Σε δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του διευθύνοντα συμβούλου του ΟΑΣΑ εξελίχθηκε η πρόταση του Γρηγόρη Δημητριάδη για την μετατροπή της εισιτηριοδιαφυγής σε πλημμέλημα από πταίσμα.
Ο Χρήστος Σπίρτζης εξαπέλυσε σφοδρότατη επίθεση στον επικεφαλής του ΟΑΣΑ, προαναγγέλλοντας εμμέσως πλην σαφώς την καρατόμησή του, ενώ ο οργανισμός προχώρησε σε διευκρινίσεις, επιμένοντας ωστόσο στην πρόταση που διατυπώθηκε στη Βουλή.
Λίγες μέρες μετά την προαναγγελία για αύξηση 10% στο εισιτήριο ο κ. Δημητριάδης μιλώντας στην Επιτροπή της Βουλής σχετικά με διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, που αφορούν τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών, είπε χαρακτηριστικά ότι «και η αποφυγή εισιτηρίων έπρεπε να γίνει πλημμέλεια αντί πταίσματος, όχι προφανώς για να τιμωρήσουμε αυστηρά κάποιον, αλλά απλά και μόνο για να περάσει ένα μήνυμα στην κοινωνία ότι οι αστικές συγκοινωνίες πρέπει να είναι βιώσιμες και ποιοτικές, αντί να τις κατασπαταλούμε».
Σε συνομιλία του με δημοσιογράφους, λίγο αργότερα, κ. Δημητριάδης είπε πως η πρόταση αυτή «δεν είχε στόχο να μπει κόσμος φυλακή» αλλά απλά να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο.
Σημειώνεται ότι ο νόμος κατά της λαθρεπιβίβασης προβλέπει μόνο την επιβολή προστίμου, περίπου 60πλάσιο του κομίστρου.
Απάντηση στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΣΑ, έδωσε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, προαναγγέλλοντας στην ουσία την καρατόμησή του. Δεν μπορώ να καταλάβω πραγματικά τέτοιου είδους προτάσεις. Εγώ λέω να τους εκτελούμε κιόλας», είπε με εμφανή ειρωνεία ο κ. Σπίρτζης και συνέχισε:
Αυτά ειδικά όταν τα λένε άνθρωποι που είναι πολλά χρόνια στις ηγεσίες των ΜΜΜ, έχουν ευθύνη για το χάλι τους, έχουν ευθύνη για τις προτάσεις που έχουν κάνει, για τους λαθροκυνηγούς και όλα τα άλλα που έχουμε ζήσει και έχουν ευθύνη και αυτοί που τους έβαλαν σε αυτές τις θέσεις, όπως έχουμε ευθύνη και εμείς που για τους λόγους που έχουμε πει δεν τους έχουμε αλλάξει ακόμα.
ΟΑΣΑ: Δεν ζητούμε συλλήψεις, θέτουμε ζήτημα για προβληματισμό
Πάντως, μετά τον σάλο που προκλήθηκε, ο ΟΑΣΑ προχώρησε σε διευκρινίσεις για τις δηλώσεις του κ. Δημητριάδη.
«Δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη», αλλά «θέτουμε ένα ζήτημα για προβληματισμό. Προτείνουμε αλλαγή φιλοσοφίας του ελέγχου από κατασταλτικό σε αποτρεπτικό» αναφέρει η ανακοίνωση.
«Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης όλων για το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής που συρρικνώνει τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, προτείναμε και την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ, όπως ίσχυε μέχρι το 1994 όταν και καταργήθηκε με το νόμο 2207/1994. Τίποτα περισσότερο» τονίζεται και προστίθεται:
Το έτος 2011, η διάταξη επανήλθε με το νόμο 3920/2011 αλλά ως πταίσμα. Το πταίσμα τιμωρείται με κράτηση ή πρόστιμο. Πρόστιμο ήδη υπάρχει - διοικητικό. Η διάταξη λοιπόν, δεν απέτρεψε την εισιτηριοδιαφυγή, αλλά το αντίθετο, τη διόγκωσε, με τις απώλειες σήμερα να ξεπερνούν τα 40 εκατ. ευρώ. Για αυτό το λόγο, το ΔΣ του Οργανισμού πρότεινε την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ όπως ίσχυε μέχρι το 1994 με πρόβλεψη προστίμου ή ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες που, έτσι και αλλιώς, είναι εντός του ορίου αναστολής, και θα μπορούσε να ισχύσει και τώρα ή και λιγότερο. Διαφορετικά το 391 ΠΚ ως πταίσμα δεν έχει καν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Σήμερα μάλιστα, τονίσαμε στη σχετική συζήτηση ότι με την πρόταση αυτή θέτουμε ένα υπαρκτό ζήτημα για προβληματισμό, αλλά ξεκαθαρίσαμε ότι σε κάθε περίπτωση δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη, ενώ δεν εκφράσαμε κάποια διαφωνία που δεν συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο.
Ασφαλώς, βέβαια - συνεχίζει η διοίκηση του ΟΑΣΑ - «το σημαντικό της υπόθεσης είναι το κοινωνικό σύνολο να συνειδητοποιήσει, ότι τα δημόσια μέσα μεταφοράς στην πόλη μας αξίζουν σεβασμό για να μπορούν να υπάρχουν, να είναι δημόσια, να έχουν προσιτές τιμές και να βελτιώνονται προς όφελος του περιβάλλοντος και όλων των ανθρώπων της πόλης».