Η Ξάνθη την Κυριακή εγκαινιάζει το εξαιρετικά αναπαλαιωμένο οίκημα, γνωστό τα χρόνια τηςBell Epoque ως Le Grand Maison, όπου έζησε τα πρώτα του παιδιά χρόνια ο μεγάλος συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις.
Το κτίριο που ανέγειρε ο Εβραίος επιχειρηματίας Ιsaac Daniel, είναι ίσως το πλέον χαρακτηριστικό δείγμα αποτύπωσης της κοσμοπολίτικης αντίληψης της Ξάνθης των αρχών του προηγούμενου αιώνα στην αρχιτεκτονική. Η εξαιρετική του αναπαλαίωση αναβιώνει με τον πιο έξοχο τρόπο το πνεύμα των πλέων ξακουστών ετών της πόλης στον παραδοσιακό της οικισμό, όπως και το πολιτισμικό και κοινωνικό μωσαϊκό εκείνης της περιόδου.
Επικράτησε την τελευταία δεκαετία να ονομάζεται σπίτι Χατζιδάκι. Χτίστηκε 1890 ως Le Grand Maison και στην πορεία των 130 ετών περίπου ήταν γνωστό επίσης ως Μέγαρο Σαρκούτσου ή Οικονομική Εφορία του Μεσοπολέμου ή Ταξιαρχία ή Λέσχη Αξιωματικών Φρουράς Ξάνθης
H oικογένεια του Χατζιδάκι στο κτίριο
Ο πατέρας του Μάνου Χατζιδάκι, ο δικηγόρος Γιώργος Χατζιδάκις, νοίκιασε το δεύτερο όροφο του κτιρίου από τον Εβραίο έμπορο το 1927, ένα χρόνο μετά τη γέννησή του, και η οικογένεια διέμεινε εκεί μέχρι το χωρισμό των γονέων του το 1930. 1,5 χρόνο αργότερα ο Μάνος, η αδερφή του Μιράντα και η Ανδριανοπούλίτισσα μητέρα του Αλίκη, μετοίκησαν στην Αθήνα ενώ ο πατέρας του παρέμεινε στην πόλη μέχρι το θάνατό του το 1938 σε αεροπορικό δυστύχημα. Από τη μίσθωση του ορόφου υπάρχουν και γραπτά πειστήρια από τις φορολογικές δηλώσεις των ιδιοκτητών, τουλάχιστον δύο εκ των οποίων έχουν διασωθεί.
Η διαμονή στο εξαιρετικό κτίσμα που εγκαινιάζεται στην Ξάνθη είναι και η πιο στενή σύνδεση του μεγάλου συνθέτη με τη γενέτειρά του. Στη Ξάνθη και σε ηλικία τεσσάρων χρόνων ο Μάνος, με δασκάλα την Αρμένισσα Άννα Αλτουνιάν, μπαίνει στο χώρο της μουσικής με τη συνέχεια γνωστή σε όλους για τη μουσική του ιδιοφυΐα.
Πολύτιμο φωτογραφικό υλικό
Από το γκρουπ των παλιών φωτογραφιών στο FB αντλούμε πολύτιμο υλικό για την παρουσία του Μάνου στην Ξάνθη και την περιοχή, ενώ μέχρι πρόσφατα στην περιοχή του Αγίου Βλασίου ζούσαν οι τελευταίοι συνομίληκοι του μεγάλου συνθέτη που είχαν μνήμες της παρουσίας του Μάνου στη γειτονιά.