Τα ναυάγια δεξαμενόπλοιων ευθύνονται για μερικές από τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές στην ιστορία.
Η διάχυση χιλιάδων τόνων πετρελαίου στη θάλασσα, εξαιτίας βύθισης ή διαρροής έχει προκαλέσει πολλάκις ανυπολόγιστη ζημιά στο περιβάλλον, επηρεάζοντας δραματικά τη ζωή των ανθρώπων για πολλές δεκαετίες.
Σας παρουσιάζουμε, σε αντίστροφη μέτρηση, τα πέντε χειρότερα ναυάγια δεξαμενόπλοιωνστην ιστορία. Μάλιστα, κάποια από αυτά έχουν και ελληνικό ενδιαφέρον.
5) Katina P. - 1992
Στις 26 Απριλίου 1992 το ελληνικό δεξαμενόπλοιο Katina P. απέπλευσε από τη Βενεζουέλα με ρότα προς τον Περσικό Κόλπο.
Ενώ έπλεε 25 ναυτικά μίλια βόρεια της Μοζαμβίκης, λόγω της σφοδρής κακοκαιρίας που επικρατούσε αποκολλήθηκε ένα τμήμα από τα ύφαλά του. Προκειμένου να αποφύγει το ναυάγιο, ο πλοίαρχος το προσάραξε σκοπίμως σε αβαθή, στον κόλπο Μαπούτο. Εννέα ημέρες μετά, κατά τη διάρκεια της ρυμούλκυσής του σε ασφαλές σημείο, το δεξαμενόπλοιο κόπηκε στα δύο και βυθίστηκε σε βάθος δύο χιλιομέτρων αδειάζοντας στη θάλασσα 67.000 τόνους πετρελαίου.
4) Aegean Sea - 1992
Στις 3 Δεκεμβρίου 1992 το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο Aegean Sea έπλεε στα ανοιχτά της ισπανικής ακτής της Γαλικίας με προορισμό τα διυλιστήρια της Λα Κορούνια. Εξαιτίας των θυελλωδών ανέμων που έπνεαν στην περιοχή ο πλοίαρχος έχασε τον έλεγχο και το Aegean Sea προσέκρουσε σε ύφαλο. Ξέσπασε εκτεταμένη πυρκαγιά και 74.000 τόνοι πετρελαίου χύθηκαν στις ακτές του Ατλαντικού προκαλώντας τεράστια οικολογική καταστροφή, και ανυπολόγιστη οικονομική ζημία στους κατοίκους της περιοχής. Τραγική ειρωνεία είναι ότι στην ακριβώς ίδια περιοχή, 10 χρόνια μετά, η τραγωδία επαναλήφθηκε από ένα, επίσης, ελληνικών συμφερόντων πλοίο. Ήταν το δεξαμενόπλοιο Prestige από το οποίο διέρρευσαν στη θάλασσα 63.000 τόνοι πετρελαίου καταστρέφοντας το περιβάλλον και την τοπική οικονομία.
3) Irenes Serenade - 1980
Πρόκειται για το μεγαλύτερο ναυάγιο στη Μεσόγειο και συνέβη στον κόλπο της Πύλου στις 23 Φεβρουαρίου 1980. Το ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο Irene Serenade μετέφερε 120 χιλιάδες τόνους πετρελαίου από την Τουρκία με προορισμό την Ευρώπη. Στην Πύλο σταμάτησε για να προμηθευτεί τρόφιμα για το πλήρωμα, προτού συνεχίσει το ταξίδι του.
Κατά τη διαδικασία αγκυροβόλησης δημιουργήθηκαν σπινθήρες και αμέσως μετά μια τρομακτική έκρηξη διέλυσε τα αμπάρια, και το πετρέλαιο άρχισε να διαρρέει. Συνολικά περισσότεροι από 100.000 τόνοι έπεσαν στη θάλασσα. Η ρύπανση εξαπλώθηκε σε απόσταση 100 χιλιομέτρων από το σημείο του ναυαγίου. Το πλοίο βυθίστηκε στο σημείο όπου είχε βυθιστεί και ο τουρκο-αιγυπτιακός στόλος κατά τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, το 1827...
2) ABT Summer - 1991
Με μήκος 344 μέτρα και πλάτος 82, το θηριώδες ολλανδικό δεξαμενόπλοιο ABT Summer έπλεε έμφορτο με ιρανικό αργό πετρέλαιο με προορισμό το Ρότερνταμ. Ήταν 28 Μαϊου 1991 και το πλοίο βρισκόταν σε απόσταση 700 ναυτικών μιλίων ανοιχτά της Αγκόλας όταν ξαφνικά ξέσπασε πυρκαγιά στο φορτίο.
Οι εκρήξεις σκότωσαν ακαριαία πέντε μέλη του πληρώματος, και προκάλεσαν ρήγμα στο κύτος. Το πετρέλαιο άρχισε να μαυρίζει τα νερά. Την επόμενη μέρα είχε ήδη σχηματιστεί μια τεράστια κηλίδα εμβαδού 210 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Το ABT Summer βυθίστηκε την 1η Ιουνίου έχοντας προκαλέσει ασύλληπτη οικολογική καταστροφή, αφού διέρρευσαν 260.000 τόνοι καυσίμου. Παρά τις εκτεταμένες έρευνες το κουφάρι του δεν εντοπίστηκε ποτέ.
1) Atlantic Empress - 1979
Η μεγαλύτερη διάχυση πετρελαίου στην ιστορία συνέβη εξαιτίας της σύγκρουσης δύο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιων.
Συνέβη στις 19 Ιουλίου του 1979. Το Atlantic Empress έπλεε στα ανοικτά της νήσου Τομπάγκο, στην Καραϊβική. Από την αντίθετη διεύθυνση πλησίαζε το, επίσης έμφορτο πετρελαίου, Aegean Captain. Ο καιρός προμήνυε την καταστροφή. Έπεφτε καταρρακτώδης βροχή και η ομίχλη ήταν τόσο πυκνή που τα δύο πλοία έγιναν μεταξύ τους ορατά όταν είχαν φθάσει σε απόσταση μόλις 500 μέτρων. Το Aegean Captain προσπάθησε να αλλάξει πορεία, αλλά ήταν ήδη πολύ αργά.
Στις 7:15 μμ τα δύο δεξαμενόπλοια συγκρούστηκαν. Ξέσπασε τρομακτική πυρκαγιά και επικράτησε κόλαση. Τα πληρώματα έχασαν αμέσως τον έλεγχο και όσοι πρόλαβαν εγκατέλειψαν τα πλοία. Συνολικά 27 ναυτικοί έχασαν τη ζωή τους. Τόσο το Atlantic Empress, όσο και το Aegean Captain υπέστησαν μεγάλα ρήγματα και ανεξέλεγκτη διαρροή πετρελαίου.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικράτησε είναι το γεγονός ότι, μία εβδομάδα μετά, η πυρκαγιά στο Atlantic Empress συνέχιζε να καίει, ενώ, όταν τελικά βυθίστηκε το υπερ-δεξαμενόπλοιο είχε προλάβει να αφήσει στον ωκεανό 287.000 τόνους αργού πετρελαίου.
enikos