Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024 -

Πού και πώς φοράμε τις χιονοαλυσίδες



 

Οι χιονοαλυσίδες, είναι αυτό που λέει η λέξη, δηλαδή αλυσίδες που βοηθούν τα αυτοκίνητα (και αυτά που διαθέτουν τετρακίνηση) να κινηθούν πάνω στο χιόνι και -κυρίως- πάνω στον πάγο.

 

 

Η τοποθέτησή τους, δύσκολη υπόθεση, πόσο μάλλον όταν ο οδηγός ήταν αναγκασμένος να τις «φορέσει» στα ελαστικά του, εν μέσω δυσμενών καιρικών συνθηκών.

 

 

Οι αλυσίδες τοποθετούνται πάντα στους κινητήριους τροχούς του οχήματος, ενώ στις περιπτώσεις μόνιμα τετρακίνητων τοποθετούνται στους πίσω τροχούς.

 

Στα σύγχρονα «έξυπνα» συστήματα τετρακίνησης, όπου η κίνηση αρχικά μεταδίδεται στους εμπρός –συνήθως- τροχούς και όταν διαπιστωθεί απώλεια πρόσφυσης μεταφέρεται μέρος της στους πίσω, οι αλυσίδες τοποθετούνται στους εμπρός τροχούς, ενώ στην σπάνια περίπτωση που το όχημα είναι κατά βάση πισωκίνητο (μεταβαλλόμενο σε τετρακίνητο όταν χάνεται η πρόσφυση πίσω), τότε οι αλυσίδες φοριούνται, πίσω.

Φυσικά, υπάρχουν και περιπτώσεις που φοράμε αλυσίδες και στους 4 τροχούς, κάτι που θεωρείται υπερβολή για «συμβατικές» μετακινήσεις, ενώ σε αυτή την περίπτωση η ταχύτητα μετακίνησης πρέπει να μειώνεται δραστικά προκειμένου να αποφεύγουμε τις επιπλέον φθορές (δεδομένες και με μόνο δυο αλυσίδες) στα σύστηματα μετάδοσης και διεύθυνσης του οχήματος.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι, οι κλασικές αλυσίδες διαθέτουν την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και αν αποφασίσετε να τις επιλέξετε (φροντίζοντας να καλύπτουν διαστάσεις σαν των ελαστικών σας) τότε βρείτε ένα μοντέλο ενισχυμένες, ανοξείδωτες, με εγκάρσιες ράβδους.

 

Προκειμένου να εξοικειωθείτε κάπως με την τοποθέτηση, κάντε μια δοκιμή πριν αντιμετωπίσετε το ενδεχόμενο να τις φορέσετε στους τροχούς εν μέση οδό, με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, γιατί το πλέον πιθανό είναι να ταλαιπωρηθείτε σκληρά και να κάνετε ...μισή δουλειά.

Στην συνέχεια και αφού τις φορέσετε και τις «σφίξετε» πάνω στους τροχούς, κινείστε το όχημα για μερικές εκατοντάδες μέτρα και σταματήστε για να μαζέψετε τα μπόσικα που έχουν προκύψει. Σε αντίθετη περίπτωση, οι αλυσίδες χαλαρώνουν και ενδεχομένως να κοπούν στερώντας μας την πρόσφυση, αλλά εγκυμονώντας και κινδύνους πρόκλησης βλάβης όπως, κόψιμο σωλήνα φρένων, ή καλωδίου ABS, ή αισθητήρα φθοράς φρένων, κ.λπ.

 

Επιπλέον όταν φορέσετε αλυσίδες, πατήστε το κουμπί απενεργοποίησης τους ESP (ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου πρόσφυσης), γιατί ενδεχομένως το σύστημα να «μπερδεύεται» και να κόβει την κίνηση του οχήματος.

Βέβαια, το κεφάλαιο αλυσίδες είναι σύνθετο και μεγάλο, ώστε να εξαντληθεί από λίγες γραμμές σε ένα θεματικό τόπο, όπως εδώ, οπότε καλό είναι να ξέρουμε και τα εξής:

Τα αυτοκίνητα δεν είναι κατασκευασμένα για να κινούνται φορώντας αλυσίδες και γι αυτό δεν τις περιλαμβάνει κανένα επίπεδοι εξοπλισμού οποιουδήποτε μοντέλου.
Οι αλυσίδες είναι ένα after market εξάρτημα, που μπορεί να μας χρειαστεί εάν εγκλωβιστούμε κάπου από όπου πρέπει οπωσδήποτε να φύγουμε.Τα ειδικά λάστιχα χιονιού (γράφουν 3PMSF-Three Peak Mountain Snow Flake στα πλευρικά τοιχώματα, ενώ η σήμανση M+S δεν είναι αρκετή) αποδίδουν καλύτερα από τις αλυσίδες (κυρίως σε θερμοκρασίες κάτω των 7 βαθμών Κελσίου), δεν φθείρουν το όχημα, δεν απαιτούν δραστική μείωση της ταχύτητας και χρησιμοποιούνται συνεχώς αρκεί οι θερμοκρασίες περιβάλλοντος να μην υπερβαίνουν τους περίπου 20 βαθμούς.
Σε περίπτωση που η τροχαία απαιτεί αλυσίδες, δύσκολα θα πείσετε το όργανο ότι, τα χιονολάστιχά σας μπορούν να τα καταφέρουν καλύτερα, οπότε καλό είναι να έχετε μαζί ένα ζευγάρι από δαύτες, για να μην χαλάσει η εκδρομή σας.

Αυτά, τα πολύ λίγα για ένα επίκαιρο –λόγω εποχής- θέμα που δυστυχώς οι περισσότεροι το θυμόμαστε όταν είμαστε στο «και πέντε», οπότε η αντιμετώπισή του είναι δύσκολη και αμφίβολης αποτελεσματικότητας.

Να έχετε Καλές Γιορτές και να διανύσετε πολλά ευχάριστα χιλιόμετρα με ασφάλεια! Χρόνια Πολλά και καλά!