Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024 -

Ασύμφορη επιχειρηματικά η ενοικίαση ηλεκτρικών πατινιών



Παρά την γκρίνια των πεζών και την αδιαμφισβήτητη επικινδυνότητά του, ουδείς αμφισβητεί ότι το ηλεκτρικό πατίνι έχει κατακτήσει τις καρδιές των νέων στις ευρωπαϊκές πόλεις. Μια μελέτη της Boston Consulting Group, ωστόσο, αποκαλύπτει ότι το πιο μοντέρνο και δημοφιλές μέσο αστικών μεταφορών της εποχής μας είναι ασύμφορο για τις εταιρείες που το εκμεταλλεύονται. Διότι για να αποσβέσει μια εταιρεία το κόστος αγοράς κάθε πατινιού προς ενοικίαση θα πρέπει αυτό να κυκλοφορήσει τουλάχιστον για τέσσερις μήνες στους δρόμους μιας πόλης. Ωστόσο, η μέση ζωή του κάθε μηχανήματος ελευθέρας χρήσεως είναι μόλις τρεις μήνες. Είναι ακόμη νωρίς για να προδιαγράψει κανείς το μέλλον του ενοικιαζόμενου με την ώρα πατινιού, αλλά τα μαντάτα έχουν αρχίσει να προβληματίζουν όσους έχουν ήδη εμπλακεί ή σκέπτονται να εμπλακούν με τη συγκεκριμένη «μπίζνα». Στο Παρίσι, για παράδειγμα, εκφράζονται φόβοι αν θα επαληθευθούν οι ειδικοί που, βασιζόμενοι στη μεγάλη ζήτηση και δημοφιλία του μέσου, προβλέπουν ότι έως τα τέλη του έτους τα περίπου 15.000 ηλεκτρικά πατίνια που κυκλοφορούν σήμερα θα έχουν φθάσει τα 40.000.

 

Η παγκόσμια αγορά ηλεκτρικού πατινιού (υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μια αμερικανική επινόηση, καλιφορνέζικη για την ακρίβεια) εκτιμάται ότι ξεπερνά σήμερα σε αξία τα 1,5 δισ. δολάρια. Και οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα φθάσει τα 40 με 50 δισ. δολάρια έως το έτος 2025. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το μέσο απαντά σε συγκεκριμένες ανάγκες του νεανικού, συνήθως, πληθυσμού των πόλεων. Μήπως, όμως, είναι όντως ασύμφορο για τις εταιρείες ενοικιάσεως;

Δεν το «πονούν»

Σύμφωνα με έρευνες, περίπου το 35% των δρομολογίων με ηλεκτρικό πατίνι στις πόλεις καλύπτουν αποστάσεις μικρότερες των 2 χιλιομέτρων, ενώ το 75% των δρομολογίων γίνονται σε αποστάσεις μικρότερες των 10 χιλιομέτρων. Ομως, ήδη έχουν εντοπιστεί ορισμένοι παράγοντες που λειτουργούν ως προσκόμματα για την ανάπτυξη του μέσου. Εχει παρατηρηθεί, για παράδειγμα, ότι τα ηλεκτρικά πατίνια δεν είναι τόσο εξυπηρετικά σε ορεινές ζώνες, σε πόλεις με μεγάλες υψομετρικές διαφορές ακριβέστερα.

Εκτός από το ότι είναι πιο επικίνδυνη, η κίνηση σε μεγάλες ανηφόρες και κατηφόρες φαίνεται πως φθείρει περισσότερο το ηλεκτρικό πατίνι. Οπως και η κίνηση σε πλακόστρωτους δρόμους και σε δρόμους με κακό οδόστρωμα εν γένει. Το αποτέλεσμα είναι οι εταιρείες ενοικιάσεως να αναγκάζονται να αντικαθιστούν συχνά τα οχήματα του στόλου τους, προτού αποσβέσουν το κόστος της επένδυσής τους.

Πέραν όλων αυτών, όπως γράφει ο Ζαν Μπλακιέρ στη «Le Figaro», πολλοί φανατικοί οπαδοί του νέου μεταφορικού μέσου αποφασίζουν να επενδύσουν οι ίδιοι σε ένα ηλεκτρικό πατίνι αντί να το ενοικιάζουν καθημερινά. Εξυπακούεται ότι ο ιδιοκτήτης θα κάνει και καλύτερη χρήση στο πατίνι. Θα το προσέχει περισσότερο και θα το φθείρει λιγότερο συγκριτικά με ένα νοικιασμένο. Το «concept» του μέσου, βέβαια, δεν είναι να το καβαλάς από το σπίτι σου για να πηγαίνεις στη δουλειά ή για ψώνια – εν προκειμένω το ποδήλατο, με ηλεκτρική υποβοήθηση ή μη, είναι σαφώς πιο πρακτικό και πιο ασφαλές. Πολλοί, όμως, είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν πολλά μπροστά στο στυλ και στην καινοτομία.