Παρασκευή 19 Απριλίου 2024 -

Η ομιλία του Ρώσου Πατριάρχη στο Κρεμλίνο για τα δέκα χρόνια από την ενθρόνισή του



Μόσχα Ιρίνα Μελίτη

Αφού χαιρέτησε τους παρεβρισκόμενους ανάμεσα στους οποίους ήταν και ο Πρόεδρος της Ρωσίας, κυβερνητικοί παράγοντες, Προκαθήμενοι Εκκλησιών, κλήρος και λαϊκοί, o  Ρώσος Παριάρχης έκανε λόγο για τα αποτελέσματα των τελευταίων δέκα χρόνων που προβλήθηκαν στην βιντεοπαρουσίαση και ευχαρίστησε τον Κύριο για όσα έγιναν στη ζωή της Ρωσικής Εκκλησίας τα τελευταία χρόνια.

Αναφέρθηκε στις αλλαγές που έγιναν στις ενορίες, τη διαφωτιστική, θρησκευτική, εκπαιδευτική και νεανική δράση.

‘Αυξήθηκε ο αριθμός των ενοριών, εμφανίστηκαν 150 νέες ενορίες, καινούργιοι νέοι ιερείς

Επίσης Ο Πατριάρχης ευχαρίστησε τους ηγέτες των χωρών, όπου έχει παρουσία η Ρωσική Εκκλησία και υπογράμμισε ότι έλλειψη της κατανόησης εκ μέρος των κρατικών αρχών παρατηρείται σήμερα στην Ουκρανία, όπου η Εκκλησία σήμερα διανύει τη δυσκολότερη περίοδο στην ιστορία πολλών αιώνων, χαρακτηρίζοντας την εισβολή του Ουκουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία ως παράνομη.

Ο Πατριάρχης έκανε λόγο για παραβίαση των δικαιωμάτων των πιστών στην Ουκρανία, για τη διάκριση και την κατάληψη των ναών και των εκκλησιών εκ μέρος των σχισματικών και εξτρεμιστών.

Έπειτα έκανε λόγο  για την περαιτέρω πορεία της Εκκλησίας που  σήμερα γίνεται συνεχής επικαιροποίηση της κατανόησης του Ευαγγελίου, της καλλιτεχνικής συνείδησης και αντίληψης που  φερνει σήμερα ο Σωτήρας στον κόσμο.

Ο Πατριάρχης αναφέρθηκε στην ιστορία της εκκλησίας και είπε ότι σε όλες τις εποχές ο χριστιανισμός κατάφερε να αντισταθεί στις εχθρικές δυνάμεις και να νικήσει, γινόμενος μια νέα μαγιά για τις κοινωνικές αρχές και αλλαγές.

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις σημερινές αλλαγές και προκλήσεις του κόσμου, όπου όλο και περισσότερο απαρνούνται  τις παραδοσιακές αξίες, μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ του μηνύματος του χριστιανισμού και εκείνου του ιδεολογικού παραδείγματος στο οποίο αναπτύσσεται η σύγχρονη ανθρωπότητα.

Μία από τις βασικές προκλήσεις είναι να περιοριστεί η επιρροή της Εκκλησίας στη σύγχρονη κοινωνία και στον άνθρωπο, γι αυτό η Εκκλησία καλείται να διατηρήσει την θρησκευτική και πρωτίστως της χριστιανική κοσμοαντίληψη, στην οποία είναι το κίνητρο της επιβίωσης της σύγχρονης κοινωνίας

Δεύτερη πρόκληση είναι η κρίση του θεσμού της οικογένειας, επειδή σήμερα η έννοια της οικογένιας έχει διαλυθεί, διαδίδονται ιδέες του σεξουαλικού αυτοπροσδιορισμού, την απαραίτητης ανάπτυξης της πρώιμης παιδικής σεξουαλικότητας, για την πολυμορφία της συζυγικής σχέσης, για την έγκριση των λεγόμενων «δοκιμαστικών γάμων» και για την απάρνηση από τα παιδιά. Αυτοί οι ιοί καταστρέφουν τις παραδοσιακές οικογενειακές αξίες.

Έπειτα είναι η προσπάθεια ερμηνείας από την ιδεολογική και όχι επιστημονική άποψη τις επιστημονικές κατευθύνσεις , όπς έιναι η ψυχολογία, η κοινωνιολογία, η νευροφυσιολογοία κ.ά. Οι ιδεολόγοι της σύγχρονης «επιστημικότητας» (πίστης στην παντοδύναμη επιστήμη, και την ολοκλήρωση του ρόλου της στον πολιτισμό) θωερούν ότι η επιστήμη είναι ικανή να λύσει όλα τα ανθρώπινα προβλήματα. Αυτή η προσέγγιση δημιουργεί τεχνητή σύγκρουση της εκκλησίας και της επιστήμης. Ο μεταουμανισμός καταστρέφει την ταυτότητα του ατόμου, την εκμηδενίζει και την περιορίζει ως μια καθαρά φυσιολογική, σαρκική ουσία, και την κάνει να απαρνηθεί όλες τις ηθικές αξίες

Η Εκκλησία με τη σειρά της θα πράττει όσα έπραττε και πριν, θα αναγγέλλει το Ευαγγέλιο του Ουράνιου Βασιλείου και θα τηρεί ακέραιες τις βασικές αλήθειες για τον άνθρωπο και την εσωτερική του ζωή, για τις πνευματικές του αξίες. Η απάντησή της στην επιστημικότητα είναι η απαλλαγή από την αμαρτία και η ένωση με τον Κύριο ημών. Ιδιαίτερα θερμά λόγια ο Πατριάρχης απηύθυνε στη νεολαία και μίλησε για τους πειρασμούς, τονίζοντας ότι πρέπει να είναι σθεναροί οι νέοι άνθρωποι για να αντισταθούν σε όποιες προκλήσεις της σύγχρονης ζωής.

Η εκκλησία βρίσκεται ταυτόχρονα και μέσα στην κοινωνία, και έξω από αυτήν. Και πρέπει να σκεφτούμε πώς να υπερβούμε αυτό το χάσμα, πώς να διατηρήσουμε τις αρχαίες παραδόσεις. Η Εκκλησία είναι ανοικτή στον διάλογο με όλους τους ειλικρινείς ανθρώπους.