Χρυσές δουλειές κάνουν οι διακινητές προσφύγων στη Θεσσαλονίκη, καθώς πλήθος ανθρώπων αναζητούν τρόπους να ακολουθήσουν τον λεγόμενο βαλκανικό διάδρομο με κατεύθυνση τη βόρεια Ευρώπη.
Παρόλο που έχει κλείσει η δίοδος στα σύνορα με την ΠΓΔΜ, οι πρόσφυγες δεν έχουν σταματήσει να έρχονται, όπως αποκαλύπτει επιτόπιο ρεπορτάζ της Deutsche Welle.
«Οι δουλειές των διακινητών αυξήθηκαν», δηλώνει υψηλόβαθμο στέλεχος της αστυνομίας στη Θεσσαλονίκη. «Μετά το κλείσιμο της βαλκανικής οδού ακολούθησε μια περίοδος σχετικής ηρεμίας θα μπορούσαμε να πούμε, ενώ οι άνθρωποι περίμεναν τι θα συμβεί. Τώρα τις τελευταίες εβδομάδες βλέπουμε πάλι μια αύξηση των συλλήψεων. Υπάρχουν οργανωμένες ομάδες και, από την άλλη πλευρά, άνθρωποι που αναζητούν διακινητές. Είναι ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης».
Ο ακριβής αριθμός των ανθρώπων που έχει διακινηθεί μέσω των ελληνικών συνόρων δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί. Σύμφωνα πάντως με την αστυνομία της Θεσσαλονίκης, η διακίνηση από την συμπρωτεύουσα στο Βελιγράδι κοστίζει από 800 μέχρι και 1.300 ευρώ κατ´ άτομο. Επιπλέον 1.500 ευρώ απαιτούνται όταν οι ενδιαφερόμενοι θέλουν να συνεχίσουν για Γερμανία.
Τα χρήματα αυτά συχνά δεν καταβάλλονται από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, αλλά από τις οικογένειές τους μέσω δικτύων που υπάρχουν σε διαφορετικές χώρες.
Όπως αποκαλύπτει μάλιστα υψηλόβαθμο στέλεχος από την αστυνομία της Θεσσαλονίκης, «οι διακινητές πανηγυρίζουν τώρα που έκλεισε η βαλκανική οδός». Η χαρά τους οφείλεται στην αύξηση των τιμών. Η δομή των συγκεκριμένων οργανώσεων διακίνησης διαφέρει πάντως από άλλες εγκληματικές οργανώσεις, όπως είναι η ρωσική ή η ιταλική μαφία.
«Έχουμε παρατηρήσει ότι όταν αυτά τα δίκτυα δέχονται μεγάλη πίεση, για κάποιο διάστημα ησυχάζουν, αλλά δεν μπορώ να πω ότι σταματούν. Αναδιοργανώνονται και επιστρατεύουν νέους συνεργάτες. Το παιχνίδι αυτό δεν θα σταματήσει όσο υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να μεταναστεύσουν και να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους επειδή υπάρχει πόλεμος ή φτώχεια», λέει ο αξιωματούχος της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η Αγγελική Δημητριάδη, ερευνήτρια στο ΕΛΙΑΜΕΠ, υποστηρίζει πάντως πως ο μόνος τρόπος να διαρραγεί αυτό το κύκλωμα και να γίνει πιο ασφαλής η Ευρώπη είναι να δημιουργηθούν νόμιμες και ασφαλείς δίοδοι προς τη γηραιά ήπειρο, όπου θα ελέγχεται ευκολότερα ποιος εισέρχεται και πότε.