Δευτέρα 02 Δεκεμβρίου 2024 -

Πώς θα γίνει ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία - Τι αλλάζει σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ



Σε αναζήτηση λύσεων για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας είναι το υπουργείο Παιδείας, η ηγεσία του οποίου κήρυξε την έναρξη του εθνικού κοινωνικού διαλόγου για τα προβλήματα του χώρου. Ο διάλογος θα αρχίσει τις επόμενες ημέρες και προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, Νίκο Φίλη, ο εθνικός διάλογος είναι μονόδρομος, ενώ επίδιωξή του είναι η ευρύτερη συμμετοχή κομμάτων, κοινωνικών φορέων και προσωπικοτήτων του εκπαιδευτικού χώρου. Ο κ. Φίλης αναγνώρισε ότι υπάρχουν διαφορετικές οπτικές, αλλά διαβεβαίωσε ότι θα επιδιωχθεί η κατά το δυνατόν μεγαλύτερη και ειλικρινέστερη συναίνεση.

Πώς θα γίνει ο διάλογος

Σε τρία επίπεδα θα διαρθρωθεί ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία, όπως ανακοίνωσε ο Νίκος Φίλης, τα οποία θα είναι:

1. Η συγκρότηση της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, υπό την προεδρία του καθηγητή Αντώνη Λιάκου, με τη συμμετοχή και προσωπικοτήτων από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
2. Η ανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, με πρόεδρο τον καθηγητή Νίκο Θεοτοκά και τη συμμετοχή κοινωνικών φορέων και εταίρων.
3. Η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στην οποία θα προεδρεύει ο καθηγητής Κώστας Γαβρόγλου και στην οποία συμμετέχουν όλα τα κόμματα, με τη δυνατότητα υπόδειξης εμπειρογνωμόνων.

Κεντρικό ρόλο στον διάλογο θα έχουν οι εκπαιδευτικοί, όχι μόνο οι φορείς τους, αλλά και ο καθένας και η καθεμιά, με αδιαμεσολάβητη και άμεση συμμετοχή.

Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι ο διάλογος θα αρχίσει από την προσχολική ηλικία προς τις ανώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης και στο τραπέζι θα τεθούν «όλα όσα θα συζητηθούν», όπως τόνισε ο υπουργός Παιδείας.

Τα συμπεράσματα που θα προκύψουν, θα δεσμεύουν πολιτικά την κυβέρνηση, ενώ η μορφή που θα πάρουν τα αποτελέσματα, καθώς και οι προτεραιότητες θα εξεταστούν στην πορεία. Την ευθύνη διατύπωσης των προτεραιοτήτων την έχει η Επιτροπή Διαλόγου και μέχρι τα Χριστούγεννα θα υπάρξει μια συγκεκριμένη θεματολογία.

Όπως προανήγγειλε ο κ. Φίλης, τις επόμενες ημέρες θα δοθεί στη δημοσιότητα το γενικό πλαίσιο προβληματισμού για τον διάλογο, το οποίο δεν θα περιέχει αναλυτικές θέσεις ανά βαθμίδα εκπαίδευσης, αλλά θα είναι μια διατύπωση των προβλημάτων της εκπαίδευσης στη χώρα.

Το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα, οι ομάδες που θα συγκροτηθούν αλλά και οι πρωτοβουλίες θα ανακοινωθούν αναλυτικά τις επόμενες ημέρες. Πάντως, πρόθεση του υπουργείου είναι να διοργανωθούν, πέρα από τις συζητήσεις στις επιτροπές, μεγάλες συγκεντρώσεις, αλλά και ένα διεθνές Συνέδριο την άνοιξη.

Ποιες αλλαγές έρχονται

Σημαντικές αλλαγές προωθεί το υπουργείο Παιδείας, κυρίως όσον αφορά τα πανεπιστημία και τα ΤΕΙ, όπως προέκυψε από τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε η ηγεσία του.

Σχετικά με τα ΑΕΙ, το υπουργείο ετοιμάζει το μεταβατικό σχέδιο νόμου για τα επείγοντα και λειτουργικά ζητήματα. Παράλληλα, δρομολογούνται 500 προσλήψεις, άλλες 1.000 έως το τέλος του 2016, ενώ υπάρχει φιλοδοξία για ακόμα 2.000 το 2017.

Την ίδια ώρα, επεκτείνεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις προεγγραφές. Πλέον, οι φοιτητές θα εξυπηρετούνται αμέσως για όλες τις υπηρεσίες που τους αφορούν μέσω ηλεκτρονικού μητρώου και διασυνδέσεων με TAXIS, στρατολογία και άλλους φορείς.

Ακόμη, όπως είπε η αναπληρώτρια υπουργός Σία Αναγνωστοπούλου, έχουν γίνει ήδη ενέργειες για τη λύση λειτουργικών θεμάτων των πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην πρόσληψη έκτακτου προσωπικού, αλλά και μόνιμων μελών ΔΕΠ, για την κάλυψη άμεσων αναγκών, ενώ μίλησε και για τις διαβουλεύσεις που γίνονται με τη ΔΕΗ και τους δήμους, ώστε τα ιδρύματα να ενταχθούν σε ειδικό τιμολόγιο και να μειωθούν τα δημοτικά τέλη, στο πλαίσιο της προσπάθειας που γίνεται για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων τους.

Παράλληλα, η κ. Αναγνωστοπούλου, τόνισε ότι άμεσα θα αναληφθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες για να επιλυθούν θέματα που προκαλούν δυσλειτουργίες στα ΑΕΙ. Μεταξύ αυτών, θα περιλαμβάνεται διάταξη για επιστροφή της συμμετοχής των φοιτητών στις εκλογές μονοπρόσωπων οργάνων (π.χ. πρυτάνεων) και τη συμμετοχή των φοιτητικών εκπροσώπων στα συλλογικά όργανα (π.χ. Σύγκλητος).

Όσον αφορά το Ανοικτό Πανεπιστήμιο, η αναπληρώτρια υπουργός είπε ότι θα αλλάξει ο τρόπος εισαγωγής των φοιτητών, καθώς θα καταργηθεί η κλήρωση και η επιλογή θα γίνεται πλέον με βάση κοινωνικά κριτήρια, τα οποία θα μοριοδοτούνται.

Για το εξεταστικό σύστημα, ο Νίκος Φίλης υπογράμμισε ότι χωρίς βιασύνες θα αναζητηθεί νέος τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια με την αξιοποίηση και της διεθνούς εμπειρίας. Ωστόσο, τόνισε πως το θέμα θέλει μελέτη και όχι αναστάτωση.

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός για Θέματα Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης προανήγγειλε την άμεση κατάθεση νομοθετικών ρυθμίσεων για την Έρευνα, με τις οποίες θα εξασφαλίζεται η δημοκρατική διακυβέρνηση των Ερευνητικών Κέντρων, θα βελτιώνονται οι εργασιακές συνθήκες για τους νέους επιστήμονες και θα απλοποιούνται οι κανόνες υλοποίησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, ενώ, παράλληλα, θα τεθούν οι βάσεις για έναν νόμο-πλαίσιο, «μακράς πνοής», για την έρευνα και την καινοτομία, που θα κατατεθεί έπειτα από ευρύ διάλογο.

Ακόμη, ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός Ταμείου, που θα εξασφαλίζει ένα ευέλικτο χρηματοδοτικό περιβάλλον για νέες καινοτόμες επιχειρήσεις, το οποίο θα συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και την ευρωπαϊκή τράπεζα επενδύσεων (ΕΤΕπ).