Παρασκευή 17 Μαΐου 2024 -

Διεθνής διάκριση για το ΤΕΙ Κρήτης



Με μία πολύ σημαντική τιμητική διάκριση βραβεύτηκε το ΤΕΙ Κρήτης κατά την εκπροσώπησή του στο Διεθνές Συνέδριο Ρομποτικής IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS 2015) με την ερευνητική εργασία "Dynamic Modeling and Experimental Analysis of a Two-Ray Undulatory Fin Robot”.

Η ερευνητική εργασία του ΤΕΙ Κρήτης επιλέχθηκε και βραβεύτηκε ως μία από τις τέσσερις υποψήφιες για το βραβείο Best Conference Paper Award του Συνεδρίου, ανάμεσα σε 970 εργασίες που παρουσιάστηκαν στο Συνέδριο.

Στην εργασία παρουσιάζονται ερευνητικά αποτελέσματα του έργου «Ανάπτυξη βιομιμητικού υποβρύχιου ρομπότ με σύστημα πρόωσης πτερυγίων κυματοειδούς κίνησης» (επιστημονικός υπεύθυνος: Δρ. Μ. Σφακιωτάκης), που υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης Αρχιμήδης ΙΙΙ - του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση”. Η συντακτική ομάδα της εργασίας απαρτίζεται από τα ακόλουθα μέλη του Εργαστηρίου Συστημάτων Ελέγχου και Ρομποτικής του Τ.Ε.Ι. Κρήτης: Δρ. Σφακιωτάκη Μιχάλη (Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Τ.Ε.), Δρ. Φασουλά Ιωάννη (Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών Τ.Ε.), Γκλίβα Ρόζα (μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΔΠΜΣ "Προηγμένα Συστήματα Παραγωγής Αυτοματισμού και Ρομποτικής" του Τ.Ε.Ι. Κρήτης).

Αντικείμενο του έργου είναι η ανάπτυξη ενός καινοτόμου βιομιμητικού συστήματος πρόωσης για υποβρύχια ρομποτικά οχήματα, το οποίο βασίζεται στους μηχανισμούς κίνησης που απαντώνται σε θαλάσσιους οργανισμούς όπως οι σουπιές και τα σελάχια. Τα είδη αυτά μετακινούνται με καταπληκτική ευελιξία στο υδάτινο περιβάλλον χρησιμοποιώντας κυματώσεις των εύκαμπτων πτερυγίων που φέρουν πλευρικά κατά μήκος του σώματός τους.

Αντλώντας έμπνευση από το μηχανισμό αυτό μετακίνησης, το αρχικό στάδιο της έρευνας εστιάστηκε στη θεωρητική μελέτη, τη σχεδίαση και την υλοποίηση μιας σειράς από πρωτότυπα ρομποτικών πτερυγίων κυματοειδούς κίνησης. Τα πρωτότυπα απαρτίζονται από σειριακά διατεταγμένες και ενεργά οδηγούμενες (μέσω ηλεκτρικών σερβοκινητήρων) ακτίνες, οι οποίες διασυνδέονται μεταξύ τους με μια ελαστική μεμβράνη.

Μέσω εκτενούς πειραματικής διερεύνησης, μελετήθηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά παραγωγής πρόωσης των ρομποτικών πτερυγίων συναρτήσει των κινηματικών παραμέτρων του οδεύοντος κύματος και αποτιμήθηκε η ακρίβεια των μαθηματικών μοντέλων που αναπτύχθηκαν για την ανάλυση της δυναμικής τους και τη σύνθεση στρατηγικών για τον έλεγχο της κίνησής τους. Στη συνέχεια, τα αποτελέσματα αυτά αξιοποιήθηκαν για τη σχεδίαση και κατασκευή ένα αυτόνομου υποβρύχιου ρομποτικού οχήματος που είναι εξοπλισμένο με ένα ζεύγος πλευρικά τοποθετημένων πτερυγίων κυματοειδούς κίνησης.