Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Σε τροχιά σύγκρουσης με το υπουργείο για τις «γουρούνες»



Οι τετράτροχες μοτοσικλέτες (γνωστές ως «γουρούνες») που κατακλύζουν τα νησιά μας το καλοκαίρι, έχουν φέρει σε τροχιά σύγκρουσης το υπουργείο Μεταφορών με την (υπό σύσταση) Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Οχημάτων.

Οπως είναι ήδη γνωστό, με άρθρο στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, «οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κ.εκ. δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς», ρύθμιση που αναμφίβολα δημιουργεί νέα δεδομένα ενόψει της τουριστικής περιόδου.

Στις αρχικές προθέσεις του υπουργείου ήταν η γενική απαγόρευση των τετράτροχων μοτοσικλετών, με το νομοσχέδιο όμως απαγορεύονται οι μέχρι 125cc, ενώ επιτρέπονται οι μεγαλύτερου κυβισμού. 

«Βγάζει εκτός χρήσης το 80%»

Παραταύτα η απαγόρευση ουσιαστικά βγάζει εκτός χρήσης το 80% σχεδόν του στόλου των ATV που κυκλοφορούν στη χώρα μας και κυρίως στα νησιά, προκαλώντας - όπως υπογραμμίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου - πρόβλημα επιβίωσης σε χιλιάδες εταιρείες ενοικιάσεων οχημάτων και μοτοσικλετών.

Επιχειρήσεις που - όπως τόνισαν - είτε θα κλείσουν, είτε θα πρέπει με τεράστιο κόστος να προμηθευτούν αυτοκίνητα ή ATV μεγαλυτέρων των 125cc για να καλύψουν τις ανάγκες ελλήνων και κυρίως ξένων τουριστών που επιλέγουν «γουρούνες» για τις μετακινήσεις τους.

Για την ενοικίαση τετράτροχης μοτοσικλέτας απαιτείται δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου και μάλιστα στο υπό ψήφιση άρθρο προβλέπεται πως αν εκμισθωθεί «γουρούνα» σε πρόσωπο που δεν έχει την απαιτούμενη άδεια οδήγησης, επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στον μισθωτή και στον οδηγό, πρόστιμο 1.000€. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται ενώ γίνεται και κατάσχεση του οχήματος.

Εκπρόσωποι συλλόγων και σωματείων από επτά νησιά-τουριστικούς προορισμούς (Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο, Νάξο και Κω) βρέθηκαν στην Αθήνα για επαφές με τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες σε προσπάθεια αναστολής της απαγόρευσης.

Επικαλούνται τα στατιστικά στοιχεία

Οι επαγγελματίες, επικαλούμενοι στατιστικά της ΕΛ.ΑΣ ανέφεραν ότι:

Για το 2015, επί του συνόλου των 739 δυστυχημάτων τα 11 ήταν με ATV, ποσοστό 1,5%

Για το 2016, επί του συνόλου των 752 θανατηφόρων τα 2 ήταν με ATV, ποσοστό 0,3%

Για το Α’ εξάμηνο του 2017, επί του συνόλου των 296 θανατηφόρων τα 2 ήταν με ATV, ποσοστό 0,7%.

«Πέρα από το γεγονός ότι τα στατιστικά δείχνουν σαφείς τάσεις μείωσης για τις χρονιές που η ΕΛ.ΑΣ μας δίνει στοιχεία, αυτά αφορούν στο σύνολο των ATV. Δεν υπάρχει διαχωρισμός σε μικρά ή μεγάλα. Απορίας άξιος λοιπόν είναι ο χαρακτηρισμός επικίνδυνα αφού αυτό δεν προκύπτει από πουθενά. Δεν γνωρίζουμε πώς το υπουργείο χαρακτηρίζει επικίνδυνα τα μικρά ATV και τα απαγορεύει ενώ στα μεγάλα επιτρέπει την κυκλοφορία τους» τόνισαν, ακόμα, μιλώντας στους δημοσιογράφους.

Ο εκπρόσωπος του Σωματείου Ιδιοκτητών Επιχειρήσεων Ενοικιαζομένων Μοτοποδηλάτων και Μοτοσικλετών Μυκόνου Θανάσης Νάζος σημείωσε ότι «Πανευρωπαϊκά δεν υπάρχει διαχωρισμός – περιορισμός κίνησης ανάλογα με τον τύπο οδοστρώματος. Μόνο για άσφαλτο ή μόνο για χωματόδρομο. 

«Ευνοεί τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων»

»Υπάρχουν τα οχήματα με πινακίδα και άδεια κυκλοφορίας που κινούνται σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο ή αυτά που δεν φέρουν πινακίδα άρα και άδεια κυκλοφορίας και η χρήση τους περιορίζεται εκτός δρόμου, σε πίστες, αγώνες, κ.λπ. Μία πιθανή απαγόρευση κυκλοφορίας έρχεται αντιμέτωπη με τη θεμελιώδη αρχή της Ευρωπαϊκής Ενωσης για ελεύθερη διακίνηση εγκεκριμένων οχημάτων-προϊόντων».

Οι επαγγελματίες από ολόκληρη την Ελλάδα που ήδη οργανώνονται και τυπικά σε Ομοσπονδία, κατηγόρησαν το υπουργείο ότι «ευνοεί τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτου» και διαμαρτυρήθηκαν ότι «πέραν των διατάξεων του νομοσχεδίου που θ’ αφανίσουν τον κλάδο μας, εξακολουθεί να λαμβάνει χώρα ο απαράδεκτος διαχωρισμός – ευνόηση που χαίρει ο κλάδος των αυτοκινήτων και έχει να κάνει με τη χρήση των οχημάτων τους για 12 έτη ενώ στον κλάδο μας περιορίζεται στα 7 έτη».