Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν στη διεξαγωγή αυστηρότερων ελέγχων σε πραγματικές συνθήκες για αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ, μετά το σκάνδαλο της Volkswagen, η οποία είχε εξοπλίσει με λογισμικό παραποίησης των ελέγχων εκπομπής ρύπων εκατομμύρια οχήματα.
Η Κομισιόν ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι εμπειρογνώμονες από τα 28 κράτη-μέλη της ΕΕ ενέκριναν κατά μεγάλη πλειοψηφία τους αυστηρότερους ελέγχους.
Οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται σε συνθήκες οδήγησης που προσομοιάζουν τις πραγματικές.
Τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων θα πρέπει να περνούν τους νέους ελέγχους από την 1η Σεπτεμβρίου του 2017 πριν φτάσουν στις αγορές.
Εν τω μεταξύ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε σήμερα, Τετάρτη, τα νέα εθνικά ανώτατα όρια για τις εκπομπές έξι βασικών ρύπων, συμπεριλαμβανομένων του διοξειδίου του θείου, των σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί περίπου 400.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ κάθε χρόνο, και η νέα οδηγία μπορεί να οδηγήσει στην μείωση του κόστους που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση ως και 40 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.
Πιο φιλόδοξα ανώτατα όρια για τις εκπομπές ρύπων
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τα προτεινόμενα ανώτατα όρια για το διοξείδιο του θείου (SO2), τα οξείδια του αζώτου (NOx), τις πτητικές οργανικές ενώσεις (NMVOC) πλην του μεθανίου, το μεθάνιο (CH4), την αμμωνία (ΝΗ3) και τα αιωρούμενα σωματίδια (PM2.5), τα οποία θα πρέπει να επιτευχθούν μέχρι το 2020 και το 2030, όπως αυτά προτάθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Παράλληλα, ζητάει η μελλοντική οδηγία για τα μελλοντικά εθνικά ανώτατα όρια εκπομπών (NEC) να συνεισφέρει στην μείωση των εκπομπών υδραργύρου στην ΕΕ αλλά επισημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να διεξαχθεί μία μελέτη αντίκτυπου προτού τεθούν ανώτατα όρια για αυτές τις εκπομπές.
Οι ευρωβουλευτές προτείνουν να απορριφθεί η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παροχή ευελιξίας στα κράτη μέλη σε ό,τι αφορά την αντιστάθμιση της μείωσης των εκπομπών οξειδίων του αζώτου, διοξειδίου του θείου και αιωρούμενων σωματιδίων από τη διεθνή ναυτιλία.
Αντ' αυτού, προτείνεται η Επιτροπή να εξετάσει τη λήψη μέτρων για τη μείωση των εκπομπών από τη διεθνή ναυτιλία, κυρίως στα χωρικά ύδατα των κρατών μελών και στις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες αυτών, και, ενδεχομένως, να υποβάλει νομοθετική πρόταση για το σκοπό αυτό.