Τρίτη 05 Νοεμβρίου 2024 -

Καταστροφική η ρύπανση στον Σαρωνικό: SOS για την αλιεία και τον βυθό



Σε Σαλαμίνα, Αγ. Κοσμά, Ελληνικό και Γλυφάδα επιμένει η ρύπανση σύμφωνα με την τελευταία βραδινή ενημέρωση του Συντονιστικού Οργάνου. Κραυγή αγωνίας από την οργάνωση «Αρχιπέλαγος».

«Καθαρίζουν την παραλία και αφήνουν το πετρέλαιο στο βυθό. Θα το βρίσκουμε για χρόνια στο Σαρωνικό». Την ίδια ώρα ο πρόεδρος Αλιέων Γλυφάδας προειδοποιεί: «Ψαρεύουμε όπου θέλουμε στον Σαρωνικό. Κανείς δεν ελέγχει τα αλιεύματα που φτάνουν στον Πειραιά».

Συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες απορρύπανσης στις παράκτιες περιοχές της Αττικής.

Περίπου 1.550 κυβικά φορτίου, που αποτελείται κυρίως από πετρελαιοειδή και νερό, έχουν απαντληθεί έως τώρα από τις δεξαμενές του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» στον Σαρωνικό.

Σήμερα στο σημείο του ναυαγίου αναμένεται να προσεγγίσει νέο δεξαμενόπλοιο για την παραλαβή καυσίμων από το ναυάγιο, καθώς το πλοίο που επιχειρούσε έως τώρα στην περιοχή σταμάτησε, λόγω λήξης των πιστοποιητικών ναυσιπλοΐας του.

Τα μέσα που επιχειρούν στις θαλάσσιες περιοχές όπου παρατηρείται διάσπαρτη ρύπανση, είναι 4 απορρυπαντικά σκάφη του Λιμενικού και 7 ιδιωτικά, αλλά και αρκετά σκάφη της αναδόχου εταιρείας που εκτελούν εργασίες ανάπτυξης, ευθέτησης πλωτών φραγμάτων και περισυλλογής.

Σύμφωνα με το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, αεροσκάφος του λιμενικού απογειώθηκε απογευματινές ώρες χθες, προς επιτήρηση της θαλάσσιας περιοχής Σαρωνικού, μεταξύ Σαρωνίδας - Λαγονησίου - Βουλιαγμένης - Γλυφάδας - Ελληνικού - Πειραιά - ν. Σαλαμίνας και ν. Αίγινας.

Στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή Σαρωνικού κόλπου δεν παρατηρήθηκε κανενός είδους θαλάσσια ρύπανση.

Στο παραλιακό μέτωπο, από Σαρωνίδα μέχρι τον επιβατηγό λιμένα Πειραιά, δεν παρατηρήθηκαν πετρελαιοειδή κατάλοιπα. Στην περιοχή μεταξύ ναυαγίου - φράγματος ναυαγίου - Κυνόσουρας - Όρμου Σεληνίων παρατηρήθηκαν ζώνες ελαφρού ιριδισμού.

Στη Σαλαμίνα έγιναν εργασίες απορρύπανσης καθώς παρατηρήθηκαν διάσπαρτες κηλίδες πετρελαιοειδών στον όρμο Κακής Βίγλας και Γυάλας. Όλες οι περιπτώσεις αντιμετωπίστηκαν από προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών, ενώ στις εργασίες συμμετείχαν 30 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.

Στη θαλάσσια περιοχή Περάματος δεν βρέθηκαν ίχνη ρύπανσης.

Στη θαλάσσια περιοχή Ζέας δεν παρουσιάζεται επιφανειακή ρύπανση.

Παράλληλα, συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης από συνεργείο της αναδόχου εταιρείας στον όρμο «Αφροδίτης», όπου παραμένει απορροφητικό φράγμα και λοιπά απορροφητικά υλικά.

Μπροστά από την περιοχή της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων παραμένει πλωτό φράγμα, ενώ συνεχίζονται οι εργασίες καθαρισμού με απορροφητικά υλικά.

Στη θαλάσσια λουτρική εγκατάσταση «ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ», πραγματοποιήθηκε καθαρισμός του αιγιαλού, ομοίως και κατά μήκος της βραχώδους ακτογραμμής.

Στη θαλάσσια περιοχή Παλαιού Φαλήρου η κατάσταση παρουσιάζεται σταθερά βελτιωμένη.

Παραμένουν τα πλωτά φράγματα που έχουν τοποθετηθεί στην περιοχή, ενώ επιχείρησε συνεργείο 4 ατόμων, τα οποία πλέον επιχειρούν στη θέση Μπάτη Αλίμου. Στην παραλία του Αγίου Κοσμά επιχειρεί ιδιωτικό συνεργείο 14 ατόμων, ενώ μπροστά από το ΕΛΚΕΘΕ ένα ακόμα συνεργείο 6 ατόμων και 2 βυτιοφόρα οχήματα.

Στην περιοχή του Ναυτικού Ομίλου Αιγυπτιωτών (Ε.Ν.Ο.Α.) επιχειρούν 2 βυτιοφόρα οχήματα αναδόχου εταιρείας, συνεργείο καθαρισμού από την ακτή 29 ατόμων και παραμένει τοποθετημένο πλωτό φράγμα.

Στη θαλάσσια περιοχή της Γλυφάδας επιχειρεί συνεργείο 43 ατόμων της αναδόχου εταιρείας, 10 του δήμου, 12 εθελοντές και 40 δόκιμοι λιμενοφύλακες.

Στην εγκατάσταση «ARC-BALUX» επιχειρούν 25 άτομα ιδιωτικής εταιρείας, 3 βυτία και 5 αντλίες.

Στα ανοιχτά του «ARC-BALUX» συνεχίζουν και επιχειρούν δύο αντιρρυπαντικά σκάφη του λιμενικού και ένα της αναδόχου εταιρείας.

Στη θαλάσσια περιοχή Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης η κατάσταση κρίνεται σταθερή και ικανοποιητική.

Στο Μεγάλο και Μικρό Καβούρι συνεχίζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι εργασίες καθαρισμού των ακτών, από συνεργεία του δήμου Βάρης-Βούλας- Βουλιαγμένης.

Στην περιοχή της Βουλιαγμένης δεν παρατηρήθηκε ρύπανση, ωστόσο παραμένουν προληπτικά τα πλωτά φράγματα κατά μήκος της ακτογραμμής της λουτρικής εγκατάστασης «ASTIR BEACH» και εντός του ξενοδοχειακού συγκροτήματος «ΑΣΤΕΡΑΣ».

Στη θαλάσσια περιοχή Λαγονησίου δεν παρουσιάζεται θαλάσσια ρύπανση, ενώ παραμένουν τα πλωτά φράγματα στο ξενοδοχειακό συγκρότημα «GRAND RESORT».

Παρά τις προσπάθειες τους όμως το μαζούτ συνεχίζει να υπάρχει στη θάλασσα όπως φάνηκε από το υποβρύχιο βίντεο που ανέβασε στο facebook ο Δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου και αποτυπώνει την εικόνα που έχει σήμερα ο βυθός της παραλίας της Γλυφάδας, 100 μέτρα από την πρώτη μαρίνα.

Αναφέρει χαρακτηριστικά «οι εικόνες τραβήχτηκαν στις 11 το πρωί, από δύτη που βάλαμε όπως είχαμε δεσμευτεί, για να δούμε σε τι κατάσταση βρίσκονται τα ύδατα. Δυστυχώς η ρύπανση παραμένει, τα σωματίδια μαζούτ κινούνται ανεξέλεγκτα και η ανησυχία μας είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Απευθύνουμε έκκληση να μη σταματήσει η επιχείρηση αντιρρύπανσης ούτε λεπτό. Είναι απόλυτη ανάγκη να συνεχιστεί με την ίδια και μεγαλύτερη ένταση, ειδικά τώρα που οι θερμοκρασίες είναι υψηλές, για να μην κάτσουν στο βυθό τα υπολείμματα του πετρελαίου και η ζημιά γίνει μη αναστρέψιμη.

Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για εφησυχασμό».

Δείτε το βίντεο:

-Σε δύο μέτωπα ο «πόλεμος του Σαρωνικού» στη Βουλή

Από τη μια πλευρά η συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και από την άλλη οι επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών αναμένεται να φέρουν τις κοινοβουλευτικές κόντρες στα άκρα.

Στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής φέρνει την υπόθεση της ρύπανσης από το δεξαμενόπλοιο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής με γραπτό αίτημα που υπέβαλε το υπουργείο. Η συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί στις 10.30, όπου η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος θα συνεδριάσει εκτάκτως.

Στη συνεδρίαση θα κληθούν προκειμένου να ενημερώσουν για το θέμα συναρμόδιοι φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστήμονες.

Την ίδια ώρα κατατίθενται ήδη οι πρώτες επίκαιρες ερωτήσεις προς τον αρμόδιο Υπουργό. τον χορό των ερωτήσεων άνοιξε ο βουλευτής της ΝΔ Κώστας Κατσαφάδος.

Στην ερώτησή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Κατσαφάδος εκτός από την τεράστια οικολογική και οικονομική ζημία που προκλήθηκε στην περιοχή, επισημαίνει ότι “εγείρονται ερωτήματα για το κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς ενεργοποιήθηκαν εγκαίρως για τον περιορισμό των συνεπειών της περιβαλλοντικής καταστροφής.

Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε χθες στη Βουλή και ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάσης Θεοχαρόπουλος, προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή, για την οικολογική καταστροφή στον Αργοσαρωνικό με τις τεράστιες οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Συγκεκριμένα, ερωτάται ο υπουργός σε ποιες ενέργειες θα προβεί για την αποτελεσματική διαχείριση της καταστροφής που άφησε πίσω του το ναυάγιο στον Σαρωνικό Κόλπο, εάν υπάρχει ολοκληρωμένος σχεδιασμός και σαφές χρονοδιάγραμμα και πότε εκτιμάται ότι θα αποκατασταθεί η ζημιά και η περιβαλλοντική ισορροπία.

Παράλληλα, ο κ. Κουρουμπλής ερωτάται ποια είναι η μέριμνα για την αποζημίωση των πληγέντων επαγγελματιών και πολιτών και πώς θα διασφαλιστεί ότι μια παρόμοια καταστροφή θα αποφευχθεί στο μέλλον.

Οι δήμαρχοι των περιοχών που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους καθώς, όπως αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωσή τους, δεν έχουν κληθεί για να παραστούν στην αυριανή συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, με θέμα "Αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης στον Σαρωνικό από τη βύθιση του Δεξαμενόπλοιου "Αγία Ζώνη 2".

Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση τους, οι δήμαρχοι Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, Παλαιού Φαλήρου, Διονύσης Χατζηδάκης και Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, τονίζουν ότι ενώ ορθώς έχουν κληθεί οι αντιπεριφερειάρχες Νοτίου Τομέα Αθηνών, Πειραιά, Νήσων και η δήμαρχος Σαλαμίνας, κανένας άλλος δήμαρχος των περιοχών που έχουν άμεσα πληγεί δεν συμμετέχει στη συνεδρίαση.

«Το γεγονός αυτό δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για το αν τελικά επιθυμεί η κυβέρνηση να γίνει συζήτηση σε βάθος για το θέμα, αλλά και τη συνεργασία την οποία θέλει τελικά να έχει με την Τοπική Αυτοδιοίκηση» επισημαίνουν οι δήμαρχοι.

«Οι αλιείς μπορούν να ψαρεύουν όπου θέλουν. Δεν κάνει κανείς έλεγχο στα αλιεύματα που φθάνουν στην αγορά», δήλωσε ο Περικλής Κατσάμπας, πρόεδρος των αλιέων Γλυφάδας στο κεντρικό μαγκαζίνο του relfm με τον Νίκο Στραβελάκη.

Διευκρίνισε ότι «εμείς ως υπεύθυνοι επαγγελματίες και δεν ψαρεύουμε σε μολυσμένα νερά», ωστόσο συμπλήρωσε κανείς «επίσημος φορέας δεν έχει έρθει να μας ελέγξει, ούτε για να μας δώσει συγκεκριμένες οδηγίες».

Να σημειωθεί ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τα ψάρια να έχουν μολυνθεί στην θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού και στην συνέχεια να έχουν αλιευτεί στα ανοικτά.

Ο κ. Κατσάμπας επεσήμανε την ανάγκη «κάποιος κρατικός φορέας να κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους των ψαριών» στην αγορά, όπου τα αλιεύματα φτάνουν χωρίς κανέναν έλεγχο.

Παράλληλα εξέφρασε την αγωνία των αλιέων που έχουν καταστραφεί επαγγελματικά. «Έχει πέσει 1000% κάτω η δουλειά μας», είπε χαρακτηριστικά.

«Το πετρέλαιο είναι δύσκολο υλικό , σύνθετο με 3.000 στοιχεία. Όταν έρχεται σε επαφή με το νερό κάποια υλικά φτάνουν στην επιφάνεια, κάποια άλλα βυθίζονται και ένα μέρος ενσωματώνεται στο νερό», τονίζει ο κ. Τσιμπίδης, που έχει καταγράψει σε συγκλονιστικά βίντεο την εικόνα που υπάρχει στο βυθό του Σαρωνικού.

«Αυτό που θα κατακαθίσει στο βυθό θα μείνει χρόνια αν δεν πάρουμε μέτρα. Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, μένει 25 χρόνια σκεπάζοντας το ίζημα της θάλασσας και το νεκρώνει», ανέφερε ο διευθυντής της οργάνωσης Αρχιπέλαγος.

Ωστόσο είπε οτι «υπάρχει τρόπος να καθαριστεί, αλλά πρέπει να γίνει γρήγορα», αλλά πρόσθεσε: «δεν νομίζω ότι ασχολείται κανείς με αυτό. Καθαρίζουν τις ακτές από το πετρέλαιο και το βρίσκουν συνεχώς μπροστά τους»!

«Οι κρατικοί φορείς είναι ανύπαρκτοι. Όταν έγινε το ναυάγιο έτρεχαν να κάνουν συμβάσεις με τις εταιρείας», πρόσθεσε.

Υποστήριξε όμως ότι υπάρχουν τρόποι να καθαριστεί ο βυθός λέγοντας ότι «πρέπει να φέρουν σύγχρονες τεχνολογίες που έχουν λίγα κράτη και να εντοπίσουν την μόλυνση για να καθαριστεί άμεσα, πριν το πετρέλαιο κατακαθίσει πάνω στο ίζημα του βυθού».