Τα πάνω-κάτω έρχονται στην Παιδεία από την κυβέρνηση και την Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου.
Οι σαρωτικές αλλαγές που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που φέρνουν μεταρρυθμίσεις στη δομή του Γυμνασίου και του Λυκείου, στην πρόσβαση στα Πανεπιστήμια αλλά και στους εκπαιδευτικούς, αναμένεται να οριστικοποιηθούν μέχρι τον Μάιο που θα ολοκληρωθεί ο Εθνικός Διάλογος για την παιδεία.
Μια από τις βασικές νέες προτάσεις αφορά την φοίτηση για τέσσερα χρόνια στο γυμνάσιο και δύο στο λύκειο. Με αυτό το σύστημα το υπουργείο θεωρεί ότι θα εξασφαλιστεί ένας κορμός εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο και το Λύκειο θα γίνει περισσότερο ερευνητικό με δυνατότητα επιλογής ομάδων μαθημάτων.
Σε ό,τι αφορά στο εξεταστικό σύστημα ο επικεφαλής της επιτροπής Αντώνης Λιάκος επεσήμανε οτι δεν πρόκειται σε πρώτο στάδιο να ανατραπεί, καθώς είναι αντικειμενικό , χωρίς να αποκλείει, ωστόσο, το ενδεχόμενο της ελεύθερης πρόσβασης σε τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπου οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις.
Οι εκ βάθρων αλλαγές ξεκινούν από το νηπιαγωγείο με «σβήσιμο» από τον εκπαιδευτικό χάρτη των μισών νηπιαγωγείων, τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων και τη στροφή στην ψηφιοποίηση ακόμα και των πανεπιστημιακών σπουδών και τη μείωση των χρόνων σπουδών στο λύκειο.
Την ίδια ώρα ο Νίκος Φίλης μελετά σχέδιο προκειμένου οι καθηγητές να μπορούν να διδάσκουν περισσότερα του ενός γνωστικά αντικείμενα ενώ κάποια ΤΕΙ αναμένεται να ενταχθούν στο λύκειο καθώς ο υπουργός Παιδείας βλέπει και αλληλοεπικαλύψεις ορισμένων ΤΕΙ με πανεπιστημιακά τμήματα.
«Η βελτίωση του Λυκείου θα μπορούσε να γίνει μέσα από το σύστημα τέσσερα χρόνια Γυμνάσιο και δύο Λύκειο,» είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνης Λιάκος στη συζήτηση για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία και εκτίμησε ότι «με αυτό το σύστημα τα Λύκεια θα χορηγούν ένα αξιόπιστοι τίτλο σπουδών».
Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στα ΤΕΙ ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης τόνισε με νόημα οτι υπάρχει μία διασπορά Τεχνολογικών Ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα με κάποια από αυτά να έχουν αντικείμενο που επικαλύπτεται από τα Πανεπιστήμια.
Σε ό,τι αφορά στα ΙΕΚ ο υπουργός θεωρεί ότι «στο σύνολό τους αποτελούν μία μεταλυκειακή βαθμίδα που θα μπορούσε ένα μέρος από αυτή να ενταχθεί στον χώρο της λυκειακής εκπαίδευσης. Πχ, με το 4ο έτος μαθητείας, το οποίο συζητούμε σε αυτή τη πρόταση που έχει διατυπώσει το υπουργείο, εν όψει της συζήτησης με τον ΟΟΣΑ και τη διαμόρφωση του συστήματος μαθητείας».
Για τα Πανεπιστήμια μία από τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι η απελευθέρωση όσο το δυνατόν περισσότερων σχολών χαμηλής ζήτησης από το σύστημα των εξετάσεων.
Προϋπόθεση πάντως για την αλλαγή της δομής του Λυκείου είναι η ελάφρυνση των προγραμμάτων σπουδών, και η ενοποίηση ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών.
Την ίδια ώρα σχέδιο κατάργησης των μισών νηπιαγωγείων της χώρας καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί το υπουργείο Παιδείας. Αφορμή αποτέλεσε η ρύθμιση που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για την έρευνα σύμφωνα με την οποία για πρώτη φορά εισάγεται διαφοροποίηση του αριθμού των νηπίων σε περίπτωση που πρόκειται για νηπιαγωγείο απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης.
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας από την επόμενη χρονιά απαιτείται α) ένας νηπιαγωγός για τουλάχιστον 14 νήπια για τα αστικά κέντρα και β) πέντε νήπια σε σχολικές μονάδες απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης. Μέχρι σήμερα η ρύθμιση προέβλεπε γενικά το λιγότερο επτά (και όχι πάνω από 25) νήπια ανά νηπιαγωγό.
Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι η ρύθμιση αυτή συμβάλλει τα μέγιστα σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού και εξοικονόμηση δαπανών.
Την ίδια ώρα «όχι» είπαν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των Θεσμών στο αίτημα του Νίκου Φίλη για μόνιμες προσλήψεις 22.000 εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες πάντως έχουν ήδη ξεκινήσει «πόλεμο» με το υπουργείο Παιδείας ζητώντας μεταξύ άλλων μαζικούς διορισμούς.
Τι αλλάζει με τα σχολικά βιβλία
Σε ό,τι αφορά στα σχολικά βιβλία προκειμένου αυτά να είναι στην ώρα τους την ερχόμενη χρονιά προωθείται ανασυσκευασία και χρησιμοποίηση των αχρησιμοποίητων αποθεμάτων βιβλίων, ανακύκλωση παλαιών χρησιμοποιημένων βιβλίων τετραδίων και δημιουργία e-books στο σύνολο των σχολικών τίτλων. Η δράση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να συμπεριληφθεί η χώρα μας ανάμεσα σε αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πρωτοπορούν εφαρμόζοντας σύγχρονες τεχνολογικές πρακτικές στον εφοδιασμό του σχολικού βιβλίου. Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα είναι διαθέσιμοι σε μορφή e-book20 τίτλοι σχολικών βιβλίων λυκείου, ενώ η ολοκλήρωση της δράσης εκτιμάται σε 12- 15 μήνες.