Εκτός από το ότι η Ελλάδα έχασε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, επειδή αποκλείστηκε από το waiver (και μόνον μετά τη χθεσινή συμφωνία στο Eurogroup «τρέχει» τώρα η ΕΚΤ για να το επαναφέρει εντός λίγων ημερών ή εβδομάδων) αλλά και από την «ποσοτική χαλάρωση» (δηλαδή το φτηνό χρήμα) του Μάριο Ντράγκι, επιπλέον φορτώθηκε και με νέα βάρη λόγω τρίτου Μνημονίου επειδή… παράτησε το δεύτερο πριν τελειώσει.
Έτσι οι δανειστές, «χωρίς επιπλέον κόστος» όπως παραδέχεται και στο ανακοινωθέν του το Eurogroup, εξετάζουν να δώσουν στην Ελλάδα κάτι που κανονικά δεν θα χρειαζόταν, δηλαδή… "ελάφρυνση" με τα δικά της λεφτά, με δύο τρόπους:
(α) με το να μη πληρώσει «πρόστιμο» για όσα έκανε η κυβέρνηση το 2015 και
(β) με τα ANFA’s και SNP’s που ελάμβανε (αντί «κουρέματος» στα ομόλογα που πήρε η ΕΚΤ) κάθε χρόνο ως το 2014, αλλά σταμάτησαν όταν ναυάγησε το 2ο Μνημόνιο το 2015.
Τι ακριβώς λένε το Eurogroup αλλά και τα non paper της κυβέρνησης; Ότι «βραχυπρόθεσμα» (καθώς τα «μεσοπροθεσμα και μακροπρόθεσμα» θα συζητιούνται για χρόνια) η χώρα μας θα δει ελάφρυνση χρέους με τρία μέτρα που αποφασίστηκαν:
1ον: το 2022 και το 2023 με «ομαλοποίηση» των ετήσιων πληρωμών για τόκους από τα παλαιά δάνεια του EFSF. Δεν θα πληρώνουμε πάνω από 15% του ΑΕΠ για δόσεις. Πώς και πόσα θα γλιτώσουμε; Θα κριθεί στην πορεία, τους επόμενους μήνες -ή έως το 2018.
2ον: Σταθεροποίηση των επιτοκίων, προκειμένου να μειωθεί το ρίσκο, μέσω της αξιοποίησης εργαλείων του ESM. Ωστόσο για το σκοπό αυτό θα χρησιμοποιηθούν και τα χρήματα που έδιναν κάθε χρόνο στη χώρα μας οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες (ANFA’s και SNP’s). Αυτό προβλεπόταν στο 2ο Μνημόνιο, αλλά η παροχή σταμάτησε επειδή διεκόπη άδοξα μετά τις εκλογές του 2015. Οι κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης θα έπρεπε να δίνουν τα λεφτά σαν μέρισμα από τα κέρδη τους στις κυβερνήσεις τους, αλλά φαίνεται πως τελικά θα αποτελέσουν «μαξιλάρι» για να δοθούν στη χώρα μας -μετά από χρόνια όμως και ενώ έπρεπε να τα είχαμε ήδη πάρει.
3ον: για το 2017 οι δανειστές «παραιτούνται» από την απαίτηση να εισπράξουν «πρόστιμο» 2%, για τα 11 δισ. που πήρε το 2012 η τότε κυβέρνηση (με τα οποία «έσβησε» χρέος 20 δισ. ευρώ αγοράζοντας πάμφθηνα τα απαξιωμένα ελληνικά ομόλογα). Από το 2012 προβλεπόταν ότι το πρόστιμο θα έμπαινε, αν δεν έληγε ομαλά το 2ο Μνημόνιο. Καθώς το 2ο Μνημόνιο θα ολοκληρωνόταν τον Μάρτιο του 2015, προβλεπόταν το «πρόστιμο» να μπει ένα χρόνο αργότερα (Μάρτιο 2016) και έτσι η χώρα να πληρώσει 200 εκατ. ευρώ το Μάριο του 2017.
Τι κρύβεται πίσω από αυτά;
Βασικά ότι για τα πιο άμεσα μέτρα (που είναι και τα μόνα «μετρήσιμα») οι δανειστές «δεν δίνουν μία» για την Ελλάδα, αλλά της προσφέρουν ό,τι ήδη είχε και απολάμβανε!
Συμπληρωματικό Μνημόνιο
Για τα «δώρα» αυτά όμως, τα μέτρα που ψήφισε ήδη η κυβέρνηση δεν φτάνουν. Ακόμα και για να πάρει την επόμενη δόση θα αλλάξει νόμους που ψήφισε προ ημερών.
Τα μέτρα θα προστεθούν σε εκείνα που ψήφισε τις τελευταίες 15-20 μέρες η Βουλή και θα ενσωματωθούν στο "συμπληρωματικό" ( ή "συμπληρωμένο") Μνημόνιο που θα εγκρίνει πριν την εκταμίευση της πρώτης υποδόσης ο ESM. Ποτέ στο παρελθόν πάντως δεν ψηφίστηκε στη Βουλή που να επιγράφεται «συμπληρωματικό Μνημόνιο» (Supplemental Memorandum of Understanding).
Στα μέτρα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζεται να περιληφθούν -εκτός όσων ήδη ψηφίστηκαν- και ενέργειες όπως:
1. «Κόκκινα δάνεια»
Αλλαγή του νόμου που ψηφίστηκε για να μην προστατεύονται από πώληση στα funds τα δάνεια που έχουν δοθεί με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
2. Αποκρατικοποιήσεις
Ελληνικό: να υπογράψει άμεσα η κυβέρνηση Μνημόνιο συμφωνίας με τον επενδυτή και να προχωρήσει στο τελικό στάδιο για τη σύναψη της συμφωνίας. Μέσα στον Ιούνιο η κυβέρνηση θα πρέπει να επικυρώσει στη Βουλή τη συμφωνία για την αγοράς των μετοχών του Ελληνικού, το συντομότερο δυνατό μετά την υπογραφή της συμφωνίας με τον ιδιώτη.
Εγνατία: μέσα στον Ιούνιο να ρυθμιστεί οριστικά το θέμα για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων στην Εγνατία Οδό, προκειμένου να ενεργοποιηθεί το ηλεκτρονικό σύστημα ελεύθερης ροής. Ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προέβλεπε 21 σταθμούς διοδίων, που στη συνέχεια μειώθηκαν σε 15 για να αυξηθούν εκ νέου σε 17, προς το παρόν τουλάχιστον.
3. Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων
Μέσα στον Ιούνιο, κυβέρνηση και Θεσμοί θα συμφωνήσουν στους υποψηφίους που θα στελεχώσουν το Εποπτικό Συμβούλιο που, όπως ψηφίστηκε την Κυριακή, θα επιλέξει (σσ: τον Σεπτέμβριο του 2016 σύμφωνα με το Συμπληρωματικό Μνημόνιο που ετοιμάζεται) το Διοικητικό Συμβούλιο του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων που συστήνεται με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Συµµετοχών και Περιουσίας Α.Ε.».
Μέσα στον Ιούνιο θα πρέπει να οριστικοποιηθεί και ο εσωτερικός κανονισμός του Ταμείου, ώστε να πληροί τους στόχους δημιουργίας του νέου Ταμείου.
4. Ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων
Άμεσα συστήνεται Επιτροπή, υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων, κ.Πιτσιλή, η οποία θα καταρτίσει το πλάνο για την μετάβαση των εφοριών από το υπουργείο Οικονομικών στην ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων, που θα ολοκληρωθεί την 1.1.2017.
Τον Ιούνιο η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει την νομοθεσία για τη μεταφορά όλων των εφοριών και τελωνείων διοίκηση, αλλά και της ΓΓΠΣ, στο πλαίσιο του νέου Οργανισμού.
Παράλληλα ξεκινά και ο σχηματισμός ΔΣ του νέου φορέα, ενώ η κυβέρνηση θα εγκρίνει και τα σχετικά κονδύλια που θα χρηματοδοτήσουν τη μεταφορά ή εξεύρεση προσωπικού και εξοπλισμού για τη λειτουργία των υπηρεσιών με το νέο καθεστώς.
5. Ενέργεια:
Η κυβέρνηση καλείται να προχωρήσει ως τον Σεπτέμβριο το σχέδιο μεταβίβασης του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ (η πλειοψηφία θα μεταβιβαστεί στο Δημόσιο και το 20% θα αποκτηθεί από στρατηγικό επενδυτή), ενώ έπρεπε να είχε εγκρίνει τον σχεδιασμό εφαρμογής του συστήματος δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ, μέσω του οποίου επιδιώκεται η μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική και χονδρική αγορά.
Τον Ιούνιο του 2016, με σκοπό την μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου:
- η ΡΑΕ θα εκδώσει τα τιμολόγια διανομής φυσικού αερίου,
- η νομοθεσία θα αλλάξει για να προχωρήσει η διαδικασία διαχωρισμού
- η κυβέρνηση θα ανακοινώσει πρόγραμμα απελευθέρωσης του φυσικού αερίου, τη βελτίωση της τους όρους πρόσβασης των εναλλακτικών προμηθευτών και ουσιαστική αύξηση των διαθέσιμων ποσοτήτων
Tον Ιούνιο του 2016, οι αρχές θα πρέπει να προ-κοινοποιήσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις θέσεις τους για το μόνιμο καθεστώς πληρωμών και το νέο πλαίσιο για την υποστήριξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με παράλληλη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας.
«Αγκάθι» αποτελεί και πώς θα ρυθμιστεί η εξαγγελία του Πρωθυπουργού ότι δεν θα επιστρέψουν το ΕΚΑΣ όσοι τους κόπηκε φέτος.
Επιπλέον, ακόμα και οι δόσεις θα περνάνε από «κόσκινο» της Κομισιόν για να φανεί αν με τα 10,3 δισ. που θα έρθουν στη χώρα, θα πληρώνονται οι δανειστές και οι ιδιώτες που τους χρωστά το κράτος. Οι δανειστές απαιτούν να πληρώνει 700.000.000 ευρώ το μήνα το δημόσιο στους ιδιώτες που τους τα χρωστάει, αντί να τα φυλάει η κυβέρνηση για μισθούς και συντάξεις.