Η Kaspersky Lab διαπίστωσε πρόσφατα ότι ένας στους τρεις (32,3%) καταναλωτές δεν γνωρίζει πώς μπορεί να προστατεύσει πλήρως την ιδιωτική του ζωή στο διαδίκτυο. Αυτή η αδυναμία ως προς τα ψηφιακά ζητήματα ιδιωτικής ζωής, που ονομάζεται άγχος για τη διατήρηση ιδιωτικότητας (privacy fatigue), οδηγεί συχνά στο υπερβολικό μοίρασμα πληροφοριών στα κοινωνικά δίκτυα, αγνοώντας τους εγγενείς κινδύνους ασφάλειας. Ωστόσο, τώρα δεν είναι η καλύτερη στιγμή για να ρίξετε τις άμυνές σας – μια τέτοια ανάλαφρη στάση απέναντι στην προστασία των προσωπικών σας δεδομένων θα μπορούσε να σας κάνει έναν εύκολο στόχο για τους ψηφιακούς εγκληματίες.
Σε μια εποχή όπου εννέα στους δέκα (89,3%) είναι online αρκετές φορές την ημέρα, το Διαδίκτυο έχει γίνει απαραίτητο για τη σύγχρονη ζωή. Έτσι δημιουργείται στους χρήστες η τεράστια πρόκληση να κρατούν όλα τα προσωπικά τους στοιχεία υπό έλεγχο. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της Kaspersky Lab, σχεδόν ένας στους πέντε (17%) είδε ιδιωτικές πληροφορίες για τον ίδιο ή τα μέλη της οικογένειάς του να βρίσκονται σε δημόσια θέα. Μεταξύ των ατόμων που έχουν παιδιά κάτω των 18 ετών, το μέγεθος αυτό αυξάνεται σε έναν στους τέσσερις (22,3%).
Οι μάταιες προσπάθειες να γίνουμε λιγότερο ορατοί στο διαδίκτυο οδηγούν σε μια κατάσταση που ονομάζεται «άγχος για τη διατήρηση ιδιωτικότητας». Το άγχος για τη διατήρηση της ιδιωτικότητας συνδέεται με τη ζωή υπό συνεχή πίεση, με μόνιμη αίσθηση ότι τρίτοι εκμεταλλεύονται τις προσωπικές μας πληροφορίες, με όλη την αντίσταση να είναι άσκοπη. Στην πραγματικότητα, ορισμένοι πιστεύουν ότι δεν έχουν αρκετή δύναμη για να αντιταχθούν στην παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους. Ένας στους τρεις (32,3%) δεν γνωρίζει πώς μπορεί να προστατεύσει πλήρως την ιδιωτική του ζωή στο διαδίκτυο και τουλάχιστον ένας στους δέκα (13%) έχει χάσει το ενδιαφέρον του για το πώς μπορεί να βελτιώσει περαιτέρω την ιδιωτικότητά του.
Τέτοια αδυναμία όσον αφορά στα ζητήματα ιδιωτικού απορρήτου επηρέασαν επίσης την ηλεκτρονική συμπεριφορά των ανθρώπων. Ένα στους πέντε (19%) δεν καταβάλλει πρόσθετες προσπάθειες - όπως την τακτική εκκαθάριση του ιστορικού περιήγησης ή τη χρήση ειδικών add-on στοιχείων για την παρεμπόδιση των λειτουργιών παρακολούθησης στο διαδίκτυο - ώστε να εξασφαλίζεται το απόρρητό τους κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο από όλων των ειδών τις συσκευές.
Η Marina Titova, Head of Consumer Product Marketing στην Kaspersky Lab, εξηγεί:
"Η αύξηση των παραβιάσεων δεδομένων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία διαχείρισης των ηλεκτρονικών προσωπικών δεδομένων, έχεις ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αισθάνονται απώλεια ελέγχου και κόπωση όταν πρέπει να σκεφτούν την ψηφιακή τους ιδιωτικότητα. Ενώ δεν υπάρχει κάποια απόλυτη λύση, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μειώσουν τον κίνδυνο τους. Αυτό ξεκινά με τη βασική ψηφιακή υγιεινή, αλλά περιλαμβάνει τη χρήση προηγμένων εργαλείων και τεχνολογιών που θα τους βοηθήσουν να βάλουν την ψηφιακή τους ιδιωτικότητα σε τάξη".
Αυτή η μακροχρόνια απάθεια μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά προβλήματα. Σήμερα, πολλοί ψηφιακοί εγκληματίες είναι έτοιμοι να επωφεληθούν από το ιδιωτικό απόρρητο των άλλων και να κερδίσουν, εκμεταλλευόμενοι τις προσωπικές πληροφορίες των χρηστών.
Για να διασφαλίσετε την ψηφιακή σας ιδιωτικότητα, η Kaspersky Lab συνιστά μερικά απλά βήματα:
- Ξεκινήστε τη διαχείριση του ψηφιακού σας αποτυπώματος: διατηρήστε μια λίστα με τους λογαριασμούς σας και ελέγξτε τακτικά εάν τα δεδομένα σας έχουν γίνει δημόσια προσβάσιμα. Δημιουργήστε επίσης ένα δευτερεύον email.
- Χρησιμοποιήστε ειδικά ψηφιακά εργαλεία που επιτρέπουν την ασφαλή περιήγηση στο διαδίκτυο, όπως το Private Browsing ή η ανίχνευση οποιασδήποτε κάμερας ή μικροεφαρμογής από μη αξιόπιστες εφαρμογές.
- Εγκαταστήστε αξιόπιστες λύσεις ασφάλειας που περιλαμβάνουν ένα σύνολο βοηθητικών προγραμμάτων για να ελαχιστοποιήσετε τους κινδύνους παραβίασης της ιδιωτικής ζωής όπως τα Kaspersky Security Cloud, Kaspersky Secure Connection και Kaspersky Password Manager.