Από τις αρχές της νέας χρονιάς παύει η δωρεάν διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών από σούπερ μάρκετ και εμπορικά καταστήματα και θεσπίζεται ανταποδοτικό περιβαλλοντικό τέλος για κάθε αγορά πλαστικής σακούλας από τους καταναλωτές, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Οι πλαστικές σακούλες δημιουργούν ανεπανόρθωτες βλάβες και μπορούν να σκοτώσουν ψάρια, θαλάσσιους οργανισμούς και πουλιά, μπορούν να αποδομηθούν και να μολύνουν το πόσιμο νερό και εν τέλει να βλάψουν όλους εμάς. Η καταστροφική τους δύναμη είναι μακράς διάρκειας και κρατά για δεκάδες ή και εκατοντάδες χρόνια!
Μόνο το 2015 στην Ελλάδα, η ετήσια κατανάλωση πλαστικών σακουλών ήταν μεταξύ 242 και 363 τεμάχια ανά άτομο, ενώ το 2010 σε ολόκληρη την Ευρώπη χρησιμοποιήθηκαν 98,6 δις πλαστικές σακούλες.
Για να περιοριστεί, λοιπόν, η μάστιγα της πλαστικής σακούλας, το 2015 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε οδηγία με στόχο τον περιορισμό της κατανάλωσής της σε 90 πλαστικές σακούλες ανά πολίτη μέχρι το 2019 και σε 40 έως τα τέλη του 2025.
Η Ελλάδα εναρμονιζόμενη με την οδηγία αυτή, δημιούργησε το νομικό πλαίσιο με βάση το οποίο από 01-01-2018 παύει η δωρεάν διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών από τα ταμεία των σούπερ μάρκετ και των εμπορικών καταστημάτων και θεσπίζεται ανταποδοτικό περιβαλλοντικό τέλος για κάθε αγορά πλαστικής σακούλας από τους καταναλωτές, όπως άλλωστε γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Με τον τρόπο αυτό θα αποθαρρυνθούν οι πολίτες από την αλόγιστη χρήση της πλαστικής σακούλας, ενώ τα χρήματα από το τέλος θα χρησιμοποιούνται για δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης των καταναλωτών και ανταποδοτικά για την αντικατάσταση των λεπτών πλαστικών σακουλών από επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες. Αυτές θα δίνονται δωρεάν στους πολίτες που θα επιστρέφουν για ανακύκλωση τις λεπτές πλαστικές σακούλες που θα αγοράζουν.
Ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης ξεκίνησε ήδη καμπάνια ενημέρωσης με τίτλο «Ζήτημα επιβίωσης». Η πρώτη δράση της καμπάνιας περιλαμβάνει προβολή της επικοινωνιακής αφίσας από τις 9 έως τις 22 Δεκεμβρίου 2017 σε πληθώρα στάσεων λεωφορείων στο κέντρο της Αθήνας και της Περιφέρειας Αττικής, ενώ το 2018 αναμένονται να υλοποιηθούν περισσότερες επικοινωνιακές δράσεις σε όλες τις περιφέρειες της χώρας.