Κατάργηση φοροαπαλλαγών και περικοπές στα κοινωνικά επιδόματα προβλέπει το προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου που παρέδωσαν οι δανειστές στην κυβέρνηση.
Οι πιστωτές ζητούν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα τόσο το 2017 όσο και το 2018. Στα νέα μέτρα περιλαμβάνονται η κατάργηση φοροαπαλλαγών για τα εισοδήματα του 2017, καθώς επίσης και η περικοπή κοινωνικών παροχών και δαπανών υγειονομικής περίθαλψης.
Επίσης με το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, οι Θεσμοί επιδιώκουν να θέσουν ως προαπαιτούμενη δράση την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2017-2020, το οποίο θα περιλαμβάνει στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ το 2019 και το 2020.
Επίσης θα πρέπει να υιοθετηθούν τα ακόλουθα μόνιμα παραμετρικά μέτρα:
[1] Ο εξορθολογισμός των παροχών κοινωνικής πρόνοιας περιλαμβανομένου του επιδόματος θέρμανσης.
[2] Η κατάργηση των φορολογικών δαπανών συμπεριλαμβανομένων:
- της έκπτωσης 1,5% στην παρακράτηση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων από το 2017
- της προσωπικής έκπτωσης φόρου εισοδήματος για τα ιατρικά έξοδα από το φορολογικό έτος 2017 και μετά
- της κατάργησης ή της αύξησης του αυτοτελούς φόρου εισοδήματος για τους ναυτικούς.
[3] Η εφαρμογή των διαρθρωτικών μέτρων για το ταμείο εθνικού συστήματος υγείας (ΕΟΠΥΥ) που θα μειώσουν τις δαπάνες.
[4] Η ψήφιση νομοθεσίας για την επιβολή ενός φόρου στις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις τουριστικών καταλυμάτων.
[5] Μείωση του μισθολογικού κόστους του δημοσίου αλλά και μείωση προσωπικού των ασφαλιστικών ταμείων μετά την ενοποίησή τους καθώς και αυστηρότερους όρους για τον επανυπολογισμό τω συντάξεων.
[6] Πρόσθετα μόνιμα παραμετρικά μέτρα που πρέπει να καθοριστούν.
Οι δανειστές εμφανίζονται να τηρούν αυστηρή γραμμή και να ζητούν από την Αθήνα δεσμεύσεις επί συγκεκριμένων παρεμβάσεων που θα διασφαλίζουν την επίτευξη των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Οι σχετικές κατευθυντήριες γραμμές δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, αφού η διαπραγμάτευση παραμένει ανοικτή σε όλα τα επίπεδα, και κυρίως μεταξύ των πιστωτών με Ευρωζώνη και ΔΝΤ να κοντράρονται για τα πλεονάσματα και το χρέος. Πρέπει να σημειωθεί πως εφόσον τελικά αποφασιστεί η συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα τότε θα πρέπει να υπάρξει νέα διαπραγμάτευση του Ταμείου με τις ελληνικές αρχές για να συνταχθεί η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Ταμείου.
Σε κάθε περίπτωση οι ενδείξεις έως τώρα δεν επιτρέπουν αισιοδοξία. Ακόμη και εάν προκύψει πολιτική συμφωνία με τους πιστωτές, συνολικά, η συμφωνία αυτή θα φέρει αυστηρούς όρους για την Αθήνα.
Ήδη η επανεξέταση των φοροαπαλλαγών ή των κοινωνικών επιδομάτων αποτελούν μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και πρέπει να εφαρμοστούν, ενώ ο μεγάλος πονοκέφαλος είναι για τις πρόσθετες παρεμβάσεις που συζητούνται στο παρασκήνιο για να επιτευχθούν οι στόχοι των επόμενων ετών.
Οι Θεσμοί εμφανίζονται επιφυλακτικοί και για την αποδοτικότητα της προσπάθειας της επισκόπησης δαπανών (spending review) που προωθεί η κυβέρνηση. Παράλληλα στα μέτρα του προσχεδίου, σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνονται η επανεξέταση από μηδενική βάση των 3,56 δισ. ευρώ φοροαπαλλαγών. Στο στόχαστρο των περικοπών βρίσκονται τα κοινωνικά και τα προνοιακά επιδόματα, η μείωση του μισθολογικού κόστους του Δημοσίου, αυστηρότεροι όροι για τον επανυπολογισμό των συντάξεων. Πρέπει να σημειωθεί παράλληλα πως το ΔΝΤ αποκάλυψε ήδη από τον Σεπτέμβριο τις προθέσεις για μείωση ακόμη και στις κύριες συντάξεις, ενώ διατηρεί στο προσκήνιο και το ζήτημα μείωσης του αφορολόγητου.
Γ. Ντάισελμπλουμ
Περισσότερες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τις ιδιωτικοποιήσεις αναζητούν οι Θεσμοί σύμφωνα με τον επικεφαλής του Eurogroup Γ. Νταίσελμπλουμ, ο οποίος ωστόσο χαρακτηρίζει τις έως τώρα συζητήσεις πολύ παραγωγικές. Σε χθεσινές δηλώσεις του στο Bloomberg, από τη Μάλτα, σημειώνει ότι το θέμα του χρέους έχει ήδη συζητηθεί στο Eurogroup του Μαΐου, όπου ειπώθηκε ότι θα γίνουν κάποια επιπλέον βήματα για να μειωθεί το βάρος σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα. «Εχουμε κάποια επιπρόσθετα μέτρα έτοιμα, αν χρειαστούν για το 2018, οπότε τελειώνει το πρόγραμμα», τονίζει για να προσθέσει ότι «στεκόμαστε δίπλα στους Ελληνες και θα τους βοηθήσουμε να διαχειριστούν το χρέος τους».
Αναφορικά με το ΔΝΤ δήλωσε πως «αν, και όταν φυσικά, οι Έλληνες τηρήσουν τους όρους του προγράμματος, και σε αυτή τη βάση, το ΔΝΤ θα μπορούσε να συνεχίσει να συμμετέχει». Για τα πρωτογενή πλεονάσματα υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να ανεβούν και πράγματι ανεβαίνουν κάθε χρόνο και ο στόχος είναι 3,5%». «Από εκεί θα αποφασίσουμε για πόσο είναι δυνατό να μείνουν σε αυτό το επίπεδο», τόνισε.
Μακροπρόθεσμα μπορούν να μειωθούν λίγο περισσότερο, και αυτό «ναι» είναι μια ρεαλιστική προσέγγιση, κατέληξε.
Ράλι σε ομόλογα, μετοχές
Οι ελληνικές αγορές ομολόγων και μετοχών κάνουν ράλι με βάση τις προσδοκίες ότι οι δανειστές της Ελλάδας πιθανόν θα ελαφρύνουν τελικά το βάρος του χρέους της χώρας, αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg. Ο Νοέμβριος αναμένεται να είναι ο καλύτερος μήνας για τα ελληνικά ομόλογα από τον Μάρτιο, ενώ οι τιμές των τραπεζικών μετοχών έχουν ενισχυθεί περίπου κατά30% από τις 15 Νοεμβρίου. Η απόδοση των 10ετών ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου δεν σημείωσε χθες σημαντική μεταβολή και διαμορφώθηκε στο 6,92%, που είναι το χαμηλότερο επίπεδο από το 2014, έχοντας υποχωρήσει από τη Δευτέρα κάτω από το όριο του 7% - κάτι που είναι συμβολικό, καθώς είναι το επίπεδο πάνω από το οποίο οι χώρες φαινόταν ότι χρειάζονται προγράμματα στήριξης στις αρχές της κρίσης χρέους της Ευρωζώνης. Ο γενικός δείκτης τιμών του Χ.Α. έχει αυξηθεί 7% τον Νοέμβριο, με οδηγό τα κέρδη των μετοχών της Τράπεζας Πειραιώς και της Eurobank, σημειώνει το δημοσίευμα.
«Το ράλι τροφοδοτείται, επίσης, από τα σχετικά ισχυρά οικονομικά και δημοσιονομικά στοιχεία», προσθέτει το Bloomberg.
[Υπέρ της χαλάρωσης της λιτότητας οι Financial Times]
Υπέρ της χαλάρωσης της λιτότητας στην Ελλάδα και κατά των «δονκιχωτικών στόχων» για διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα τάσσονται οι Financial Times.
Σύμφωνα με το κεντρικό άρθρο της εφημερίδας, έχουν περάσει πάνω από έξι χρόνια από τότε που η Ελλάδα, κλυδωνιζόμενη από ένα μεγάλο φορτίο δημόσιου χρέους, αναγκάστηκε να στραφεί στους εταίρους της στην Ευρωζώνη και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για μια διάσωση.
Ως το τέλος του έτους, αν οι δανειστές δεν καταφέρουν να καταλήξουν σε συμφωνία, το ΔΝΤ μπορεί να αποφασίσει τελικά να αποχωρήσει από το πρόγραμμα διάσωσης και να αφήσει την Ευρώπη να βάλει η ίδια τάξη στα προβλήματά της.
Το ΔΝΤ τάσσεται, ορθά, ενάντια στην πρόταση, να διατηρήσει η Ελλάδα, η οποία έχει ήδη προχωρήσει σε τεράστια δημοσιονομική σύσφιξη από τότε που ξεκίνησε η διάσωση, ένα ακόμα πολύ φιλόδοξο στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2018 και έπειτα. Μια τέτοια πολιτική θα δημιουργούσε τον κίνδυνο να καταπνίξει μια εκκολαπτόμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και να μεταθέσει για αργότερα τη μείωση του βάρους του χρέους.
Το Ταμείο έχει επίσης δίκιο ότι η Ελλάδα χρειάζεται πιθανότατα περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, είτε με διαγραφή της ονομαστικής αξίας είτε με μείωση της καθαρής παρούσας αξίας μέσω αλλαγών στις ωριμάσεις και τα επιτόκια, για να καταφέρει να βγει από τη σημερινή δύσκολη θέση.