Τρίτη 23 Απριλίου 2024 -

Πανελλαδική έρευνα: Οι ασθενείς γυρίζουν την πλάτη στους γιατρούς και ψάχνουν θεραπεία στο… Διαδίκτυο..


Σύµφωνα µε στοιχεία πανελλαδικής έρευνας, το 12% των πασχόντων θεωρεί ότι είναι θέληµα Θεού εάν θα πάει καλά η θεραπεία του

Στον Θεό και όχι στον γιατρό φαίνεται ότι εναποθέτουν πολλοί ασθενείς το πρόβληµα υγείας τους, καθώς αποφεύγουν την επίσκεψη στον γιατρό όχι µόνο λόγω οικονοµικών προβληµάτων αλλά και λόγω κακής επικοινωνίας.

Όπως προκύπτει από µεγάλη πανελλαδική έρευνα µε θέµα «Επικοινωνία Γιατρού – Ασθενούς – Αλφαβητισµός στην Υγεία – Συµµετοχή των Ασθενών στη Λήψη Αποφάσεων», που πραγµατοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας και Αλφαβητισµού στην Υγεία στα ΜΜΕ (HIT), µε τη συµµετοχή 2.000 ασθενών, στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης της εκστρατείας ενηµέρωσης του Med&Me, οι Έλληνες ασθενείς γυρίζουν την πλάτη στους γιατρούς.

Και αυτή τους η απροθυµία να επισκεφθούν τους επαγγελµατίες υγείας οφείλεται όχι µόνο στην οικονοµική κρίση αλλά και σε ένα µεγάλο ποσοστό στην προβληµατική επικοινωνία µε τον θεράποντα ιατρό. Ετσι για να γίνουν καλά προσεύχονται στον Θεό, συνοµιλούν µε άλλους ασθενείς που έχουν την ίδια πάθηση και κάνουν αναζήτηση στο ∆ιαδίκτυο για τα συµπτώµατά τους.

Πάντως άκρως ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η οικονοµική κρίση κρατά τους χρονίως πάσχοντες µακριά από το ιατρείο, αφού αδυνατούν να πληρώσουν την επίσκεψη. Ενδεικτικό είναι ότι το 12% των πασχόντων θεωρεί ότι είναι θέληµα Θεού εάν θα πάνε καλά η υγεία και η θεραπεία του. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της έρευνας, ένα ποσοστό που αγγίζει το 70,8% ακούει πολύ συχνά τον γιατρό να µιλά µε ιατρικούς όρους, τους οποίους δεν καταλαβαίνει.

Το 23,5% διστάζει µερικές φορές να µιλήσει στον γιατρό για τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής του, ενώ το 27,3% αποφεύγει να υποβάλει ερωτήσεις στον γιατρό, επειδή θεωρεί ότι ο γιατρός βιάζεται.

Από την ίδια έρευνα προέκυψε πως το 46,2% θεωρεί ότι ο γιατρός δεν λαµβάνει υπόψη του, κατά τη συνταγογράφηση των φαρµάκων, την οικονοµική κατάσταση του ασθενούς και το 30,6% ανατρέχει στο Ιντερνετ µετά το πέρας της επίσκεψής του στον γιατρό. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 21% αναζητεί οµάδες ασθενών προς ένταξη και επικοινωνία και µόλις το 67% γνωρίζει τι να κάνει σε περίπτωση επείγοντος περιστατικού.

Πάντως αίσθηση προκαλεί το στοιχείο ότι το 50,2% εγκαταλείπει κάποια στιγµή τον γιατρό του, όπως επεσήµανε η επιστηµονικά υπεύθυνη της έρευνας, δρ Ε. Σίµου, προσθέτοντας ότι η συγκεκριµένη έρευνα µπορεί να συµβάλει ώστε να βελτιωθεί η επικοινωνία γιατρού – ασθενούς, που αποτελεί την ηθική βάση σχέσεων αλληλοσεβασµού, ποιότητας παρεχόµενων υπηρεσιών αλλά και εξυγίανσης της ιατροφαρµακευτικής περίθαλψης.