![](https://www.briefingnews.gr/sites/default/files/styles/slider__638x287_/public/field/image/epaggelmata_1.jpg?itok=KT9-Fv0D)
«Πράσινο φως» στην υλοποίηση σειράς μεταρρυθμίσεων, όπως το άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων, η επιτάχυνση αδειοδοτήσεων για τις επιχειρήσεις, η λειτουργικά των καταστημάτων τις Κυριακές, η επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του «φρέσκου» γάλακτος, άναψε η Κυβέρνηση στο προς υπογραφή νέο Μνημόνιο.
Μπορεί να αντιδρούσε σθεναρά σε όσα προτείνονταν στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ όταν ήταν αντιπολίτευση, σήμερα όμως, όπως προκύπτει από το αρχικό κείμενο της συμφωνίας με τους θεσμούς, που παρουσίασε εφημεριδα, συναινεί στην εφαρμογή όλων των συστάσεων του ΟΟΣΑ που προβλέπονταν από την Εργαλειοθήκη Ι και όλων των συστάσεων της Εργαλειοθήκης ΙΙ σχετικά με τα μη αλκοολούχα ποτά και τα πετρελαιοειδή.
Στο απυρόβλητο με βάση τα όσα αναφέρονται στο αρχικό κείμενο της συμφωνίας φαίνεται να παραμένουν τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. Σημειώνεται ότι η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ Νο 1, πρότεινε την απελευθέρωση των καναλιών διανομής των ΜΗΣΥΦΑ δηλαδή να πωλούνταν και από το σούπερ μάρκετ αλλά και να δίνεται η δυνατότητα να ανοίγει φαρμακείο και μη φαρμακοποιός.
Σε ότι αφορά το θέμα των Κυριακών, -σ.σ. το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη λειτουργία των μικρών εμπορικών καταστημάτων έως 250 τ.μ., 52 Κυριακές τον χρόνο και τη λειτουργία όλων των καταστημάτων μικρών και μεγάλων 7 Κυριακές τον χρόνο- πέρυσι ο τότε αρμόδιος υφυπουργός κ. Γ. Γιακουμάτος είχε αποφασίσει πιλοτικά τη λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους σε 10 περιοχές της χώρας: στο ιστορικό κέντρο Αθήνας και Θεσσαλονίκης, στη Χαλκιδική, στο δήμο Ραφήνας – Πικερμίου και σε Ρόδο, Μύκονο, Σαντορίνη, Κω και Σύρο.
Η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση δεν εφαρμόσθηκε διότι ανεστάλη από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Κατά της συγκεκριμένης απόφασης ζητώντας να ακυρωθεί είχαν προσφύγει στο ΣτΕ το περασμένο Φθινόπωρο οι: ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, δύο εμπορικές εταιρείες με καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και 10 έμποροι.
Εννέα μήνες μετά την εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Σημειώνεται πάντως πως με βάσει το νόμο 4177/2013 επιτρέπεται η λειτουργία όλων των εμπορικών καταστημάτων 8 Κυριακές τον χρόνο, ενώ για τις υπόλοιπες και για καταστήματα έως 250 τ.μ. αποφασίζει ο οικείος Αντιπεριφερειάρχης.
Ο ΟΟΣΑ έχει προτείνει την πλήρη απελευθέρωση των εκπτώσεων – προσφορών. Δηλαδή η κάθε επιχείρηση να πραγματοποιεί εκπτώσεις όποτε αυτή επιθυμεί και να μην καθορίζονται από το κράτος όπως ισχύει σήμερα.
Σήμερα η διάρκεια ζωής του είναι έως 7 ημέρες ενώ έχει δημιουργηθεί και μία νέα κατηγορία το «γάλα ημέρας». Ο αρχικός σχεδιασμός με βάση τις συστάσεις του ΟΟΣΑ προέβλεπε την κατάργηση της καθοριζόμενης από το κράτος διάρκειας ζωής του γάλακτος που ήταν 5 ημέρες και ο καθορισμός αυτής ελεύθερα από τον παραγωγό. Δηλαδή με βάση τη μέθοδο παστερίωσης ένα γάλα φρέσκο θα μπορούσε να έχει διάρκεια ζωής ακόμη και 11 ημέρες όπως είχαν αναφέρει πέρυσι στελέχη του αρμόδιου υπουργείου.
Ακόμη ένα μέτρο που ξεθώριασε στην πορεία ήταν οι αλλαγές στην αγορά του άρτου. Στις 50 εντολές του ΟΟΣΑ, όπως τις είχε παρουσιάσει τον Μάρτιο του 2014 ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης προβλέπονταν τα εξής: υποχρεωτικό ζύγισμα του άρτου ενώπιον του καταναλωτή σε όλα τα σημεία πώλησης, κατάργηση των προκαθορισμένων ποσοτήτων και του προκαθορισμένου βάρους πώλησης άρτου και αρτοσκευασμάτων αλλά και άρση των περιορισμών σχετικά με το τι ονομάζεται αρτοποιείο.
Στο πλαίσιο της εργαλειοθήκης αυτής εξετάστηκαν τέσσερις κλάδοι της μεταποίησης: ποτά, κλωστοϋφαντουργία - είδη ένδυσης - επεξεργασία δέρματος, μηχανήματα - εξοπλισμός και πετρελαιοειδή. Οι συστάσεις του ΟΟΣΑ αφορούν τους κλάδους των πετρελαιοειδών, ενώ θα συμπεριληφθούν και μεταρρυθμίσεις για τον κλάδο της μεταποίησης.
Σήμερα η συζήτηση για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων αφορά τους μηχανικούς, τους συμβολαιογράφους, τους αναλογιστές, και τους δικαστικούς επιμελητές. Αυτά δεν είναι όμως και τα μοναδικά επαγγέλματα που οι δανειστές και οι εταίροι επιθυμούν να ανοίξουν. Η λίστα είναι μακροσκελείς για τον λόγο αυτό άλλωστε το περασμένο Φθινόπωρο είχε συσταθεί 40μελής επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών η οποία θα κατέγραφε ένα προς ένα τα εκατοντάδες επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται στον κλάδο υπηρεσιών, θα αποτιμούσε αν «απελευθερώθηκαν», θα μετρούσε αν υπάρχουν «εμπόδια» και με βάση την διεθνή πρακτική θα πρότεινε νέο γύρο απελευθερώσεων.
Με βάση τα όσα είχαν αποφασισθεί πέρυσι το Φθινόπωρο η διυπουργική αυτή 40μελής Επιτροπή, θα έπρεπε εντός τριμήνου δηλαδή το αργότερο τέλη του 2015 να είχε καταθέσει τις προτάσεις της κάτι που δεν έγινε ποτέ.
Από τη μακρά λίστα των μεταρρυθμίσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εφαρμογή τους είναι και η νομοθεσία για την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Μπορεί ο νόμος πλαίσιο να ψηφίστηκε όμως όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία έκδοσης όλων των υπουργικών αποφάσεων και των προεδρικών διαταγμάτων που απαιτούνται.
Όπως είχε δηλώσει πέρυσι το Φθινόπωρο η αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας κα Laura Tuck (αρμόδια για την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία), η οποία είχε βρεθεί στην Αθήνα και είχε συναντηθεί με τον τότε υπουργό Ανάπτυξης κ. Δένδια, η ενεργοποίηση του συγκεκριμένου νόμου αποτελεί κομβικό σημείο για τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Σε ότι αφορά την κατάργηση δασμών και φόρων υπέρ τρίτων, στις προτάσεις του ΟΟΣΑ όπως αυτές είχαν παρουσιασθεί τον Νοέμβριο του 2013, προβλεπόταν η προτεινόταν μεταξύ αυτών η κατάργηση του αγγελιόσημου (σ.σ. στην έκθεση του ΟΟΣΑ αναφερόταν ότι υπάρχει μόνο στη Φλόριντα και στην Αυστρία και είναι 5%). Βέβαια πριν αλλά και μετά το 2013 οι ελληνικές Κυβερνήσεις προσπάθησαν να «γκρουπάρουν» τους φόρους υπερ τρίτων και να μετρήσουν τα συν και τα πλην σε ενδεχόμενη κατάργηση τους, έργο το οποίο μέχρι σήμερα έχει μείνει ατελές. Και αυτό γιατί μόνο από την κατάργηση 37 φόρων υπέρ τρίτων και μη ανταποδοτικών χρεώσεων, 23 ασφαλιστικά ταμεία θα χάσουν έσοδα πάνω από 2 δισ. ευρώ.