτη Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (μία κριτική της ρωσικής κοινωνίας), ωστόσο το μεγάλο βραβείο το απένειμε σε μία... κωμωδία. Και συγκεκριμένα στο The Square, μία σάτιρα για τον κόσμο της τέχνης -γυρισμένη από τον Σουηδό Ρούμπεν Έστλουντ (Force Majeure).

Η επιλογή υπήρξε σίγουρα μη αναμενόμενη και απόλυτα σύγχρονη. Το The Square ήταν μια ταινία που αρκετοί αγάπησαν, κάποιοι συνέκριναν με το περσινό Toni Erdmann (η Μάρεν Άντε ήταν και αυτή στην κριτική επιτροπή), σε κάποιους άλλους, όμως, δεν άρεσε.

Αιτιολογώντας την επιλογή της κριτικής επιτροπής, ο Αλμοδόβαρ ανέφερε ότι το The Square αποτελεί μια «σύγχρονη» ταινία και σημείωσε ότι ασχολείται με το θέμα της πολιτικής ορθότητας, την οποία χαρακτήρισε «δικτατορία, η οποία είναι εξίσου χειρότερη με οποιαδήποτε άλλη δικτατορία». Τόνισε ότι το σημαντικό αυτό ζήτημα το επεξεργάζεται η ταινία με φαντασία και παράλληλα με χιούμορ. Ερωτηθείς για τη μη βράβευση με Χρυσό Φοίνικα του 120 Beats Per Minute, ο Αλμοδόβαρ συγκινήθηκε και είπε ότι η ταινία θα έχει μια πολύ καλή πορεία και χωρίς τον Χρυσό Φοίνικα.

Αξίζει να σημειωθεί και η απουσία των ταινιών παραγωγής συνδρομητικών υπηρεσιών από τα βραβεία: WonderstruckOkja και The Meyerowitz Stories έφυγαν με «άδεια» χέρια. Το εάν αυτό έχει σχέση με το γεγονός ότι ήταν παραγωγής Amazon και Netflix (και τη δηλωμένη στήριξη του Αλμοδόβαρ στις ταινίες που προβάλλονται στις κινηματογραφικές αίθουσες), ή απλά με τις ίδιες τις ταινίες δεν είναι κάτι που μπορεί εύκολα να απαντηθεί.