Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024 -

Ο καιρός χάλασε τα σχέδια του τουρκικού CESME



 

 

Φαίνεται ότι οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν σύμμαχος στα σχέδια της Άγκυρας στην πρώτη μέρα του ταξιδιού του CESME στο Αιγαίο. Όπως αποδείχτηκε, το τουρκικό ερευνητικό σκάφος θαλάσσιων ερευνών συνέχισε τον πλου του δίχως να προβεί σε πόντιση καλωδίου ενώ παρακολουθείται διακριτικά από σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού. 

Όπως έγινε γνωστό το TCG CESME θα πραγματοποιήσει υδρογραφικές και ωκεανογραφικές έρευνες σε δύο περιοχές στο Κεντρικό Αιγαίο από τις 9 Φεβρουαρίου, χωρίς να αναφέρεται πότε θα ολοκληρώσει τις «έρευνες» στο NAVTEX που εξέδωσε. Με την κίνηση αυτή η Άγκυρα αποσκοπεί να θέσει επί τάπητος τις παράνομες διεκδικήσεις της στο Αιγαίο.

Επίσης οι τούρκοι προκαλούν και με την έκδοση NOTAM η οποία ουσιαστικά «δεσμεύει» εναέριες  περιοχές στο Κεντρικό Αιγαίο τα όρια των οποίων  βρίσκονται εκτίνονται μεταξύ Σαμοθράκης,  Άγιο Ευστράτιου, Ψαρά, Χίου, Λήμνου, Λέσβου μέχρι και το Καστελόριζο. 

Όπως σχολιάζουν έμπειροί αναλυτές στο Onalert.gr, η τουρκική ΝΟΤΑΜ έχει στόχο να θέσει εκ νέου θέμα γκρίζων ζωνών με απώτερο σκοπό να παρακωλύσει τη διεξαγωγή αεροναυτικών ασκήσεων που είναι προγραμματισμένες από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Ουσιαστικά δεν έχουν καμία ισχύ αν η Άγκυρα δεν επιχειρήσει να τις εφαρμόσει κάτι που σημαίνει ότι στην περίπτωση αυτή ενδέχεται να υπάρξει κάποιας μορφής θερμό επεισόδιο.

Ο "αστάθμητος παράγοντας"

Η επιθετικότητα και ο τυχοδιωκτισμός της τουρκικής ηγεσίας  είναι πρόδηλοι εδώ και πολύ καιρό καθώς υπήρχαν στη διάθεση της ελληνικής πλευράς όλες οι απαραίτητες ενδείξεις που οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι θα έχουμε ένα θερμό διάστημα προκλήσεων.

Κατά συνέπεια, το ΓΕΕΘΑ έχει μέχρι στιγμής πετύχει να είναι ενήμερο για την τουρκική δραστηριότητα, στερώντας το στοιχείο του αιφνιδιασμού σε όλες τις προκλήσεις που επιχειρήθηκαν από την Τουρκία (με πρώτη την «επίσκεψη» του τούρκου ΑΓΕΕΘΑ στα Ίμια).

Επιπλέον παρακολουθεί με ψυχραιμία την κατάσταση στο Αιγαίο χωρίς τυμπανοκρουσίες και σε όλες τις σχετικές ενημερώσεις τονίζεται ότι δεν χρειάζεται να διογκώνονται οι όποιες απόπειρες της Άγκυρας να δημιουργήσει κλίμα κρίσης στο Αιγαίο, οι οποίες άλλωστε δεν εχουν κανένα πρακτικό αντίκρισμα .

Υπάρχει πάντως προβληματισμός για τη περίπτωση του «αστάθμητου παράγοντα». Δηλαδή την περίπτωση που σημειωθεί κάποια απρόβλεπτη κατάσταση εξ αιτίας του ότι οι τουρκικές Ε.Δ έχουν στερηθεί σημαντικό βαθμό έμπειρων στελεχών σε Μοίρες μαχητικών αεροσκαφών καθώς επίσης και σε πλοία του Ναυτικού τους, με αποτέλεσμα η μειωμένη εμπειρία να εμπεριέχει κινδύνους, σε περίπτωση εγγύτητας με ελληνικές δυνάμεις στον αέρα και τα θάλασσα.

Μειωμένο ηθικό,περιορισμένη εμπειρία και στιγμιαίος ενθουσιασμός είναι σε δεδομένη στιγμή ένα κακό μίγμα που μπορεί να έχει δυσάρεστες συνέπειες. Παρόλα αυτα το τουρκικό Ναυτικό παραμένει ένας αριθμητικά υπολογίσιμος αντίπαλος, χωρίς όμως τις δυνατότητες να πετύχει σημαντικό τακτικό πλεονέκτημα έναντι του ΠΝ που διατηρεί παρά τις δυσκολίες κρίσιμη μαχητική ισχύ με αξιόμαχα οπλικά συστήματα, ιδιαίτερα σε φρεγάτες, ΤΠΚ, υποβρύχια, επάκτιες πυροβολαρχίες βλημάτων SSM και ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Σε ότι αφορά την τουρκική Αεροπορία έχει παρατηρηθεί - προς το παρόν  - δραματικά μειωμένη δραστηριότητα. Αυτή απεικονίζεται τόσο στις παραβιάσεις στο Αιγαίο από ιδιαίτερα μικρό αριθμό αεροσκαφών, όσο και στο συριακό μέτωπο όπου οι τουρκικές δυνάμεις, υπέστησαν δραματικές απώλειες, παντελώς στερούμενες από αεροπορική κάλυψη. 

Εκτιμάται δε ότι οι τουρκικές Ε.Δ έπειτα από την απόδοση που επέδειξαν στη Συρία, αδυνατούν να διεξάγουν αποτελεσματικά σύνθετες διακλαδικές επιχειρήσεις, με τον κάθε Κλάδο να περιορίζεται σε αυτόνομη δράση με τα μέσα που διαθέτει. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση επιχειρησιακού σεναρίου, υπάρχει σαφέστατη υστέρηση απέναντι στις ελληνικές Ε.Δ οι οποίες κατά κανόνα λειτουργούν συνδυαστικά στο πλαίσιο αεροναυτικών επιχειρήσεων αλλά και σε ότι αφορά τη δράση χερσαίων δυνάμεων. 

Του Απόλλωνα Λεονταρίτη