Ο θεμελιωτής της Agrino, Γεώργιος Πιστιόλας, γεννήθηκε στο Αγρίνιο, το 1930 και ήταν ο μικρότερος γιος της οικογένειας.
Μετά το πέρας των πανεπιστημιακών του σπουδών στην ΑΣΟΕΕ, ασχολήθηκε, συνεργαζόμενος με τους δύο αδερφούς του, Ευστράτιο και Ευθύμιο με το χονδρικό εμπόριο ρυζιού. Το 1962 δημιούργησαν στο Αγρίνιο το εργοστάσιο επεξεργασίας ρυζιού.
Το 1969 προχώρησαν στην τυποποίηση του προϊόντος στην πρωτοποριακή για την εποχή χάρτινη συσκευασία, κυρίαρχη ως τις μέρες μας, με το γνωστό στο πανελλήνιο, όνομα «AGRINO».
Τη δεκαετία του ‘80 με έμφαση στην αδιαπραγμάτευτη ποιότητα, την καινοτομία και την επιλογή των καλύτερων ποικιλιών της ελληνικής γης, κατέκτησαν τη πρώτη θέση στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών.
Το Agrino της Ελλάδας
Ο Γεώργιος Πιστιόλας ήταν πρόεδρος της Agrino για σχεδόν τρεις δεκαετίες στη διάρκεια των οποίων ανέπτυξε παράλληλα έντονη κοινωνική και επιμελητηριακή δράση.
Αποτέλεσε μέλος της Διοίκησης του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας από την δεκαετία του 1960, στο οποίο διετέλεσε πρόεδρος από το 1983 έως το 2002 και για σειρά ετών, αντιπρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης επιμελητηρίων Ελλάδος.
Επί των ημερών του το Επιμελητήριο απέκτησε νέα γραφεία στο Αγρίνιο και ιδρύθηκε παράρτημα στην Ναύπακτο. Επίσης, ήταν νομαρχιακός σύμβουλος Αιτωλοακαρνανίας και υποψήφιος Νομάρχης στις πρώτες Νομαρχιακές εκλογές.
Μαζί με την σύζυγο του, Αίγλη Πιστιόλα που πρόσφατα έφυγε από την ζωή, απέκτησε 2 κόρες την Λουκία (γνωστή ηθοποιό και συμπρωταγωνίστρια στην δημοφιλή σειρά «Εκείνες κι Εγώ») και την Βασιλική, νυν αντιπρόεδρο της εταιρίας, και 4 εγγόνια.
Η είσοδος του ρυζιού Αμερικής
Η δεκαετία του 1970 σηματοδοτεί την ευρεία ανάπτυξη της Agrino. Έχοντας ήδη διευρύνει την παρουσία της στο εσωτερικό, με όλες τις λευκές ποικιλίες ρυζιού, εμπλουτίζει τη γκάμα των προϊόντων της με το ονομαζόμενο ρύζι τύπου Αμερικής, αλλιώς γνωστό ως parboiled. Έτσι, έως το 1976 η εταιρεία, διέθετε στην αγορά το σύνολο των ποικιλιών ρυζιού που παράγονταν στην Ελλάδα.
Το χτίσιμο τoυ ονόματος, Agrino
Η Agrino απέκτησε πανελλαδικό εκτόπισμα και αναγνωρισιμότητα, από το 1980 και μετά, με την ίδια να εκτιμά ότι πλέον κατείχε την πρώτη θέση σε πωλήσεις στο ελληνικό λιανεμπόριο, ενώ στη δεκαετία που ακολούθησε, είχε ήδη χτίσει το όνομά της, δημιουργώντας ένα ισχυρό εμπορικό σήμα.
«Σπειρί, σπειρί και νόστιμο» οι… διαφημίσεις
Ιδιαίτερη έμφαση κατά τη δεκαετία του ’90 και με δεδομένη την είσοδο της ιδιωτικής τηλεόρασης στην ελληνική πραγματικότητα, κυκλοφορούν σειρά διαφημίσεων, ενώ ταυτόχρονα πραγματοποιούνται διαγωνισμοί στα ερτζιανά με πρωταγωνιστή το Βάκη Πέρρο, γνωστό ραδιοφωνικό παραγωγό της εποχής, ο οποίος φημιζόταν για τις τηλεφωνικές του φάρσες.
Ένα από τα πρώτα διαφημιστικά σλόγκαν της Agrino, ήταν το «Σπειρί σπειρί και νόστιμο», αλλά και το «Εγκρίνω το Agrino».
Οι πρώτες οργανωμένες εξαγωγές
Επίσης, κατά τη δεκαετία του 1990 ξεκίνησαν και οι πρώτες οργανωμένες εξαγωγές, που σηματοδότησαν την εξάπλωση της εταιρείας και στο εξωτερικό, με πρώτη χώρα προορισμού τη Γερμανία και τις περιοχές που υπήρχε ελληνική παρουσία.
Tαυτόχρονα η εταιρεία συμμετείχε για πρώτη φορά στις μεγαλύτερες εκθέσεις τροφίμων και ποτών του κόσμου, Sial και Anuga, με στόχο να γίνει γνωστή στους αγοραστές – εμπόρους του εξωτερικού, διευρύνοντας την παρουσία της εκτός Ελλάδος.
Η είσοδος και στα όσπρια
Το 1993 σηματοδότησε και την είσοδο της εταιρείας στα όσπρια, δεδομένου ότι ανέκαθεν αποτελούσε μία κατηγορία τροφίμων στενά συνδεδεμένη με το ρύζι στο ελληνικό τραπέζι.
Ήδη από το 2006 είχε ξεκινήσει ένα οργανωμένο πρόγραμμα δημιουργίας ομάδων παραγωγών και ανάδειξης περιοχών που μπορούν να καλλιεργήσουν όσπρια, όπως η Καστοριά, ο Φενεός και τα Φάρσαλα. Σημειώνεται μάλιστα ότι έως τότε το 85% των οσπρίων εισάγονταν από άλλες χώρες. Με αυτή την κίνηση προσέφερε κίνητρο στους καταναλωτές, ώστε να συνεχίσουν να παράγουν στις συγκεκριμένες περιοχές, εκμεταλλευόμενοι με βιώσιμες μεθόδους τη γη τους.
Η δημιουργία εργοστασίου στη Θεσσαλονίκη
Πέντε χρόνια αργότερα, η μείωση των υδάτων στις καλλιεργητικές περιοχές που είχε δραστηριότητα έως τότε η Agrino, την οδήγησε στη Βόρεια Ελλάδα. Εκεί ίδρυσε το δεύτερο εργοστάσιό της, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Σημειώνεται ότι για την παραγωγή ρυζιού απαιτούνται μεγάλες ποσότητες νερού, δεδομένου ότι αναπτύσσεται μέσα στο νερό.
Έτσι, ενώ οι πρώτες καλλιέργειες βρίσκονταν στις περιοχές της Καλαμάτας και της Σπάρτης και σε Λαμία, Αγρίνιο, σε μία εποχή αφθονίας των υδάτων, μετατοπίστηκαν στη συνέχεια προς το Βορρά.
Η αλλαγή του κλίματος, που αύξησε τις διαθέσιμες ποσότητες υδάτων στη Βόρεια Ελλάδα καθώς και η ύπαρξη μεγάλων ποταμών στην ευρύτερη περιοχή, όπως ο Αλιάκμονας, ο Αξιός, ο Λουδίας και ο Γαλλικός, ήταν οι λόγοι που οδήγησαν την εταιρεία στη συμπρωτεύουσα. Καλλιεργήσιμες ωστόσο υπάρχουν τόσο στην περιοχή της Καβάλας, όσο και στον Σπερχειό και στον Στρυμώνα.
Η ανάδειξη της ελληνικής παραγωγής και η ιχνηλασιμότητα
Στρατηγικής σημασίας ήταν η πρωτοβουλία της εταιρείας να φέρει στο προσκήνιο το ζήτημα τις ιχνηλασιμότητας των προϊόντων που παράγει. Έτσι, το 2007 ξεκίνησε να αναγράφει σε όλες τις συσκευασίες της το όνομα του παραγωγού, καθώς και την περιοχή προέλευσης του προϊόντος στο εκάστοτε πακέτο, που βρίσκεται στο ράφι του σούπερ μάρκετ.
Οι μελλοντικοί στόχοι
Μελλοντικός στόχος της Agrino, είναι να παρουσιάσει νέους κωδικούς προϊόντων και να μπει σε νέες επιλεγμένες αγορές. Αυτή τη στιγμή εξάγει σε 30 χώρες, με κυριότερους προορισμούς τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας αυτό που επιδιώκει μελλοντικά, είναι να ενισχύσει την παρουσία της στη Β. Αμερική, στα Βαλκάνια και στην Κεντρική Ευρώπη με επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα.