Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024 -

Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης από τη νέα χρονιά προανήγγειλε ο Φίλης



«Η παιδεία αποτελεί μέγιστη εθνική και κοινωνική προτεραιότητα. Και δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο» υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, προαναγγέλλοντας τη διεξαγωγή εθνικού διαλόγου για μεταρρυθμίσες σε όλες τις βαθμίδς της εκπαίδευσης από τη νέα χρονιά.

Ο κ. Φίλης τόνισε ότι πρέπει «να ανοίξουμε επιτέλους έναν συντεταγμένο διάλογο, με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, για τη διαμόρφωση ενός μεταρρυθμιστικού οράματος για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης» σημειώνοντας ότι «ο εθνικός διάλογος για την παιδεία θα έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ούτως ώστε από τη νέα χρονιά να αρχίσει η εφαρμογή των ριζικών μεταρρυθμίσεων που θα προκύψουν μέσα από γόνιμες αντιπαραθέσεις και τελικώς μέσα από ευρείες συναινέσεις».

«Ούτε βήμα πίσω, δεν θα κάνουμε από τις τομές που έχει ανάγκη η εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες» υπογράμμισε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι το νομοσχέδιο που έχει δημοσιοποιηθεί, θα αποτελέσει μέρος του κοινωνικού διαλόγου.

«Να λειτουργήσουν γρήγορα τα σχολεία»

Σύμφωνα με τον κ. Φίλη, πρώτο μέλημα της κυβέρνησης είναι να λειτουργήσουν γρήγορα όλα τα σχολεία. «Τα κενά των προηγούμενων κυβερνήσεων παλεύουμε φέτος να καλύψουμε, με στόχο μέχρι τα μέσα του μήνα να έχει αποκατασταθεί η εκπαιδευτική διαδικασία σε όλα τα σχολεία, με έμφαση τα σχολεία ειδικής αγωγής. Παράλληλα θα διερευνήσουμε τη δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016» είπε και πρόσθεσε ότι «παρά τη δημοσιονομική δυσπραγία, η κυβέρνηση για την εκπαιδευτική χρονιά 2015-2016, προχωρά σε προσλήψεις 18.979 αναπληρωτών, έναντι 17.269 πέρυσι, δηλαδή 10% περισσότερες προσλήψεις».

Ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι «κάθε χρόνο μέχρι τον Ιούνιο, ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2016, θα έχουν, στο μεγαλύτερο βαθμό, οριστικοποιηθεί οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις και οι πίνακες προσλήψεων, ούτως ώστε τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη μέρα χωρίς τα κενά των τελευταίων ετών».

Στόχος της κυβέρνησης είναι η «καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος ειδικής αγωγής και παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες προωθώντας στην πράξη την εκπαίδευση ίσων ευκαιριών για όλους και όλες».

Και πρόσθεσε:

Στο σχεδιασμό μας περιλαμβάνεται η ίδρυση και λειτουργία ενός τουλάχιστον ειδικού σχολείου ανά διεύθυνση εκπαίδευσης. Έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντός μας για την ειδική αγωγή είναι η κυβερνητική απόφαση να προσληφθεί φέτος επιπλέον προσωπικό περίπου 1.000 άτομα, για την ειδική εκπαίδευση.

Σκοπός της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι «η αναβάθμιση του Λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας» καθώς και η άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και της βίας.

Αναφορικά με την τεχνική εκπαίδευση θα ξεκινήσει κοινωνική διαβούλευση για την τροποποίηση, όπου είναι αναγκαίο, του Ν. 4186/2013 για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Εξήγγειλε τη θεσμοθέτηση 4ο σχολικό έτος στα ΕΠΑΛ, προαιρετικό και επιδοτούμενο, για όσες και όσους αποφοίτους επιθυμούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία και επιπλέον θα συγκροτηθεί εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για τις μορφές μάθησης που βασίζονται στην εργασία.

Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και παρατηρητήριο φτώχειας στα σχολεία

Ο υπουργός Παιδείας δεσμεύτηκε για την «αποκατάσταση του τραυματισμένου κύρους των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις» καθώς και την «ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των Ιδρυμάτων».

Προανήγγειλε την κατάργηση με ΠΝΠ της αρμοδιότητας των συμβουλίων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να αποκλείουν υποψηφίους πρυτάνεις και κοσμήτορες. Αυτή η αρμοδιότητα αντιβαίνει στα στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Σε συνεργασία με τους δήμους, την εκκλησία και ομάδες αλληλεγγύης, θα συστήσουμε παρατηρητήριο κατά της παιδικής φτώχειας, ώστε να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, όπως τα σχολικά συσσίτια, και να αποτραπούν φαινόμενα ασιτίας μαθητών στην τάξη.

Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Φίλη, «θα διατηρηθεί στα πανεπιστήμια το ποσό που διατίθεται για τη φοιτητική μέριμνα, ενώ θα ζητήσουμε να διαμορφωθούν δομές αλληλεγγύης, για την ανάπτυξη αυτοδιαχειριζόμενων δραστηριοτήτων από τα ιδρύματα, ώστε να εξασφαλίζεται η σίτιση και η στέγαση για όλους τους οικονομικά αδύναμους φοιτητές».