Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2024 -

Αρχισαν ξανά να σπάνε τα ακυρωτικά μηχανήματα



Η «ανακωχή» ή η «ανάπαυλα» στις φθορές των ακυρωτικών μηχανημάτων νέου τύπου φαίνεται, είτε να τελείωσε από τις ομάδες που προβαίνουν σε βανδαλισμούς, είτε ατόνησαν τα αστυνομικά μέτρα αποτροπής τους.

Τις προηγούμενες ημέρες καταγράφηκε ένα μπαράζ νέων επιθέσεων, με τις καταστροφές έντεκα ακυρωτικών μηχανημάτων και δύο επιθέσεις σε συρμό του ΗΣΑΠ στον Πειραιά και λεωφορείο στο Καματερό.

 Πέντε μηχανήματα υπέστησαν φθορές το βράδυ της περασμένης Τετάρτης στον σταθμό ΗΣΑΠ Ειρήνη στο Μαρούσι, ένα ακόμη στον σταθμό των Άνω Πατησίων και τουλάχιστον πέντε ακόμη στην Πλ. Αττικής. Μερικές ώρες νωρίτερα ο οδηγός λεωφορείου του ΟΣΥ, της γραμμής 304, που εκτελούσε το δρομολόγιο Νομισματοκοπείο-Αρτέμιδα διαπίστωσε το σπάσιμο οθόνης ενός ακυρωτικού μηχανήματος νέου τύπου, ενώ το ίδιο συνέβη σε λεωφορείο της γραμμής 206 και στο δρομολόγιο Δάφνη-Αγ. Μαρίνα. Επίθεση με πέτρες δέχθηκε την περασμένη εβδομάδα λεωφορείο του ΟΣΥ, της γραμμής 150 με δρομολόγιο Καματερό-Αγ. Ανάργυροι, με τους δράστες να σπάζουν τα πλαϊνά τζάμια του οχήματος χωρίς να καταγραφούν τραυματισμοί. Κάτι αντίστοιχο συνέβη σε συρμό του ΗΣΑΠ, που εκτελούσε το δρομολόγιο Κηφισιά-Πειραιάς, με τους δράστες να σπάζουν τα τζάμια σε δύο βαγόνια. Και αυτοί οι βανδαλισμοί εντάσσονται σε μια σειρά δράσεων από οργανωμένες ομάδες ή και μεμονωμένες περιπτώσεις που προκαλούν καταστροφές στα ΜΜΜ και τα ακυρωτικά μηχανήματα σταθμών και οχημάτων στο πλαίσιο του «δόγματος» των ελεύθερων μετακινήσεων.

 Μετά από ένα μπαράζ βανδαλισμών τους προηγούμενους μήνες η Ελληνική Αστυνομία προέβη σε ανασχεδιασμό των μέτρων αντιμετώπισης του φαινομένου, στα οποία συμμετείχαν περίπου 400 ονομαστικοποιημένοι μυστικοί-αστυνομικοί που μπήκαν ως «επιβάτες» σε 34 δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, που είχαν καταγραφεί επιθέσεις, ενώ κάποιοι από αυτούς με μοτοσυκλέτες ακολουθούσαν οχήματα μέσων μαζικής μεταφοράς, που υπήρχαν πληροφορίες για «ύποπτους» επιβάτες. Περιοχές δράσεις ήταν αυτές του Ζωγράφου, Εξαρχείων, Αμπελόκηποι, Πετρούπολη, Ίλιον, Πετράλωνα, Κερατσίνι, Πατήσια, Αγ. Βαρβάρα, Ψυχικό, Καισαριανή, Παγκράτι. Σημειώνεται ότι από την πρώτη μέρα τοποθέτησης ακυρωτικών μηχανημάτων νέου τύπου, περίπου 180 από αυτά έχουν αφαιρεθεί ή καταστραφεί, με το κόστος να ξεπερνά τα 200.000 ευρώ.

 Την ίδια ώρα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. αναζητούν το κεντρικό «στρατηγείο» και τους 2-3 καθοδηγητές (ηλικίας περίπου 35 χρόνων) των ομάδων καταστροφής και αφαίρεσης ακυρωτικών μηχανημάτων, επιχειρώντας να εντοπίσουν τους κρίκους επικοινωνίας ανάμεσα στους «επικεφαλής» και τους «ομαδάρχες». Οι αρμόδιοι αξιωματικοί κάνουν λόγο για καθοδηγητές, οι οποίοι εκτός από τον συντονισμό δράσεων με επιθέσεις εναντίον αστυνομικών δυνάμεων και επεισόδια, έχουν επεκταθεί και στους βανδαλισμούς σε ΜΜΜ. Υπάρχουν επίσης, μεμονωμένες περιπτώσεις που υπάρχει «μιμητισμός» αυτών των βανδαλισμών από ομάδες ανηλίκων και νεαρών που λειτουργούν αυτόνομα και ανοργάνωτα αντιγράφοντας τις ενέργειες αντιεξουσιαστικών ομάδων, οι οποίες φαίνεται να έχουν βρει απήχηση.

Σημειώνεται πως στο πρόσφατο παρελθόν είχαν γίνει τρεις συλλήψεις ατόμων, που ήταν ύποπτοι για βανδαλισμούς ακυρωτικών μηχανημάτων στο Περιστέρι στην κατοχή των οποίων είχε βρεθεί τετράδιο με χειρόγραφες σημειώσεις επτά δρομολογίων λεωφορείων στα οποία είχαν καταγραφεί φθορές ακυρωτικών μηχανημάτων. Οι αστυνομικοί δεν έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο πίσω από τις καταστροφές να κρύβονται κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων που θίγονται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την κατάργηση των τυπωμένων. Αυτό που ερευνάται είναι το ποιοι θα μπορούσαν να δώσουν εντολές για επιθέσεις σε επαγγελματίες «μπαχαλάκηδες».