Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024 -

Ο αγέραστος σκληρός του σινεμά Σιλβέστερ Σταλόνε: Ο Ρόκι, ο Ράμπο και ο άνθρωπος που τους ενσάρκωσε!



Ένας από τους δημοφιλέστερους ήρωες δράσης όλων των εποχών, ο «ιταλός επιβήτορας» έμεινε θρυλικός για τους κινηματογραφικούς χαρακτήρες του μποξέρ Ρόκι Μπαλμπόα και του βετεράνου του Βιετνάμ, Τζον Ράμπο.

Το διαχρονικά αγαπημένο παιδί του Χόλιγουντ, παρά την τρέχουσα εικόνα του, είναι ωστόσο πολλά περισσότερα από ένας μονίμως ιδρωμένος και ταλαιπωρημένος ήρωας δράσης: σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός! Ο ίδιος εξάλλου ξεκίνησε την καριέρα του καθόλου ταπεινά, γράφοντας το σενάριο που τον έκανε γνωστό στα πέρατα του κόσμου: του πρώτου Ρόκι!

Το φιλμ συγκέντρωσε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ(!) αποσπώντας τελικά το χρυσό αγαλματίδιο για την καλύτερη ταινία. Από κει κι έπειτα, η καριέρα του Ιταλοαμερικανού Σταλόνε απογειώθηκε για να μην προσεδαφιστεί ποτέ ξανά.

Χαρακτηριστικό είναι εδώ ότι το «Expendables 2» του 2012, το οποίο σκάρωσε παρέα με τους άλλους γνωστούς σκληρούς του σινεμά Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ και Μπρους Γουίλις, σκαρφάλωσε στην πρώτη θέση του box office μόλις μία εβδομάδα μετά την κυκλοφορία της, αποφέροντας 28,6 εκατ. δολάρια…

Πρώτα χρόνια

Ο Μάικλ Σιλβέστερ Γκαρντέντσιο Σταλόνε γεννιέται στις 6 Ιουλίου 1946 στη Νέα Υόρκη, ως το μεγαλύτερο από τα δύο παιδιά του ιταλικής καταγωγής κομμωτή Σταλόνε και της αστρολόγου, πρώην χορεύτριας και ατζέντισσας του γυναικείου μποξ συζύγου του. Η χαρακτηριστική μάλιστα όψη του προσώπου του ήταν αποτέλεσμα λάθους στη γέννησή του, όταν η ιατρική λαβίδα έκοψε νεύρο του προσώπου, το οποίο θα τον άφηνε και με προβλήματα στην ομιλία.

Ο πιτσιρικάς μεγαλώνει μέσα σε εχθρικό οικογενειακό περιβάλλον, με τους καθημερινούς τσακωμούς των γονιών του να είναι βάσανο για τον ίδιο και τον επίσης ηθοποιό και μουσικό αδερφό του, Φρανκ. Όταν μάλιστα το ζευγάρι χωρίζει, τα προβλήματα του «Σλάι», όπως τον αποκαλούσαν οι γονείς του, θα κλιμακώνονταν, όταν τον έστειλαν να ζήσει σε ανάδοχη οικογένεια.

Τελικά θα καταλήξει στη Φιλαδέλφεια να ζει με τη μητέρα του και τον δεύτερο σύζυγό της, με τις οικογενειακές περιπέτειες να αφήνουν το στίγμα τους στον ψυχισμό του παιδιού: αφού αποβλήθηκε από αρκετά σχολεία, κατέληξε σε ειδικό γυμνάσιο για τα οργισμένα νιάτα.

Παρά τις δυσκολίες, ο Σλάι καταφέρνει να περάσει στο πανεπιστήμιο και φοιτά για ένα διάστημα στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, στο τμήμα θεατρικών σπουδών, πριν τα παρατήσει τελικά για να κυνηγήσει το όνειρο της υποκριτικής, που θα τον φέρει και πάλι στη Νέα Υόρκη…

Φέρελπις ηθοποιός

Περιμένοντας βέβαια την υποκριτική του καριέρα να ξεκινήσει, ο Σταλόνε έκανε μπόλικες δουλειές του ποδαριού για να επιβιώσει στο Μεγάλο Μήλο: καθάριζε τα κλουβιά των ζώων στον ζωολογικό του Central Park, δούλεψε ως ταξιθέτης σε θέατρα και κινηματογράφους, ενώ δεν δίστασε να εμφανιστεί ακόμα και σε πορνογραφική ταινία το 1970 («A Party at Kitty and Studs»).

 

Κατόπιν έκανε μερικά κομπαρσιλίκια σε ταινίες του mainstream σινεμά, από τα οποία ξεχωρίζει το πέρασμά του στις θεότρελες «Μπανάνες» του Γούντι Άλεν (1971), ενώ την εποχή αυτή παντρεύτηκε την πρώτη του σύζυγο, Sasha Czack.

Έχοντας ζήσει από πιτσιρικάς τον κόσμο του μποξ, καθώς η ατζέντισσα μητέρα του είχε ανοίξει στη Φιλαδέλφεια παλαίστρα και γυμναστήριο, άρχισε να γράφει δειλά-δειλά το σενάριο που θα τον εκτόξευε στη φήμη, για έναν πιτσιρικά που προσπαθεί να γίνει επαγγελματίας μποξέρ. Η ιδέα του άρεσε στα στούντιο, όλοι ωστόσο αρνούνταν να του παραχωρήσουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, κάτι που έκανε τον Σταλόνε να μην παραχωρεί το σενάριό του.

Παρά το γεγονός ότι πεινούσε και η σύζυγός του ήταν έγκυος, ο ίδιος αρνιόταν πεισματικά να πουλήσει το σενάριο, μέχρι να βρεθούν τουλάχιστον οι δύο παραγωγοί που δέχτηκαν να πρωταγωνιστήσει ο Σταλόνε στην ιδέα του…

Ήρωας δράσης

Κυκλοφόρησε το 1976 και έγινε αυτομάτως τόσο εμπορική όσο και καλλιτεχνική επιτυχία. Ο λόγος για τον «Ρόκι» φυσικά, ο οποίος απέσπασε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ αυτών για Καλύτερη Ταινία, Α΄ Ανδρικό Ρόλο και Καλύτερο Σενάριο!

 

Και βέβαια βραβεύτηκε με το χρυσό αγαλματίδιο στην κατηγορία Καλύτερη Ταινία, με τον σφοδρό ανταγωνισμό να μετρά ταινίες όπως ο «Ταξιτζής» και «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου»! Ταυτοχρόνως, η λαμπρή εισπρακτική πορεία του μποξέρ καθάρισε περισσότερα από 117 εκατ. δολάρια…

 

Εξαργυρώνοντας τη φήμη του, ο Σταλόνε θα παίξει στο «F.I.S.T.» (1978), που παρά τις καλές κριτικές που πήρε ο ίδιος, η ταινία πάτωσε στα ταμεία. Επέστρεψε έτσι στην επικράτεια που τον έκανε αστέρα, γράφοντας, πρωταγωνιστώντας και σκηνοθετώντας πλέον το «Ρόκι II» (1979), ενώ τρία χρόνια αργότερα θα έριχνε στην αγορά την τρίτη περιπέτεια του σκληροτράχηλου μποξέρ, το «Ρόκι III» (1982).

 

Την ίδια ακριβώς χρονιά, ο Σταλόνε θα εισάγει έναν νέο χαρακτήρα στους απανταχού σινεφίλ, τον προβληματισμένο βετεράνο του Πολέμου του Βιετνάμ, Τζον Ράμπο! Το «First Blood» (1982) αποδεικνύεται εισπρακτικά φλέβα χρυσού!

 

Στην επόμενη δουλειά του πέρασε και πάλι πίσω από την κάμερα, γράφοντας και σκηνοθετώντας το «Staying Alive» (1983), ένα σίκουελ του «Πυρετού του Σαββατόβραδου» (1977) με τον Τζον Τραβόλτα, που δεν πήγε ωστόσο τόσο καλά όσο το πρωτότυπο…

 

Επιχειρώντας να δείξει την γκάμα των υποκριτικών του ταλέντων, ο Σταλόνε πρωταγωνίστησε κατόπιν δίπλα στην Ντόλι Πάρτον στην κωμωδία «Rhinestone» (1984), η οποία πάτωσε από κάθε άποψη, το κοινό του ωστόσο τον απόλαυσε και πάλι στους ρόλους που τον είχε αποθεώσει: «Ρόκι IV» (1985), «Rambo: First Blood Part II» (1985), «Rambo III» (1988) και «Ρόκι V» (1990)…

Παρακμή

Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990, η δημοτικότητα του Σταλόνε ως ήρωα δράσης άρχισε να ξεθωριάζει, παρά το «Judge Dredd» (1995) και το «Daylight» (1996). Τότε ήταν που αποφάσισε να κάνει στροφή από τα φιλμ με τεράστιο μπάτζετ σε πιο προσεγμένες δουλειές, κάτι που θα τον έφερνε στο καστ του ανεξάρτητου «Cop Land» (1997), δίπλα στους Χάρβεϊ Καϊτέλ, Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Ρέι Λιότα, στην πλέον αξιομνημόνευτη ερμηνεία της ζωής του!

  

Επόμενος σταθμός το «Driven» του 2001, το οποίο έγραψε, πρωταγωνίστησε και συγχρηματοδότησε, με την επόμενη προσπάθειά του, το «Shade» (2004), να περνά κυριολεκτικά απαρατήρητο. Κάτι που τον ανάγκασε να επιστρέψει σε γνώριμα νερά, ήτοι να γράψει το τελευταίο κεφάλαιο του «Rocky Balboa» (2006), το οποίο είδε τους σινεφίλ να τρέχουν να δουν τη στερνή περιπέτεια του γηραλέου πια μποξέρ, συγκεντρώνοντας περισσότερα από 70 εκατ. δολάρια στο box office.

Και βέβαια δεν θα μπορούσε να μην κάνει το ίδιο και για τον Ράμπο του, γράφοντας και σκηνοθετώντας το «Rambo» το 2008, το οποίο έθαψαν μεν οι κριτικοί, λάτρεψε δε το κοινό (εισπράξεις 42,7 εκατ. δολαρίων).

Το 2010 συνεργάστηκε με τους άλλους κολοσσούς του σινεμά δράσης, Μπρους Γουίλις και Άρνολντ Σβερτσενέγκερ, στους «Αναλώσιμους», το οποίο επιστράτευσε και τους Τζετ Λι και Τζέισον Στέιθαμ. Πέρα από πρωταγωνιστής, ο Σταλόνε κράτησε σενάριο και σκηνοθεσία, λειτουργώντας ως ιθύνων νους του project…

 

Εκτός κάμερας

Έπειτα από χρόνια κακών κριτικών και στοχοποιημένου δηλητηρίου, ο Σταλόνε άρχισε να λαμβάνει κάποια εκτίμηση για τη δουλειά του: τιμήθηκε με Βραβείο Cesar το 1992 και πήρε μερικούς ακόμα επαίνους από φεστιβάλ του πλανήτη, όπως της Στοκχόλμης και της Ζυρίχης.

Παντρεμένος τρεις φορές, σήμερα είναι στο πλευρό του το πρώην μοντέλο Jennifer Flavin, με την οποία απέκτησε τρεις κόρες. Ο Σταλόνε είχε και δύο γιους από τον πρώτο του γάμο με τη Sasha Czack, αν και το 2012 ο μεγαλύτερος έμελλε να βρεθεί νεκρός στο σπίτι του στο Λος Άντζελες.

Ο πλανήτης περιμένει πια με ανυπομονησία τη νέα του δουλειά, το «Expendables 3», να κυκλοφορήσει στη σκοτεινή αίθουσα, με τον ασίγαστο ηθοποιό να προγραμματίζει αμέσως μετά και άλλες ταινίες…