Μήπως ζούμε στην εποχή της αποθήκευσης ενεργειας; Πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι νέες τεχνολογίες αποθήκευσης ηλεκτρισμού, θα μπορούσαν να αλλάξουν την οικονομική πορεία τού 21ου αιώνα.
Και αυτό διότι η αποθηκευμένη ενέργεια θα μπορούσε να αντιμετωπίσει μία σειρά προβλημάτων που σχετίζονται με την εξάντληση των αποθεμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, να επηρεάσει την παγκόσμια ζήτηση για ορυκτά καύσιμα και να αυξήσει τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ηλεκτρικό δίκτυο. Παράλληλα θα μπορούσε να δειξόδους τα προβλήματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή και να προσφέρει μία σχετικά σταθερότητα στα επίπεδα των τιμών. Κλειδί για όλα αυτά θα είναι ...οι μπαταρίες.
Σύμφωνα με τους ειδικούς στα επόμενα δέκα έως 15 χρόνια, οι μπαταρίες θα μπορούσαν να διπλασιάσουν την ικανότητα αποθήκευσης, καθώς επίσης να μειώσουν το κόστος και να επεκτείνουν τη ζωή των επαναφορτιζόμενων μπαταριών, γεγονός που καθιστά πιο πρακτικό τη χρήση αποθηκευμένης ενέργειας.
Τα περισσότερα από τα οικονομικά οφέλη από τις βελτιωμένες μπαταρίες, θα έρθουν μέσα από τη χρήση τους στα οχήματα που κινούνται με ηλεκτροκινητήρα. Το μερίδιο των υβριδικών οχημάτων στις ετήσιες παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων, θα μπορούσε να αυξηθεί από περίπου 3% σήμερα σε 20% έως 40% το 2025 και η εξοικονόμηση απο τη λιγότερη χρήση ορυκτών καυσίμων, θα μπορούσε να φτάσει ως τα 415 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως το 2025.
Στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, η αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες θα μπορούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες υποφέρουν από δύο προβλήματα. Το πρώτο είναι η αναξιοπιστία των ηλεκτρικών παροχών. Σχεδόν όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις στις αναπτυσσόμενες οικονομίες επενδύουν σε εφεδρική ηλεκτροπαραγωγή, αλλά τα εκατομμύρια των μικρών επιχειρήσεων βρίσκονται στο έλεος των απρόσμενων διακοπών ηλεκτρικού. Οι μπαταρίες στο ηλεκτρικό σύστημα που θα παρέχουν ενέργεια όταν οι γεννήτριες σταματούν, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να συνεχίσουν να λειτουργούν, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έναν ετήσιο οικονομικό αντίκτυπο από 25 δισ. δολάρια ως 100 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025.
Το δεύτερο πρόβλημα στις λιγότερο αναπτυγμένες οικονομίες είναι να φθάσει η ηλεκτρική ενέργεια σε απομακρυσμένες περιοχές πέρα από εκεί που υπάρχει ήδη το ηλεκτρικό δίκτυο.
Ακόμη πιο ενδιαφέρον θέμα από τα αυτοκίνητα και τη χρήση ενέργειας στις αναπτυσσόμενες χώρες, είναι η αποθήκευση ενεργειας. Σήμερα, αν μια ηλεκτρική εταιρεία χρησιμοποιεί αποκλειστικά πράσινες μεθόδους, έχει να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα ότι η αιολική και η ηλιακή ενέργεια είναι διακοπτόμενες. Με τις μπαταρίες όμως, η ηλεκτρική ενέργεια από τις πηγές αυτές μπορεί να αποθηκευτεί και να χρησιμοποιηθεί όποτε αυτό είναι αναγκαίο. Η αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες, όχι μόνο μπορεί να συμβάλλει στη διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από τον άνεμο και τα φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά και από ηλιακούς συλλέκτες οροφής που χρησιμοποιούνται σε χιλιάδες σπίτια και κτίρια γραφείων.
Η αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες θα επιτρέψει στις κοινωφελείς επιχειρήσεις να υποδεχθούν το πλεόνασμα ηλεκτρικής ενέργειας από αυτές τις πηγές, όποτε αυτό υπάρχει και να το δαπανούν όποτε χρειάζεται. Οι μπαταρίες θα μπορούσαν να επιτρέψουν επίσης στους καταναλωτές – τους πλούσιους, τουλάχιστον - να αποθηκεύουν την δική τους πλεονάζουσα ενέργεια και να ζουν εκτός δικτύου.
Τελικά, η αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να βελτιώσουν την ποιότητα της ηλεκτρικής ενέργειας. Όταν υπάρχουν ξαφνικές αιχμές ή πτώσεις της ζήτησης στο ηλεκτρικό δίκτυο, το φορτίο στο σύστημα μπορεί να βγει εκτός ισορροπίας, με αποτέλεσμα η τάση να πέσει. Για να αποτρέψουν αυτές τις διακυμάνσεις, οι οποίες μπορεί να σπείρουν τον όλεθρο σε βιομηχανικό εξοπλισμό και ηλεκτρονικές συσκευές, οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα μπορούσαν να αποθηκεύσουν το 1% με 4% της πρόσθετης ικανότητας παραγωγής, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιείται όπως απαιτείται για τη ρύθμιση της μεταβλητότητας.