Το πλάνο της κυβέρνησης για το «μέλλον» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά παρουσίασε σήμερα, Τρίτη, στους εργαζόμενους ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιος Πιτσίορλας.
Παρά το χθεσινό «απαγορευτικό» από τη Διοίκηση της ΕΝΑΕ Α.Ε., η οποία με επιστολή της αρνήθηκε οποιαδήποτε άδεια εισόδου, η επίσκεψη στο χώρο των Ναυπηγείων εξελίχθηκε ομαλά και για περισσότερο από μία ώρα οι εργαζόμενοι, που παραμένουν σε καθεστώς αβεβαιότητας, είχαν την ευκαιρία να θέσουν τα ερωτήματά τους στον υφυπουργό.
Όπως ενημερώθηκαν, η πρόταση της κυβέρνησης περιλαμβάνει την άμεση ένταξη των ναυπηγείων σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, για την οποία μάλιστα ο κ. Πιτσιόρλας ζήτησε και την υποστήριξη του Σωματείου Εργαζομένων στο σχετικό αίτημα που θα κατατεθεί στο Μονομελές Πρωτοδικείο.
«Η σημερινή διοίκηση έχει ουσιαστικά εγκαταλείψει το Ναυπηγείο και δική μας θέση είναι ότι πρέπει να απομακρυνθεί άμεσα» είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι από τις λύσεις που έχουν εξεταστεί αυτή είναι η πιο ρεαλιστική, δεδομένου ότι υπάρχει το μεγάλο εμπόδιο των κρατικών ενισχύσεων, που έχουν καταλογισθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προσεγγίζουν τα 600 εκατ. ευρώ.
Στις αρχές Μαρτίου, είχε μάλιστα ο ίδιος συνάντηση στις Βρυξέλλες με τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Γκερτ Κούπμαν, κατά τη διάρκεια της οποίας, όπως είπε στους εργαζόμενους, η αρχική στάση απέναντι στην πρόθεση της κυβέρνησης ήταν θετική, σε αναμονή βέβαια για την πορεία υλοποίησης της.
Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ασκήσει πιέσεις στην ελληνική πλευρά ώστε να οδηγηθούν τα Ναυπηγεία σε πτώχευση προκειμένου να λυθεί ο γρίφος των παράνομων ενισχύσεων.
Σε δεύτερη φάση, μετά δηλαδή την εγκατάσταση ειδικού διαχειριστή, τα Ναυπηγεία θα διαχωριστούν σε ένα στρατιωτικό κι ένα εμπορικό κομμάτι, ως αντιστάθμισμα για τις παράνομες ενισχύσεις.
Ο ειδικός διαχειριστής θα κληθεί να βγάλει σε πλειστηριασμό, κατόπιν συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ορισμένα assets του ναυπηγείου.
Σήμερα, αυτό που λειτουργεί είναι, ούτως ή άλλως, μόνο το στρατιωτικό κομμάτι, καθώς μέχρι να επιστραφούν τα ποσά που έχουν θεωρηθεί κρατικές ενισχύσεις τα Ναυπηγεία δεν μπορούν να κάνουν εμπορικού χαρακτήρα δραστηριότητες.
Το υπό υλοποίηση πρόγραμμα, που περιλαμβάνει υποβρύχια τύπου 214 και συνοδά πλοία βρίσκεται στο τελικό στάδιο και η σημερινή του χρηματοδότηση ολοκληρώνεται στο τέλος του Απριλίου του 2017.
Προκειμένου όμως να εξασφαλισθεί χρηματοδότηση μέχρι την οριστική λύση ετοιμάζεται νομοθετική πρωτοβουλία για επιπλέον χρηματοδότηση της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ.
Η απόσταση που χωρίζει σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο και την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων, την Privinvest, αποτιμάται σε δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς και οι δυο πλευρές έχουν προσφύγει στη Διεθνή Διαιτησιά.
Η πρώτη απαίτηση, αξίας 1 δις ευρώ, αναμένεται να κριθεί σε περίπου δυόμιση μήνες, αν και οι αρχικές πληροφορίες τοποθετούσαν την απόφαση στα μέσα Απριλίου.
Στο εν λόγω claim, η εταιρεία κατηγορεί το Δημόσιο για αθέτηση σειράς πολύ σημαντικών σημείων της συμφωνίας που υπεγράφη για την εξαγορά των ναυπηγείων.
Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Πιτσιόρλας στους εργαζόμενους, ακόμα κι αν ένα ποσό της τάξεως των 200-300 εκατ. ευρώ επιδικαστεί στο πλαίσιο αυτής της Διαιτησίας, έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε αντίστοιχο ποσό να διαγραφεί από το σύνολο των 600 εκατ. ευρώ των κρατικών ενισχύσεων.
Υπενθυμίζεται ότι στις 22 Μαρτίου 2017, το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε κατάσχεση των δύο εκ των τριών πλωτών δεξαμενών των ναυπηγείων.