Το ότι οι διατάξεις περί αναδοχής δεν μπορούν να εξαιρέσουν τα ομόφυλα ζευγάρια που έχουν σύμφωνο συμβίωσης υποστήριξαν, ο Ευάγγελος Βενιζέλος και η Ντόρα Μπακογιάννη, στη συζήτηση στη Μόνιμη Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολούθησης των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
«Η συνταγματική και νομοθετική ηθική, η κοινή ευρωπαϊκή νομική ηθική, δεν είναι η ατομική ηθική του καθενός και της καθεμιάς ούτε η ηθική των χριστιανικών εκκλησιών και των δογμάτων ούτε εν προκειμένω η δογματική της ορθόδοξης εκκλησίας» τόνισε ξεκαθάρισε αναφερόμενος στις διατάξεις περί αναδοχής ο Ευάγγελος Βενιζέλος.
«Το Κράτος και το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Ε.Ε., δεν νομοθετούν με βάση αντίληψη ατομική ή θρησκευτική αλλά πολιτειακή και νομική. Ο καθένας κινείται ως πολίτης στο επίπεδο του κράτους ή της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ως πιστός, διανοούμενος ή ως ποιμαντική αντίληψη μπορεί να κινηθεί όπως θέλει στον χώρο της κοινωνίας των πολιτών» πρόσθεσε. «Εγώ σέβομαι την ατομική ηθική του καθενός και τη δογματική της εκκλησίας αλλά το κράτος δεν νομοθετεί με βάση αντίληψη την ατομική ή την θρησκευτική αλλά με αντίληψη πολιτειακή και νομική»συμπλήρωσε.
Ο Ε. Βενιζέλος αναφέρθηκε στη σημασία συμμόρφωσης των δικαστηρίων με τη νομολογία του ΕΔΔΑ ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν είναι η Ελλάδα διάδικος. «Ισχύει το νομολογιακό δεδικασμένο. Ισχύει η αρχή της επικουρικότητας. Ο εθνικός δικαστής είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει τη σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Για να εφαρμόσει τη σύμβαση και να μην ανοίξει δικονομική οδός με ατομική προσφυγή στο Στρασβούργο πρέπει να την εφαρμόσει σωστά άρα να την εφαρμόσει με βάση τη νομολογία».
Ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε και στο θέμα των Θρησκευτικών. «Στο θέμα της σαρία, δεν συμμορφωθήκαμε μόνο στις αποφάσεις που μας αφορούν. Λάβαμε υπόψη μας γενικότερα τη νομολογία. Στο θέμα του συμφώνου συμβίωσης για τα ζευγάρια του ιδίου φύλου, επίσης δεν συμμορφωθήκαμε απλά στην υπόθεση "Βαλιανάτος" (σ.σ. είχε γίνει προσφυγή στο ΕΔΔΑ) αλλά κάναμε μια ευρύτερη συμμόρφωση. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Το μάθημα των Θρησκευτικών που έχει καταστεί ξανά ζήτημα επικαιρότητας με βάση τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε τη νομολογία του ΕΔΔΑ. Εγώ έχω αμφιβολίες αν η πλειοψηφία του ΣτΕ εφήρμοσε σωστά τη νομολογία σε σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών, δηλαδή σε σχέση με τις διατάξεις που διέπουν τη διδασκαλία θρησκευτικών και φιλοσοφικών ζητημάτων. Αλλά και το επίκαιρο ζήτημα της αναδοχής που εκκρεμεί στη Βουλή αυτή την περίοδο, από οικογένειες που έχουν ως νομική βάση το σύμφωνο συμβίωσης μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου, και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί με βάση τη νομολογία του ΕΔΔΑ. Εγώ δε προσωπικά, και ως επιστήμονας και ως βουλευτής αλλά και ως εισηγητής για την εκτέλεση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπως ξέρετε πάντα παίρνω τη θέση υπέρ της νομολογίας του δικαστηρίου».
«Εφόσον ο νόμος προβλέπει ότι ανάδοχες οικογένειες μπορούν να γίνουν και αυτές που έχουν ως νομική βάση συνύπαρξής του σύμφωνο συμβίωσης, και όχι μόνο όσες έχουν ως νομική βάση το γάμο, δεν μπορεί να κάνει το νομοσχέδιο διάκριση μεταξύ ομόφυλων και ετερόφυλων οικογενειών ως εν δυνάμει αναδόχων. Αυτό δεν σημαίνει ότι υποχρεωτικά θα γίνουν ανάδοχοι αλλά ότι θα εξεταστούν και αυτές οι οικογένειες ισότιμα από την κοινωνική υπηρεσία και εν τέλει από τη δικαιοσύνη. Δεν πρόκειται για μια κατάσταση πραγματική αλλά για μια νομική δυνατότητα» είπε για τις διατάξεις περί αναδοχής που εκκρεμούν προς ψήφιση ο κ. Βενιζέλος.
«Κατά τη νομολογία του ΕΔΔΑ τα κράτη μέλη δεν έχουν την υποχρέωση να προβλέψουν και γάμο ομοφύλων. Έχει πει όμως η νομολογία ότι εφόσον τα κράτη - μέλη προβλέψουν τη σύναψη συμφώνου συμβίωσης, αυτή πρέπει να παρέχεται και στα ομόφυλα ζευγάρια. Έχει κριθεί επίσης ότι ο αποκλεισμός από τη δυνατότητα υιοθεσίας ομοφυλόφιλης γυναίκας λόγω του σεξουαλικού της προσανατολισμού, παραβιάζει άρθρα της σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Έχει επίσης κριθεί ότι ο αποκλεισμός διαζευγμένου πατέρα που είναι δεδηλωμένα ομοφυλόφιλος από την επικοινωνία με την κόρη του, παραβιάζει άρθρα της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου», υπενθύμισε ο Ε. Βενιζέλος και πρόσθεσε ότι «γραμμή μας πρέπει να είναι η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ο σεβασμός της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και της νομολογίας του ΕΔΔΑ, νομίζω πρέπει να είμαστε σαφείς στην άποψή μας και να εξηγήσουμε ότι δεν πρέπει να γινόμαστε θύματα μιας κοινωνικής και επικοινωνιακής υποκρισίας, γιατί εφόσον η απόκτηση φυσικού τέκνου, δεν είναι δικαίωμα μόνο των ετερόφυλων, και εφόσον φυσικό τέκνο δικαιούνται να αποκτήσουν και ομόφυλη γυναίκα ή άνδρας, είτε βρίσκονται σε σύμφωνο συμβίωσης είτε όχι, δεν μπορούμε να είμαστε υπερευαίσθητοι σε μορφές όπως είναι η αναδοχή». Επικαλέστηκε δε το πρόσφατο δράμα στην Κύπρο με την αυτοκτονία μιας κοπέλα που ήταν υπό αναδοχή σε οικογένεια έγγαμου κληρικού και τα πράγματα εξελίχθηκαν τραγικά».
Στο θέμα της αναδοχής αναφέρθηκε και η Ντόρα Μπακογιάννη δηλώνοντας ότι συμμερίζεται απολύτως τις απόψεις του κ. Βενιζέλου. Πρόσθεσε όμως ότι «επειδή η πολιτική δεν γίνεται στο κενό, όλοι έχουν υποχρέωση να ενημερώσουν σε βάθος αυτή την κοινωνία για το τι πραγματικά συζητείται στη Βουλή. Διότι υπάρχει η αντίληψη στην κοινωνία ότι η Βουλή νομοθετεί με μια λογική διαφορετική από αυτή που πραγματικά νομοθετεί».