Αργά το βράδυ της Παρασκευής έγινε γνωστό ότι υπήρξε νέα εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης – δανειστών, καθώς η «τρόικα» απαίτησε από τον υπουργό Εργασίας να καταργηθεί εδώ και τώρα το αγγελιόσημο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Εργασίας απάντησε αρνητικά σημειώνοντας ότι δεν είναι η ώρα να συζητηθεί το θέμα του αγγελιόσημου και γενικώς των κοινωνικών πόρων.
Η ύπαρξη μιας από τις πιο σημαντικές εκθέσεις για το αγγελιόσημο και τη συνεισφορά του στα Ταμεία των ΜΜΕ αλλά και τα οικονομικά των εκδοτικών εταιρειών και των τηλεοπτικών σταθμών αποκαλύφθηκε στη διάρκεια της γενικής συνέλευσης του ΕΔΟΕΑΠ.
Η αναλογιστική μελέτη της Prudential Actuarial Solutions παραδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2014 στις δημοσιογραφικές ενώσεις και τα συμπεράσματά της έχουν χρησιμοποιηθεί από τις συνδικαλιστικές ηγεσίες στις μέχρι σήμερα επαφές τους με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Τι λέει αυτή η έρευνα; Ότι η κατάργηση του αγγελιόσημου, θα φέρει αδιέξοδο...
Τι είναι το αγγελιόσημο;
Το αγγελιόσημο είναι ένα τέλος υπέρ των ταμείων των εργαζομένων στις εφημερίδες και τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα.
Πρωτοθεσπίστηκε το 1941 από την κατοχική κυβέρνηση Τσολάκογλου για τις επί πληρωμή δημοσιεύσεις και διαφημίσεις εις τας εν Π. Ελλάδι εκδιδομένας ημερησίας εφημερίδας εξαιρέσει των εφημερίδων Ηπείρου και Θεσσαλίας (άρθρο 3 Ν.Δ.465/1941).
Το 1967 επεκτάθηκε στις μη ημερήσιες εφημερίδες Αθήνας και Θεσσαλονίκης και στο ραδιόφωνο των ενόπλων δυνάμεων (άρθρο 11 Α.Ν.248/1967). Το 1973 επεκτάθηκε στα περιοδικά και τα κρατικά κανάλια και εξαιρέθηκε το ευρύτερο δημόσιο (Ν.Δ.1344/1973). Το 1989 επεκτάθηκε και στα ιδιωτικά ραδιόφωνα και κανάλια (Ν.1866/1989), για να αναδιαρθρωθεί το 1996 με το άρθρο 12 του Ν.2328/95, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 33 του Ν.2429/96 που ισχύει ως σήμερα, αλλά τροποποιείται ξανά με το πέμπτο άρθρο του Ν.4277/2014 (όπως και αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 83 του Ν.4307/2014), με έναρξη ιχύος την 1η Ιουλίου 2015.
Επιβάλεται στις διαφημίσεις που καταχωρούνται στα έντυπα και μεταδίδονται από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Στα πλαίσια της θεσμοθετημένης συνδρομής τους στη διαδικασία απόδοσης του τέλους, τα μέσα οφείλουν να αναγράφουν (χωρίς να το χρεώνουν) το ορθώς υπολογισμένο αγγελιόσημο στα παραστατικά τους και να επισυνάπτουν σε αυτά ορθώς συμπληρωμένο το έντυπο κατάθεσης αγγελιοσήμου.
Τα ποσοστά του αγγελιοσήμου είναι:
20,0% για διαφημίσεις σε έντυπα μέσα (εφημερίδες, περιοδικά) Αθήνας και Θεσσαλονίκης
16,0% για διαφημίσεις στις ημερήσιες (μόνο) εφημερίδες της Θεσσαλονίκης
21,5% για διαφημίσεις σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα (ραδιόδωνο, τηλεόραση)
Για τα έντυπα μέσα, αλλά και σε περίπτωση ανταλλακτικής σύμβασης αμοιβαίας προβολής μεταξύ μέσων κάθε κατηγορίας, το αγγελιόσημο υπολογίζεται επί της καθαρής αξίας του τιμολογίου (μετά τις τυχόν εκπτώσεις, προμήθειες, κλπ.), ενώ για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα υπολογίζεται επί της αρχικής αξίας της διαφήμισης βάσει ονομαστικών τιμών των (θεωρημένων) τιμοκαταλόγων, μειωμένης κατά 20% εφ' όσον μεσολαβεί διαφημιστής και το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομά του. Με το πέμπτο άρθρο του Ν.4277/2014, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 83 του Ν.4307/2014, από 1/7/2015 το αγγελιόσημο σε κάθε περίπτωση θα υπολογίζεται επί της καθαρής αξίας του τιμολογίου (μετά τις τυχόν εκπτώσεις, προμήθειες, κλπ.)
Υπόχρεοι καταβολής του αγγελιοσήμου είναι οι συμβαλλόμενοι με τα μέσα (διαφημιζόμενοι, διαφημιστές).
Οφείλουν να αποδίδουν το αγγελιόσημο στην Εθνική Τράπεζα ανά ημερολογιακό δίμηνο, με προθεσμία 20 ημέρες από τη λήξη του εκάστοτε διμήνου. Η καταβολή μπορεί να γίνεται στο δίκτυο καταστημάτων της Εθνικής με προσκόμιση των εντύπων κατάθεσης αγγελιοσήμου (που εκδίδονται από τα μέσα μαζί με τα τιμολόγια), ή μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος υποβολής και κατάθεσης που έχει αναπτύξει η τράπεζα σχετικά.
Μετά την κατάθεση, οι υπόχρεοι οφείλουν να αποστέλουν στα μέσα τα ειδικά αυτά καταθετήρια προκειμένου να καταχωρηθούν, όπως προβλέπεται, στο Ημερολόγιο Διαφημίσεων των μέσων.
Εξαιρούνται της επιβολής αγγελιοσήμου:
1. Το Ελληνικό Δημόσιο, ως διαφημιζόμενος (Ν.Δ.1344/1973).
2. Διαφημιζόμενες επιχειρήσεις που ανήκουν κατά απόλυτη πλειοψηφία του καταβεβλημένου μετοχικού τους κεφαλαίου (50% + 1 μετοχή) στο Ελληνικό Δημόσιο (άρθρο 24 Ν.3470/2006).
3. Μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου (παρ 21 άρθρου 3 Ν.2328/95).
4. Δωρεάν μεταδόσεις στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, κατά τα εκάστοτε οριζόμενα από το ΕΣΡ.
5. Καταχωρήσεις σε τοπικές επαρχιακές εφημερίδες και περιοδικά, με έδρα εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης (άρθρο 33 Ν.2429/96 σε συνδυασμό με το άρθρο 11 Α.Ν.248/1967).
6. Ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές διαφημίσεις σε επαρχιακούς (που δεν εκπέμπουν από Αθήνα ή Θεσσαλονίκη) ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, διαφημιζόμενων που εδρεύουν στη γεωγραφική περιοχή εμβέλειας αυτών των σταθμών και τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους παράγονται, διατίθενται ή παρέχονται εντός των ορίων αυτής της περιοχής και δεν συνδέονται με οποιοδήποτε τρόπο με οικονομικό φορέα που εδρεύει εκτός αυτής της περιοχής (άρθρο 18 Ν.2644/98).
7. Χρήση, επίδειξη, δωροθεσία προϊόντων σε τηλεοπτικές εκπομπές (τοποθέτηση προϊόντος).
8. Προβολή σε θυρίδες τηλεπωλήσεων των τηλεοπτικών σταθμών.
9. Διαφημίσεις στο διαδίκτυο, περιλαμβανομένης και της web tv.