Νέες συνήθειες εξέθρεψε η ακρίβεια ακόμα και για τις καλοκαιρινές διακοπές. Και φυσικά για όσους θα πάνε διακοπές δεν είναι μόνο ο περιορισμένος αριθμός των ημερών διαμονής αλλά έβαλαν μαχαίρι στις δαπάνες της εστίασης και ψυχαγωγίας προκειμένου να συγκρατήσουν τα έξοδά τους, επιλέγοντας συχνότερα το φαγητό στο σπίτι ή στο χέρι αντί για μια έξοδό τους σε κάποια ταβέρνα ή εστιατόριο.
Οι επτά στους δέκα για λόγους οικονομίας ακυρώνουν κάποια έξοδα για φαγητό ή ψυχαγωγία
Αν παλαιοτέρα διακοπές ήταν μπάνιο και ταβερνάκι καθημερινά, πλέον αυτό είναι παρελθόν και όπως λένε οι επιχειρηματίες του κλάδου οι έξοδοι έχουν περιοριστεί στο μισό, ενώ οι παραγγελίες και από τους Ελληνες είναι πλέον πιο περιορισμένες.
Είναι ενδεικτικό, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, ότι το 33% των ελλήνων καταναλωτών θεωρεί ότι το κόστος της εστίασης επιβαρύνει σημαντικά τον προϋπολογισμό των διακοπών και για τον λόγο αυτό έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους ενώ οι επτά στους δέκα για λόγους οικονομίας έχουν αναγκαστεί να ακυρώσουν κάποια έξοδα για φαγητό ή ψυχαγωγία.
Περισσότερα χρήματα στο φαγητό είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν πλέον σχεδόν οι 6 στους 10 έλληνες καταναλωτές και από αυτούς οι Gen Z και οι Millennials σε ποσοστό 59,4% και 55,8% αντίστοιχα.
Η τάση μείωσης των δαπανών ανά ταξίδι ξεκίνησε από πέρυσι και για τους ξένους επισκέπτες καθώς και αυτοί αντιμετωπίζουν τον μπαμπούλα της ακρίβειας.
Οι επιχειρήσεις της εστίασης δεν βλέπουν συνεχή ροή πελατών αλλά ούτε και κίνηση με την ένταση των προηγούμενων ετών ούτε από ξένους επισκέπτες ενώ με βάση στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2024, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από την έλευση ξένων τουριστών εμφάνισαν μεν αύξηση 16,2%, φτάνοντας στα 3,8 δισ. ευρώ, όμως η άνοδος αυτή δεν ήταν ανάλογη της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης που αυξήθηκε κατά 20,6%, την ίδια στιγμή που η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 3,6%.
Η αύξηση του ΦΠΑ
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εστίασης ακόμα και σε δημοφιλής προορισμούς η κίνηση είναι μειωμένη σε σχέση με άλλα χρόνια. «Παλαιότερα σε ώρες αιχμής, ειδικά σε δημοφιλής τουριστικές περιοχές, οι πελάτες που δεν είχαν κάνει κράτηση δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν. Πλέον η εικόνα είναι διαφορετική» λένε.
Αλλά και στις επιχειρήσεις καφεστίασης, που σερβίρουν και πρωινό, είναι η ίδια εικόνα καθώς πολλοί τουρίστες έλληνες και ξένοι επιλέγουν να φάνε κάτι στο χέρι από το να καθίσουν σε κάποιο μαγαζί.
Μάλιστα η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 24% από την 1η Ιουλίου στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά – καφέδες, ροφήματα απομάκρυνε πελατεία από τα καταστήματα λένε οι επιχειρηματίες και αυτό ενώ ο πληθωρισμός σε εστίαση, ζαχαροπλαστεία – καφενεία – κυλικεία τον Ιούνιο αυξήθηκε κατά 5,1% σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο εξαιτίας των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και ενέργεια.