Ξεκίνησε σήμερα η δίκη στα δικαστήρια Πειραιά για το πλοίο «Ανδρομέδα», το οποίο στις 6 Ιανουαρίου του 2018 είχε εντοπιστεί βόρεια της Κρήτης να μεταφέρει τουλάχιστον 400 τόνους εκρηκτικών υλών.
Το υπό σημαία Τανζανίας φορτηγό με τα οκτώ μέλη του πληρώματος, αλλά και ο Έλληνας που φέρεται ως πλοιοκτήτης, κατηγορήθηκαν από το λιμενικό σώμα ότι σκόπευαν να μεταφέρουν εν τέλει, τα εκρηκτικά στη Μισράτα της Λιβύης, κατά παράβαση του εμπάργκο για την πώληση όπλων που έχει επιβάλει ο ΟΗΕ στη βορειοαφρικανική χώρα.
Το πλοίο, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το λιμενικό και τα οποία περιλαμβάνονται στην ογκωδέστατη δικογραφία, είχε φορτώσει τα εκρηκτικά και τους πυροκροτητές από τη Μερσίνη της Τουρκίας με προορισμό το Τζιμπουτί. Σύμφωνα με τα επίσημα παραστατικά, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, τελικός παραλήπτης του φορτίου ήταν εταιρεία εξορύξεων στην Αιθιοπία.
Τόσο το οκταμελές πλήρωμα, όσο και ο φερόμενος ως πλοιοκτήτης, προφυλακίστηκαν στις φυλακές Κορυδαλλού και σήμερα παρουσιάστηκαν ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Πειραιά. Η δίκη ξεκίνησε λίγο μετά τις έντεκα το πρωί και μόλις ένα στέλεχος του λιμενικού πρόλαβε να καταθέσει προτού το δικαστήριο διακόψει για τις 25 Οκτωβρίου.
Σε δηλώσεις του, ο Χρήστος Τσιμπουράκης, συνήγορος υπεράσπισης του Έλληνα πλοιοκτήτη, τόνισε πως ο πελάτης του αρνείται όλες τις κατηγορίες. «Το φορτίο ήταν πλήρως νόμιμο, ποτέ το καράβι δεν πήγε στη Λιβύη, δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο ότι σκοπός του καραβιού ήταν αυτός ο προορισμός. Η επιθεώρηση όπως έγινε από το λιμενικό, είναι εντελώς παράτυπη και δεν υπακούει σε καμία νομοθεσία, είτε ελληνική, είτε ευρωπαϊκή οδηγία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιμπουράκης.
Ο Δημήτρης Αγγελάκος, συνήγορος του καπετάνιου και του υποπλοίαρχου, αμφότεροι ουκρανικής καταγωγής, μίλησε και αυτός για παρατυπίες στο πλαίσιο των ερευνών: «Ακόμα και εάν θέλανε να πάνε στη Μιζουράτα (Λιβύη), το αδίκημα τελείται όταν πας, ή όταν αποπειραθείς να πας. Εδώ δεν είχαμε καν απόπειρα. Ερωτήθηκαν οι κατηγορούμενοι από τις λιμενικές αρχές σχετικά με την πορεία και το είδος του φορτίου. Αυτή η κατάθεση που δόθηκε από τους δύο πελάτες μου, ως καταθέσεις μάρτυρα και όχι ως κατηγορουμένων, δόθηκαν χωρίς να διαπιστωθεί εάν γνωρίζουν αγγλική γλώσσα, εάν ο διερμηνέας προέρχεται από την προβλεπόμενη λίστα. Σας αποκαλύπτω ότι ο διερμηνέας είναι αξιωματικός του ναυτικού, όχι κάποιο ουδέτερο πρόσωπο», δήλωσε με νόημα ο συνήγορος των δύο ουκρανών κατηγορουμένων.
Από την πλευρά του, ο Γιάννης Γλύκας, συνήγορος των πέντε - ινδικής καταγωγής - μελών του πληρώματος, τόνισε πως είναι βέβαιη η αθωότητα των πελατών του. «Για ένα ούτως ή άλλως αθώο πλήρωμα - γιατί δεν έχει καμία σχέση με τον καθορισμό του πλου του πλοίου και σε οποιαδήποτε συμφωνία όσον αφορά τα μεταφερόμενα - αναδείχθηκε σήμερα, την πρώτη ημέρα της εκδίκασης, ότι σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε σκοπός εφοδιασμού με εκρηκτικές ύλες, οποιασδήποτε ένοπλης ομάδας στη Λιβύη, αλλά και ότι σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε διακινδύνευση των θαλάσσιων μεταφορών. Πιστεύουμε ακράδαντα στην αθώωση όλου του πληρώματος» ανέφερε σε δηλώσεις του ο κ. Γλύκας.
Υπενθυμίζεται ότι το 2015 σε παρόμοιο έλεγχο, στη θάλασσα του Ιονίου αυτή τη φορά, το ίδιο πλοίο είχε εντοπιστεί να μεταφέρει σακιά με νιτρική αμμωνία - ωστόσο έπειτα από εισαγγελική παραγγελία, το πλοίο αποδεσμεύτηκε και τα μέλη του πληρώματος αφέθηκαν ελεύθερα.