Οι αποφασιστικές και συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των πιλότων της Lufthansa συνιστούν δείγμα της ευρύτερης κρίσης που πλήττει συνολικά τον κλάδο στην Ευρώπη. Μία κρίση που οδηγεί σε συνεργασίες ανταγωνιστών και περικοπές μισθών.
Απεργιακό χάος στη Lufthansa, μαζικές άδειες ασθενείας στην Tuifly και στην ασθμαίνουσα Air Berlin. Οι γερμανικές αερογραμμές δεν διανύουν τις καλύτερες των ημερών τους. Οι μαζικές ακυρώσεις πτήσεων, που κράτησαν συνολικά εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες καθηλωμένους στο έδαφος το τελευταίο διάστημα, είναι απλά ένα σύμπτωμα των αναδιαρθρώσεων, που καθίστανται απαραίτητες εξαιτίας της θραύσης που σημειώνουν εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Ryan Air ή πολυτελείς αερογραμμές όπως η αραβική Emirates.
Οι αεροπορικές εταιρείες επιχειρούν τώρα να ανασυνταχθούν –όχι μόνο στη Γερμανία. Ορισμένες δίνουν μάλιστα μάχη επιβίωσης. Εταιρείες όπως η Emirates και η Turkish Airlines κάνουν δύσκολη τη ζωή των ευρωπαϊκών εταιρειών, κυρίως σε ό,τι αφορά πτήσεις προς την νοτιοανατολική Ασία, επισημαίνει ο Ντιρκ Μπρέμερ, πρόεδρος της κοινωφελούς οργάνωσης Travel Industry Club. Ωστόσο, τα προβλήματα των ευρωπαϊκών αερογραμμών δεν περιορίζονται μόνο εκεί, αλλά εντοπίζονται και εντός Ευρώπης.
«Καλπάζει» η Ryan Air
«Ο ρυθμός είναι για εμάς το σημαντικότερο», τονίζει ο Ματίας Βενκ, υπεύθυνος μάνατζερ για το μάρκετινγκ της Ryan Air. Η ιρλανδική εταιρεία επιστρατεύει κάθε χρόνο τουλάχιστον ένα καινούριο Boeing 737-800 και είναι με 119 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως η πιο δημοφιλής αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη. Οι ανταγωνιστές της ανησυχούν για τους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξής της, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα αυξημένοι στη γερμανική αγορά, όπου μάλιστα η Ryan Air στοχεύει να αυξήσει το μερίδιό της από 6% με 7% σήμερα σε 20% το 2020. Η Ryan Air συγκεντρώνεται σε αυτό που κάνει καλύτερα, δηλαδή τις πτήσεις μικρών αποστάσεων, διευκρινίζει ο Ματίας Βενκ. Όπως εξηγεί ο ίδιος, η εταιρεία του βρίσκεται σε συνομιλίες με πολλές ευρωπαϊκές αερογραμμές, όπως η Lufthansa, με στόχο να αναλάβει σε βάθος χρόνου κοντινές πτήσεις ανταποκρίσεων.
Υποβάθμιση των πιλότων και αεροσυνοδών
Τα επαγγέλματα του πιλότου και του αεροσυνοδού είχαν μέχρι πριν από λίγα χρόνια ακόμη κάποια αίγλη, κάτι που αφορούσε και τις απολαβές. Σήμερα, με εξαίρεση τις άλλοτε κρατικές αερογραμμές, όπως η Lufthansa ή καταξιωμένες εταιρείες σαν την Tuifly, οι κυβερνήτες των αεροσκαφών αμείβονται με πάνω από 200.000 ευρώ ετησίως. Αυτές οι αμοιβές είναι πλέον αδιανόητες σε αερογραμμές σαν την Air Berlin, ενώ ακόμη χειρότερες είναι οι απολαβές σε εταιρείες όπως η Ryan Air και η Easy Jet.
Η Ryan Air είχε κατηγορηθεί παλαιότερα ότι πληρώνει πολλούς από τους πιλότους της «με το κομμάτι», δηλαδή ανά πτήση, ενώ δεν τους αναγνωρίζει ημέρες διακοπών ή πληρωμή σε περίπτωση ασθενείας. «Είμαστε 100% εναρμονισμένοι με τους νόμους», αντιτείνει από την πλευρά του ο Ματίας Βενκ.
Η μάχη «παραδοσιακών» εταιρειών, όπως η Air France, η Iberia, ακόμη και η Air Berlin, να διατηρήσουν τους πελάτες τους σε αυτό το άκρως ανταγωνιστικό πλαίσιο τιμών τις οδήγησε σε σοβαρές κρίσεις και σημαντικές περικοπές στο κόστος προσωπικού.
Ακόμη και ο «γίγαντας» που ακούει στο όνομα Lufthansa επιβιώνει απέναντι σε εταιρείες όπως η Ryan Air μόνο χάρη στις επιδοτήσεις των ευρωπαϊκών δρομολογίων από τα κέρδη που της αποφέρουν οι πτήσεις μακρινών αποστάσεων. Στόχος της είναι τώρα η ταχεία ανάπτυξη της θυγατρικής Eurowings ώστε να αποτελέσει αντίπαλο δέος στις εταιρείες χαμηλού κόστους