Κυριακή 09 Φεβρουαρίου 2025 -

Η πτώση της αυτοκρατορίας του Hollywood


Ένας από τους μεγαλύτερους πολιτικούς διανοητές, ο Νόαμ Τσόμσκι, αναφέρει πως "Η ηγεμονία των ΗΠΑ φθίνει μαζί με την οικονομική τους ισχύ". Και ερμηνεύοντας τις στατιστικές αναλύσεις των πιο πρόσφατων αριθμών της αμερικανικής οικονομίας, η πάλαι ποτέ παγκόσμια και αδιαμφισβήτητη υπερδύναμη, μάλλον βουτά όλο και πιο βαθιά στην ύφεση.

Η κραταιά βιομηχανία του Χόλιγουντ, αν και έχει τις ρίζες της στο 1911, ουσιαστικά εδραιώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1950, μαζί με την ίδρυση των καναλιών KTLA-TV και  CBS. Από τότε και μέχρι πρόσφατα, αυτή η ακούραστη βιομηχανία  με τα αστρονομικά κέρδη, έδινε 250 ταινίες κάθε χρόνο, για τον κινηματογράφο ή και για τα κανάλια. Το Χόλιγουντ δημιούργησε και ανέδειξε την πλειοψηφία των διάσημων ηθοποιών και γενικότερα των καλλιτεχνών, που κατέκλυσαν την καθημερινότητα μας επηρεάζοντας τον τρόπο ζωής, σε παγκόσμια κλίμακα.
 
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως αυτή η τεράστια βιομηχανία θεάματος, είχε την τιμητική της στα κέντρα λήψης αποφάσεων του Λευκού Οίκου, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην δημιουργία και την διάδοση της παγκοσμιοποίησης, αρχικά ως ιδέα, η οποία βέβαια έμελλε υπό τις κατάλληλες τακτικές να μετατραπεί σε υποσυνείδητη ανάγκη και τελικά να επιβληθεί. Παρ' όλα αυτά,  σήμερα η εικόνα του "τέρατος" που γεννούσε ταινίες ακατάπαυστα με τεράστια κέρδη και για την αμερικανική οικονομία, δεν είναι η ίδια. Ο αριθμός παραγωγής ταινιών έχει πέσει αισθητά, ενώ τα στούντιο και οι εταιρίες παραγωγής έχουν μειωθεί δραματικά, είτε κάποια από αυτά έχουν συγχωνευτεί προκειμένω να αντεπεξέλθουν οικονομικά στις απαιτήσεις ενός σκηνοθέτη, μετά βέβαια από απανωτές συσκέψεις επί συσκέψεων για την τελική έγκριση.
 
 
Αρκετοί στρέφονται πλέον σε εταιρίες παραγωγής εκτός Αμερικής, για να συζητήσουν πάνω σε ένα νέο σενάριο, ενώ στο Χόλιγουντ, οι περισσότερες ταινίες που γυρίζονται είναι χαμηλού κόστους και φυσικά με τις ανάλογες χαμηλές απολαβές για τους ηθοποιούς, αλλά και το προσωπικό των συνεργείων. Όσο και αν σας ακούγεται περίεργο, η νέα γενιά των χολιγουντιανών σταρ, έχει προσγειωθεί κάπως απότομα στην ωμή πραγματικότητα, που έχει οδηγήσει εκατομμύρια απλών, καθημερινών συμπολιτών τους, να αγωνίζονται καθημερινά για την επιβίωση τους σε πολλές πολιτείες της Αμερικής και να διαδηλώνουν ενάντια στις οικονομικές πολιτικές της αμερικανικής κυβέρνησης.
 
"Ήδη αρκετοί από τις πιο παλιές γενιές διασήμων ή οι κληρονόμοι τους, ξεπουλούν ακίνητη περιουσία πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, για να συρρικνώσουν την περιουσία τους και να μπορούν να αντεπεξέλθουν στην φορολόγηση της. αλλά και για να ξεπληρώσουν τα "σπασμένα" ενός πολυέξοδου lifestyle, που μάλλον θα αποτελέσει πλέον παρελθόν.
 
Η γνωστή ηθοποιός Σάρα Μισέλ Γκέλαρ, έχοντας πολυάριθμες ταινίες στο ενεργητικό της με μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες, δυσκολεύεται πολύ να κλείσει δουλειά σε κάποια νέα ταινία. Όπως ανέφερε και η ίδια σε συνέντευξη που έδωσε, το εισόδημα της τώρα πια είναι μηδενικό, τα μετρητά τελείωσαν πολύ γρήγορα και πλέον έστησε ένα πάγκο και ξεκίνησε να πουλά λεμονάδες! Η ηθοποιός ανέβασε και σχετική φωτογραφία, προς μεγάλη έκπληξη των θαυμαστών της, που θα σπεύσουν να αγοράσουν λεμονάδα για να τη στηρίξουν.
 
Ο πολύ γνωστός ηθοποιός Νίκολας Κέιτζ, έφτασε πολύ κοντά στην πλήρη χρεοκοπία, εξαιτίας του "ζωηρού" τρόπου ζωής του, αλλά και της έλλειψης δουλειάς, αφού εξαιτίας της γενικότερης οικονομικής ύφεσης, δεν κατάφερε για αρκετό διάστημα να πάρει ρόλο σε κάποια ταινία. Ο ηθοποιός έφτασε να χρωστά στην εφορία, το ποσό των 6 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία βέβαια τα έδωσε για να γλυτώσει τη φυλακή!
 
Ένας ακόμη γνωστός ηθοποιός και showman, ο Κρίς Τάκερ, προσπαθεί απεγνωσμένα να σώσει το σπίτι του από την τράπεζα που είναι υποθηκευμένο. Ο ηθοποιός πρέπει να καταβάλλει το ποσό των 4,4 εκατομμυρίων δολαρίων!
 
Η Κιμ Μπάσιντζερ προέβη στην αγορά ενός στούντιο παραγωγής, ως επενδυτική κίνηση. Τελικά και μετά δικαστική εντολή, αναγκάστηκε να πληρώσει 8,1 εκατομμύρια δολάρια δολάρια και να το παραχωρήσει.
 
Ο Γουέσλι Σνάιπς έφτασε να χρωστά στην εφορία 12 εκατομμύρια δολάρια, αφού απέφευγε να αποπληρώσει τις οφειλές του για 6 συνεχόμενα έτη, ώστε να καλύψει άλλα έξοδα και "τρύπες" ,λόγω παρατεταμένης ανεργίας. Ο ηθοποιός Γκάρυ Μπάσευ, εξαιτίας των δυσκολιών και της ανεργίας, έμεινε με 50.000 δολάρια στον λογαριασμό του από κάτι εκατομμύρια που είχε)  και ήδη προσπαθεί να δουλέψει σε κάποιον άλλον τομέα εκτός της υποκριτικής.
 
Ενδεικτικό της υφεσιακής οικονομικής ατμόσφαιρας που "δηλητηριάζει" την βιομηχανία θεάματος, η μονάκριβη κόρη του βασιλιά της ροκ Έλβίς Πρίσλει, Λιζα Μαρί Πρίσλει, πούλησε το 85% της ακίνητης περιουσίας και των πνευματικών δικαιωμάτων του πατέρα της, για να ξεπληρώσει ένα ολόκληρο μηχανισμό που συντηρούσε, αλλά και για να καταφέρει να ορθοποδήσει και να επιβιώσει, αφού οι προσπάθειες της τόσο στον τομέα της υποκριτικής όσο και στο τραγούδι δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα γι΄αυτήν, με τις δουλειές και τους καλλιτέχνες που προωθούνται να είναι υπό περιορισμό.
 
O συνονόματος γιος του διάσημου ερμηνευτή Φράνκ Σινάτρα, πούλησε την έπαυλη του πατέρα του στο Μπέβερλι Χίλς έναντι 4,8 εκατομμυρίων δολαρίων, για να μπορέσει να "τα φέρει βόλτα"! 
 
Και φυσικά ο κατάλογος των διασήμων που έχουν φτάσει στο απροχώρητο εξαιτίας οικονομικών δυσχερειών, είναι μακρύς και καταβάλλεται προσπάθεια να μείνει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Αυτό που όμως φαίνεται να είναι το μόνο σίγουρο, είναι το γεγονός πως η επί χρόνων επεκτατική πολιτική των ΗΠΑ ,σε συνδυασμό με την δική τους εφαρμογή της παγκοσμιοποιημένης - ελεύθερης αγοράς, έχει αρχίσει να προκαλεί πλέον για τα καλά αναταράξεις στο εσωτερικό, με μόνη  αντισταθμιστική λύση από το οικονομικό επιτελείο του Λευκού Οίκου, την "ποσοτική χαλάρωση", δηλαδή την κοπή άφθονων δολαρίων για να κλείνει η συνεχώς αυξανόμενη "μαύρη τρύπα" των τραπεζών. 
Αρκετοί οικονομικοί αναλυτές και επενδυτές διαφόρων κλάδων, μιλούν πλέον ανοιχτά για ενδεχόμενη νέα οικονομική κρίση που έρχεται ολοταχώς, αν οι εκάστοτε αμερικανικές  κυβερνήσεις δεν "στρίψουν το τιμόνι" αλλού ,μακριά από το δόγμα της οικονομικής σχολής του Σικάγου υπό τον Μίλτον Φρίντμαν και φυσικά, μακριά από τα "οράματα" του Κίσινγκερ.
 
Αθηνά Ισιγόνη