Πλήρη κάλυψη των στελεχών του τραπεζών ή του δημόσιου τομέα που θα χειριστούν αναδιαρθρώσεις επιχειρηματικών χρεών και τυχόν πρόσθετες καλύψεις για περιπτώσεις αναδιαρθρώσεων πολύ μεγάλων οφειλετών, προβλέπουν για τις τράπεζες τα κείμενα του "συμπληρωμένου" μνημονίου που δόθηκαν στη δημοσιότητα σήμερα από την Κομισιόν (Supplemental MoU, Compliance report, Asset Development Plan και Government Pending Actions).
Προβλέπεται επίσης τροποποίηση του νόμου για τη φορολόγηση εισοδήματος ώστε να επιτραπούν οι διαγραφές δανείων και να ενθαρρυνθούν οι εξωδικαστικές ρυθμίσεις οφειλών. Από τον Νοέμβριο 2016, η ΤτΕ θα δημοσιεύσει σε τριμηνιαία βάση στοιχεία για τις επιδόσεις των τραπεζών στη μείωση των NPLs.
Μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου 2016 τα εξειδικευμένα δικαστήρια για πτωχεύσεις επιχειρήσεων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά, και η ενίσχυση με προσωπικό των δικαστηρίων που εκδικάζουν υποθέσεις του ν. 3869/2010 (Κατσέλη). Μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2016 οι αλλαγές στο πτωχευτικό δίκαιο. Μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2016, θα κριθεί η αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (3869/2010) και θα τεθεί σε λειτουργία το επάγγελμα του συνδίκου πτώχευσης. Μέχρι τέλος Ιουλίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές στις διοικήσεις των τραπεζών.
Ως γενική αρχή το μνημόνιο προβλέπει ότι όλες οι αναγκαίες δράσεις για τη διαφύλαξη της σταθερότητας και της ενδυνάμωσης του τραπεζικού συστήματος και όλα τα νομοθετικά και άλλα μέτρα θα λαμβάνονται σε στενή συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ προκειμένου να αποφευχθούν μονομερείς δημοσιονομικές ενέργειες που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τη φερεγγυότητα, τη ρευστότητα, την ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών κ.λπ. Οι αρχές θα επιταχύνουν δράσεις ούτως ώστε να α) ομαλοποιήσουν τη ρευστότητα και τις συνθήκες πληρωμών και να ενδυναμώσουν τα κεφάλαια των τραπεζών, β) διαχειριστούν τα "κόκκινα" δάνεια, γ) ενισχύσουν την εταιρική διακυβέρνηση και δ) ενισχύσουν την κουλτούρα πληρωμών των δανειοληπτών.
Αποκατάσταση της ρευστότητας
Σχετικά με την αποκατάσταση της ρευστότητας, οι αρχές οφείλουν να διαφυλάσσουν επαρκή ρευστότητα για το τραπεζικό σύστημα σε συμμόρφωση με τους κανόνες του ευρωσυστήματος και να διαμορφώσουν ένα βιώσιμο μοντέλο χρηματοδότησης των τραπεζών μεσοπρόθεσμα. Στο πλαίσιο αυτό οιτράπεζες θα υποβάλουν τριμηνιαία πλάνα χρηματοδότησης στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Η επίπτωση των capital controls θα παρακολουθείται κατόπιν στενής ενημέρωσης από την Κομισιόν, την ΕΚΤ, τον ESM και το ΔΝΤ που θα συμβουλεύουν και για τον ρυθμό χαλάρωσης των κεφαλαιακών περιορισμών με βάση τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος, αλλά και την ελαχιστοποίηση των μακροοικονομικών επιπτώσεων των περιορισμών.
Η ΤτΕ θα ζητήσει την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των μη συστημικών τραπεζών και αν μέχρι τα τέλη Ιουλίου 2016 αυτή δεν ολοκληρωθεί με ιδιωτικά κεφάλαια, τότε η ΤτΕ θα λάβει τα κατάλληλα μέτρα για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα αυτών των τραπεζών.
Η σταθεροποίηση του τραπεζικού τομέα και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, η αντιμετώπιση των NPLs και η βελτίωση των συνθηκών κεφαλαιακής επάρκειας και ρευστότητας, η ανάκαμψη της Οικονομίας και η επιστροφή καταθέσεων, θα διασφαλίσουν μεσοπρόθεσμα τη σταδιακή απεξάρτηση από την κεντρική τράπεζα και την αποκατάσταση της ικανότητας των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την Οικονομία.
Η διαχείριση των NPLs
Σχετικά με τα "κόκκινα" δάνεια, προαπαιτούμενο ήταν η τροποποίηση του νόμου 4354/2015 προκειμένου να επιτραπεί χωρίς να απαιτείται άδεια του Έλληνα νομοθέτη, η πώληση όλων των δανείων – ενήμερων και μη – σε νομικές οντότητες που δραστηριοποιούνται σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της Ε.Ε. χωρίς εξαιρέσεις, ή σε άλλο κράτος εξαιρουμένων κρατών που δεν έχουν σχέση συνεργασίας με την Ε.Ε. ή απολαμβάνουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
Για τα δάνεια πρώτης κατοικίας αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, η απελευθέρωση των πωλήσεων θα ισχύσει από 1/1/2018. Για όλες τις άλλες κατηγορίες δανείων, οι πωλήσεις ισχύουν άμεσα.
Το καθεστώς αδειοδότησης των εταιριών διαχείρισης θα βασίζεται στην αρχή της αναλογικότητας και δεν θα επιβάλλονται περιορισμοί ή απαιτήσεις που δεν δικαιολογούνται από συγκεκριμένα στοιχεία και κινδύνους της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Το φορολογικό καθεστώς για τις εταιρίες διαχείρισης θα είναι ευθυγραμμισμένο με τους κανόνες της Ε.Ε. και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, ακολουθώντας τις κατευθύνσεις που δίνει ο νόμος περί τιτλοποιήσεων (ν. 3156/2003) και διασφαλίζοντας επίσης την προστασία ιδιωτικών δεδομένων. Ο νόμος περί τιτλοποιήσεων, όπως και οι νόμοι που διέπουν το leasing και factoring δεν επηρεάζονται από το ν. 4354/2015.
Επιπλέον θα υπάρξουν φορολογικές βελτιώσεις για τη φορολογία εισοδήματος που θα διασφαλίζουν ότι, για μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, οι διαγραφές δανείων ως αποτέλεσμα αναδιαρθρώσεων δεν θα θεωρούνται φορολογητέο εισόδημα του δανειολήπτη, ούτως ώστε να ενθαρρύνονται και οι εξωδικαστικές ρυθμίσεις.
Οι αρχές θα πρέπει να συστήσουν Γραμματεία υποστήριξης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Ιδιωτικού Χρέους, να καθιερώσουν σε συνεργασία με τους "θεσμούς" τις γενικές κατευθύνσεις για έναν "οδικό χάρτη" για την τροποποίηση της νομοθεσίας εξωδικαστικών ρυθμίσεων και να στήσουν ένα μηχανισμό συντονισμού για την αντιμετώπιση των "κόκκινων" επιχειρηματικών δανείων και αναδιάρθρωσης του δανεισμού, ιδιωτικού και δημόσιου, βιώσιμων οφειλετών.
Η ΤτΕ σε συνεργασία με τον SSM θα επεκτείνει το πλαίσιο παρακολούθησης αντιμετώπισης των NPLs, με πρόσθετους δείκτες επίδοσης (KPIs) για τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα των τραπεζών (NPE). Μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2016 θα συμφωνηθούν με τις τράπεζες οι στόχοι και οι δείκτες βάσει των οποίων θα μειωθούν σημαντικά τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα και θα διαμορφωθούν βιώσιμες λύσεις για τους δανειολήπτες.
Η ΤτΕ, σε συνεργασία με τον SSM, θα διασφαλίσει ότι οι στόχοι μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων θα παραμείνουν φιλόδοξοι και οι στρατηγικές που θα ακολουθήσουν οι τράπεζες είναι κατάλληλα σχεδιασμένες για το σκοπό αυτό.
Από το Νοέμβριο του 2016, η ΤτΕ θα δημοσιεύει αναφορά για τις εξελίξεις σε συγκεκριμένους δείκτες KPIs και για την πρόοδο των στόχων. Ειδική ομάδα της ΤτΕ θα ασχολείται με το συγκεκριμένο έργο, καταγράφοντας επίσης τα εμπόδια στην επίτευξη των στόχων ή τις αιτίες υποαπόδοσης, παρέχοντας ενημέρωση και σχετικές συστάσεις και προς τις αρμόδιες κυβερνητικές αρχές.
Η υποχρέωση του ΤΧΣ (έως τέλος Μαίου 2016) να παρουσιάσει στις τράπεζες ένα σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των NPLs με συντονισμό των κοινών πιστούχων στις περιπτώσεις μεγάλων επιχειρηματικών δανείων, έχει εκπληρωθεί. Τα ευρήματα της μελέτης του ΤΧΣ θα προωθηθούν στις αρμόδιες αρχές.
Η ΤτΕ θα επισημάνει τα δυνητικά φορολογικά εμπόδια για τις πολιτικές διαγραφών δανείων και απωλειών προβλέψεων και αν χρειαστεί, κατόπιν συνεννόησης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ, τον ESM και το ΔΝΤ, θα προτείνει τις κατάλληλες δράσεις στις αρχές.
Μέχρι τέλος Ιουνίου 2016 οι αρχές θα τροποποιήσουν τη νομοθεσία εξωδικαστικών ρυθμίσεων, χρησιμοποιώντας και εξωτερική τεχνογνωσία αν χρειαστεί, ούτως ώστε να καταστεί πιο αποτελεσματική επιτρέποντας: α) σε μικρούς και μεγάλους οφειλέτες, με οφειλές στο Δημόσιο ή τις τράπεζες, να μπορούν να συμμετέχουν στο μηχανισμό, β) να ενισχυθούν οι απαιτήσεις πληροφόρησης για τις αιτήσεις, γ) να εισαχθούν βασικές αρχές για τη βιωσιμότητα των προτεινόμενων ρυθμίσεων, δ) να καθιερωθούν μηχανισμοί συντονισμού και συναπόφασης μεταξύ των πιστωτών, δημόσιων και ιδιωτικών, ε) όλα τα δάνεια, δημόσια ή ιδιωτικά, να υπόκεινται στο μηχανισμό αναδιάρθρωσης, στ) να επιτραπεί η δυνατότητα fast-track δικαστηρίων για τις συμφωνίες αναδιάρθρωσης, ζ) και να διευκολύνεται η δυνατότητα εκκαθάρισης στην περίπτωση που δεν υπάρχει συμμόρφωση με το πλάνο αναδιάρθρωσης ή ο δανειολήπτης κρίνεται μη βιώσιμος.
Κάλυψη για τις αναδιαρθρώσεις
Πρέπει να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη ότι οι δράσεις που αναλαμβάνονται για την αναδιάρθρωση δανείων είτε από στελέχη του ιδιωτικού είτε του δημόσιου τομέα, με καλή τη πίστει και προς το συμφέρον του πιστωτή στη βάση διαδικασιών και αντικειμενικών κριτηρίων, θα θεωρούνται νόμιμες έναντι αστικών ή ποινικών ευθυνών. Οι διαδικασίες που θα εφαρμοστούν μπορεί να προβλέπουν και πρόσθετες διασφαλίσεις στην περίπτωση πολύ μεγάλων οφειλετών.
Τροποποιήσεις πρέπει να γίνουν και ως προς τη διευκόλυνση της εκκαθάρισης επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων, να ξεπεραστούν και τα πιθανά προσκόμματα από μη συνεργάσιμους μετόχους της οφειλέτριας επιχείρησης, απλοποιώντας και επιταχύνοντας τις διαδικασίες για την εκκαθάριση.
Εξειδικευμένοι δικαστές θα πρέπει να προσληφθούν για την εκδίκαση περιπτώσεων πτώχευσης νοικοκυριών ούτως ώστε να συντμηθεί ο χρόνος αναμονής για την εκδίκαση περιπτώσεων του ν. 3869/2010.
Θα συσταθεί με νόμο Δίκτυο Πληροφόρησης και Στήριξης Χρέους σε όλη τη χώρα ούτως ώστε να ενημερώνει και να καθοδηγεί φυσικά πρόσωπα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις σχετικά με τις πτυχές του δανεισμού τους και τα δικαιώματά τους.
Το ΤΧΣ σε συνεργασία με την ΤτΕ, θα προτείνει συγκεκριμένες δράσεις αναφορικά με τα εναπομείναντα μη κανονιστικά εμπόδια ώστε να αναπτυχθεί μία δυναμική αγορά NPL, επικαιροποιώντας μελέτη του Οκτωβρίου 2015.
Η ΤτΕ θα δώσει κατευθύνσεις στις τράπεζες για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων ομάδων δανειζομένων (π.χ. μικρομεσαίες επιχειρήσεις) και θα προχωρήσει σε αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας.
Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2016, οι αρχές α) θα διαμορφώσουν πλάνο που θα διασφαλίζει ότι θα λειτουργήσουν εξειδικευμένα δικαστήρια για την επίλυση πτωχεύσεων επιχειρήσεων, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πειραιά, β) θα προσλάβουν προσωπικό για την εκδίκαση υποθέσεων του ν. 3869/2010 (Κατσέλη), γ) θα ενεργοποιήσουν όλα τα αναγκαία δευτερεύοντα νομοθετήματα για πλήρη ρύθμιση του επαγγέλματος του συνδίκου πτώχευσης, δ) θα παρουσιάσουν αναφορά και ανάλυση για ένα Μητρώο Ιδιοκτητών και Συναλλαγών σε ακίνητα για πλήρη παροχή δεδομένων, σε όσους έχουν έννομο συμφέρον
Μέχρι τέλος Οκτωβρίου 2016 οι αρχές θα υιοθετήσουν τις τροποποιήσεις του νόμου για την πτώχευση επιχειρήσεων.
Μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2016, θα διαπιστώσουν την αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (3869/2010) και θα θέσουν σε πλήρη λειτουργία το επάγγελμα του συνδίκου πτώχευσης, επιτρέποντας υποβολή αιτήσεων και διαγωνισμών.
Η διακυβέρνηση ΤΧΣ και τραπεζών
Σχετικά με τη διακυβέρνηση, θα είναι πλήρως σεβαστή η ανεξαρτησία του ΤΧΣ, χωρίς καμία πολιτική ή άλλη παρέμβαση. Η Επιτροπή Επιλογής θα αξιολογήσει τα μέλη του ΤΧΣ με διαφανή κριτήρια, όπως επίσης τις αμοιβές τους προτείνοντας τυχόν αλλαγές. Και στις δύο περιπτώσεις, θα υπάρχει εισήγηση στον Υπουργό Οικονομικών που θα εκδίδει και τις σχετικές αποφάσεις.
Αναφορικά με τη διακυβέρνηση των τραπεζών, η ανεξαρτησία των διοικήσεων στη λήψη αποφάσεων και εμπορικών δραστηριοτήτων των τραπεζών, θα είναι πλήρως σεβαστή και οι τράπεζες θα λειτουργούν αυστηρά βάσει των αρχών της αγοράς. Οποιαδήποτε αλλαγή στα μέλη του δ.σ. και σε ανώτατα διευθυντικά στελέχη θα γίνεται χωρίς πολιτικές ή άλλες παρεμβάσεις.
Μέχρι τέλος Ιουνίου 2016, το ΤΧΣ με τη βοήθεια ανεξάρτητου συμβούλου, milestone), θα ολοκληρώσει την αξιολόγηση των διοικήσεων των τραπεζών. Μέχρι τέλος Ιουλίου 2016, τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών θα ανασυσταθούν. Το ΤΧΣ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι η πρόσληψη κάθε νέου μέλους θα είναι αξιοκρατική και διαφανής και ότι τα νέα μέλη δεν θα συνδέονται καθ΄ οιονδήποτε τρόπο με δανειζόμενο της τράπεζας με άνοιγμα άνω του 1 εκατ. ευρώ ή άνοιγμα που δεν εξυπηρετείται.
Μέχρι τέλος Ιουλίου 2016 η ΤτΕ θα πιστοποιήσει στον SSM ότι οι αλλαγές στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών έγιναν με τον προσήκοντα τρόπο στη βάσει των συμφωνηθέντων. Εάν χρειαστεί, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2016, οι αρχές θα λάβουν πρόσθετα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων τροποποιήσεων στο πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών. Το ΤΧΣ θα διασφαλίσει μέσω των επιμέρους συμφωνιών πλαισίου με τις τράπεζες (RFAs) ότι οι εξωτερικοί ελεγκτές θα έχουν συμβόλαια με τις τράπεζες μάξιμουμ διάρκειας 5 συνεχόμενων ετών και ότι η αντικατάσταση των νυν ελεγκτών θα λάβει χώρα σε όλες τις τράπεζες το συντομότερο δυνατόν και πάντως όχι αργότερα από την οικονομική χρήση 2018.
capital