Ενας ακήρυχτος πόλεμος με τουλάχιστον 150 Ελληνες στρατιώτες της πολεμικής αεροπορίας, βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 30 χρόνια περίπου.
Από το 1990 όταν ξεκίνησε αυτό το γαϊτανάκι των τουρκικών προκλήσεων με παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, η πατρίδα θρηνεί και κάθε φορά που συμβαίνει ένα τραγικό γεγονός σαν το χθεσινό, υπενθυμίζει σε όλους τη λίστα θανάτου. Ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, ο άτυχος χειριστής του Μιράζ 2000 που κατέπεσε χθες στη Σκύρο ήταν ουσιαστικά ένας προαναγγελθείς θάνατος. Το «ατύχημα» που όλοι φοβούνταν έγινε με τον πιο τραγικό τρόπο.
Όπως τονίζει παλαιός πιλότος της πολεμικής αεροπορίας που έχει ζήσει αερομαχίες στο Αιγαίο «ήταν αναμενόμενο να συμβεί κάτι τέτοιο. Η πίεση στην οποία βρίσκεται την τελευταία περίοδο ο ελληνικός στρατός, και ειδικά οι πιλότοι που καλούνται κάθε ημέρα να κάνουν αναχαιτίσεις, είναι απίστευτος. Η αναχαίτιση τα τελευταία 30 χρόνια έχει γίνει ρουτίνα για τους Ελληνες πιλότους. Όμως, αυτή την περίοδο όπου η ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι απίστευτη, και οι πιλότοι αισθάνονται διαφορετικά. Το βάρος της ευθύνης, οι αντοχές και η διαρκής ετοιμότητα είναι αρκετά στοιχεία για να γίνει το λάθος. Δεν ξέρουμε αν χθες υπήρξε ανθρώπινο λάθος, αν κι όλα δείχνουν απώλεια αποπροσανατολισμού, όμως, κάποια στιγμή, υπ’ αυτές τις συνθήκες θα γινόταν το κακό.
Εχουμε να κάνουμε με έναν ακήρυχτο πόλεμο κι ας είναι ο Μπαλταδώρος το τελευταίο θύμα του» καταλήγει.
Η αλήθεια είναι ότι αυτός ο πόλεμος που γίνεται καθημερινά θα έχει κόστος, σε ζωές και σε πόρους. Ανθρωποι και μηχανές ωθούνται στο να φτάσουν στα όριά τους και να συμβούν τραγικά δυστυχήματα όπως το χθεσινό. Ο Γιώργος Μπαλταδώρος έπεσε θύμα αυτού του ακήρυχτου πολέμου. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο φόρος αίματος στον αέρα είναι ιδιαίτερα βαρύς.
Συνολικά, από το 1990 η Πολεμική Αεροπορία θρηνεί 123 νεκρούς και έχει χάσει 85 αεροσκάφη, η αεροπορία Στρατού θρηνεί 28 άτομα και έχει χάσει 6 ελικόπτερα και η αεροπορία του Ναυτικού 3 άτομα σε μόλις ένα δυστύχημα.
Μαύρη σελίδα ήταν και η πτώση του Σινούκ της αεροπορίας Στρατού που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας στο Άγιο Όρος, τον Σεπτέμβριο του 2004. Χάθηκαν 17 άτομα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για πτώση μονοθέσιων ή διθέσεων πολεμικών αεροσκαφών, όμως, κανείς δεν ξεχνά την τραγωδία στο όρος Οθρυς το 1991 όταν χάθηκαν σε μια στιγμή 63 άνθρωποι από την πτώση του μεταγωγικού C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας που μετέφερε σμηνίτες.
Από τα αεροπορικά δυστυχήματα στην Πολεμική Αεροπορία, δύο συνέβησαν κατά τη διάρκεια αναχαιτίσεων. Το πρώτο ήταν το 1992 όταν τον Mirage με πιλότο τον Νίκο Σιαλμά συνετρίβη στην περιοχή του Αι Στράτη. Βρισκόταν σε αερομαχία με τουρκικά F-16.
To δεύτερο περιστατικό ήταν το 2006 όταν έχασε τη ζωή του ο Κώστας Ηλιάκης που πιλόταρε ένα F-16 που χάθηκε στην Κάρπαθο. Χθες, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο Αμυνας, η πτώση του Mirage δεν έγινε κατά τη διάρκεια αναχαίτισης διότι τα τουρκικά αεροσκάφη είχαν απομακρυνθεί. Εγινε κατά την επιστροφή και λίγο πριν από την προσγείωση στην Σκύρο.
Όπως υπολογίζεται, τα τελευταία 28 χρόνια έχουν καταγραφεί περισσότερες από 1, 3 εκατομμύρια ώρες πτήσης που αφορούσαν εμπλοκές με τουρκικά αεροσκάφη που παραβίασαν το ελληνικό FIR.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και η Τουρκία θρηνεί περισσότερους από 90 πιλότους σε 141 πτώσεις αεροσκαφών μόνο την περίοδο από το 1977 μέχρι το 2006.
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό κόστος, υπολογίζεται ότι πάνω από 20 δις ευρώ σε σημερινές τιμές είναι οι απώλειες των αεροσκαφών.
Τα ατυχήματα στην Πολεμική Αεροπορία και στην Αεροπορία Στρατού (μέχρι χθες)