Λίγες μέρες πριν από τις γιορτές οι γερμανικές χριστουγεννιάτικες αγορές γίνονται μαγνήτης ντόπιων, αλλά και ξένων επισκεπτών.
Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει κατά συνέπεια κάθε λόγο να ενδιαφέρεται για την προσέλκυση τουριστών στις αγορές. Ο δήμος Κολωνίας, για παράδειγμα, ξεκίνησε πριν από σχεδόν δέκα χρόνια να διαφημίζει από κοινού με την αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους Germanwings τις χριστουγεννιάτικες αγορές στις συνοικίες της πόλης.
Για διαφημιστικούς λόγους πραγματοποιήθηκε μάλιστα στο Λονδίνο μια μικρή Cologne Christmas Market μόνο και μόνο για να κινήσει τους Βρετανούς να επισκεφθούν την Κολωνία.
Παράλληλα ο δήμος δημοσίευσε διαφημίσεις σε ταξιδιωτικά περιοδικά. Όμως οι διοργανωτές των χριστουγεννιάτικων αγορών δεν περιορίζονται μόνο στην προσέλκυση τουριστών από τις γύρω χώρες. Ο Βόλφγκανγκ Χενς, επικεφαλής της εταιρίας συμβούλων CIMA, δηλώνει ότι υπάρχει ενδιαφέρον ακόμα και για μακρινές χώρες, όπως η Ρωσία ή η Κίνα, και εξηγεί: «Ας μην ξεχνάμε ότι όσοι από τις χώρες αυτές διαθέτουν μεγάλη αγοραστική δύναμη ξοδεύουν συνήθως πολλά χρήματα».
Ο τζίρος για τον δήμο Κολωνίας από τις χριστουγεννιάτικες αγορές φθάνει κάθε χρόνο τα 300 εκ. ευρώ, με 5 εκ. να προέρχονται από τον ΦΠΑ και τον φόρο επιτηδεύματος, και 266.000 ευρώ από τις ενοικιάσεις δημόσιου χώρου στους επαγγελματίες με ξύλινα σπιτάκια. Η στατιστική δείχνει ότι τον μεγαλύτερο τζίρο καταγράφουν όσοι πωλούν Glühwein, το ζεστό κόκκινο κρασί με τα μπαχαρικά που κάνει…θραύση στις αγορές. Οι εισπράξεις φθάνουν μέχρι και τα 160.000 ευρώ μέσα σε ένα μήνα. Αν αφαιρεθούν όλες οι κρατήσεις και τα κόστη μένει περίπου ένα καθαρό κέρδος 30.000 ευρώ. Ας σημειωθεί ότι το ενοίκιο που καταβάλλουν όσοι πωλούν το ζεστό κόκκινο κρασί φθάνει τα 22.000, είναι δηλαδή συχνά πενταπλάσιο από το ενοίκιο που πληρώνει κάποιος που πουλά χριστουγεννιάτικα στολίδια.
Σε αντίθεση με χριστουγεννιάτικες αγορές με παράδοση αιώνων, όπως της Νυρεμβέργης ή της Δρέσδης, οι αγορές της Κολωνίας είναι σχετικά πρόσφατες.Προσελκύουν ωστόσο περισσότερους από 5 εκ. τουρίστες το χρόνο. Ο Βόλφγκανγκ Χενς εκτιμά ότι ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών οφείλεται στην γεωγραφική θέση της γερμανικής μητρόπολης κοντά στα σύνορα με την Ολλανδία και το Βέλγιο, αλλά και το γεγονός ότι στην Κολωνία ο κεντρικός σταθμός, ο καθεδρικός ναός και η κεντρική χριστουγεννιάτικη αγορά βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους.
Μετά από μελέτη της Εταιρίας Ερευνών Καταναλωτικής Συμπεριφοράς (GfK) προκύπτει ότι σχεδόν το 50% των Γερμανών αυτοχαρακτηρίζονται οπαδοί των Χριστουγέννων.
Ο Βόλφγκανγκ Άντλβαρτ της GfK εκτιμά ότι η προσφορά στις χριστουγεννιάτικες αγορές της Κολωνίας είναι τόσο μεγάλη που όλοι θα βρουν κάτι να αγοράσουν. Φυσικά πρόκειται για εμπόριο, αλλά οι επισκέπτες το βιώνουν πλέον ως κομμάτι της παράδοσης. Και ο γερμανός ειδικός προσθέτει: «Τα Χριστούγεννα έχουν την τελετουργία τους και οι περισσότερους επισκέπτες έχουν υπολογίσει εκ των προτέρων ένα ποσό το οποίο θα δαπανήσουν στις χριστουγεννιάτικες αγορές».