Το μπλοκάρισμα στη σύνθεση νέου Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης λόγω των εξελίξεων στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης βάζει στο τραπέζι τα σενάρια για αλλαγή του νόμου που αφορά τη σύσταση των ανεξάρτητων και ρυθμιστικών αρχών.
Για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν είναι μόνο το πρόβλημα του διορισμού των νέων μελών του ΕΣΡ με ευρεία διακομματική συναίνεση. Υπάρχουν ζητήματα στελέχωσης και λειτουργίας σε όλες τις ανεξάρτητες αρχές.
Πιο κραυγαλέα περίπτωση είναι της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών, η οποία δεν μπορεί πλέον να πάρει αποφάσεις, καθώς έχει παρέλθει το εξάμηνο από την παραίτηση του προέδρου της.
Η θέση προέδρου παραμένει κενή από το τέλος Δεκεμβρίου 2014, αλλά το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών δεν έχει εκδηλώσει τις προθέσεις του. Την περασμένη εβδομάδα έγινε συνάντηση στο υπουργείο με τον Σύλλογο Ειδικών Επιστημόνων της ΕΕΤΤ, αλλά δεν δόθηκαν απαντήσεις για τη λειτουργία της ρυθμιστικής αρχής, ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ τοποθετείται με εισήγηση του αρμόδιου υπουργού, άρα στην περίπτωσή της δεν υπάρχει το κώλυμα της διακομματικής συναίνεσης, όπως με το ΕΣΡ.
Υπάρχει και το σενάριο της δημιουργίας μιας νέας Γενικής Γραμματείας στην κυβέρνηση, η οποία θα είναι αρμόδια και για τη λειτουργία των ανεξάρτητων και ρυθμιστικών αρχών.
Σε ό,τι αφορά το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, η αδυναμία συγκρότησής του λόγω της μη εκλογής νέου πρόεδρου στη ΝΔ προκαλεί νέα καθυστέρηση στη διαδικασία αδειοδότησης. Οι αλλαγές του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά στον νόμο 4339/2015, με τις οποίες παύθηκαν τα τρία από τα τέσσερα μέλη του ΕΣΡ, έχουν οδηγήσει στην πλήρη αδρανοποίηση του οργάνου.
Η ανεξάρτητη αρχή ραδιοτηλεόρασης, η οποία θα αναλάβει το βάρος της τηλεοπτικής αδειοδότησης, βρίσκεται εδώ και έξι μήνες υπό συνεχείς αλλαγές και παρεμβάσεις. Η τροπολογία που είχε ψηφισθεί από το υπουργείο Εσωτερικών, με υπουργό τον Γ. Κατρούγκαλο, για τις ανεξάρτητες αρχές και τη δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας τους με την παλιά σύνθεσή τους, παρότι αμφισβητήθηκε από τον Νίκο Παππά, δεν καταργήθηκε.
Παραμένει σε ισχύ, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να προτείνει την αντικατάσταση των τριών μελών του ΕΣΡ, ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί με τετραμελή σύνθεση! Μια τέτοια επιλογή θα ξεπερνούσε τον σκόπελο της ευρείας διακομματικής συναίνεσης για την τοποθέτηση εκ νέου έξι συμβούλων στο επταμελές -με πλήρη σύνθεση- ΕΣΡ.