Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 -

Πάρτι αμοιβών στα κέντρα προσφύγων: Εως 2.500 ευρώ η αμοιβή όσων προσελήφθησαν με το πρόγραμμα Philos



Υψηλούς μισθούς – συγκριτικά με τους συναδέλφους τους που εργάζονται στο ΕΣΥ –, πρόσληψη με δελτίο παροχής ειδικοτήτων που δεν προβλέπονταν από τον νόμο και διαδικασίες πρόσληψης αφήνοντας στο ΑΣΕΠ δευτερεύοντα ρόλο, αλλά με «ελεγχόμενες επιτροπές», είναι μόνο μερικά από τα προβληματικά σημεία που καταγγέλλει το Σωματείο Εργαζομένων του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ) σχετικά με το πρόγραμμα Philos.

Υπενθυμίζεται, δε, ότι τα σχετικά ντοκουμέντα και οι ισχυρισμοί – που αφορούσαν τη σταδιακή σύναψη σύμβασης για περίπου 850 γιατρούς, νοσηλευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς κ.ά. – από τον Ιούλιο του 2017 έφτασαν στην Εισαγγελία Διαφθοράς, με αποτέλεσμα να διαταχθεί διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης από τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Παρ’ όλα αυτά, και ενώ έχει συγκροτηθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο Μεικτό Κλιμάκιο Ελέγχου, δεν έχει ανακοινωθεί σχετικό πόρισμα.
Και ενώ το χθεσινό ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ» έφερε στο φως της δημοσιότητας τις καταγγελίες των εργαζομένων του Κέντρου σχετικά με την πρώτη φάση του συγκεκριμένου προγράμματος, η απάντηση του ΚΕΕΛΠΝΟ που εκδόθηκε το μεσημέρι της Τρίτης δίνει εξηγήσεις που αφορούν αποκλειστικά και μόνο τη δεύτερη φάση – τη νέα, δηλαδή, πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για 1.575 θέσεις.

«Με αφορμή δημοσιεύματα για τις προσλήψεις προσωπικού στο πρόγραμμα Philos, το ΚΕΕΛΠΝΟ διευκρινίζει ότι η νέα προκήρυξη που αφορά την πρόσληψη 1.575 θέσεων ιατρονοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών περίθαλψης προσφύγων και μεταναστών αλλά και του γενικού πληθυσμού, γίνεται με την απόλυτη έγκριση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), το οποίο έχει καθορίσει τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων και τον τρόπο μοριοδότησής τους» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

Αυτό που αποσιωπάται, εντούτοις, είναι ότι το ΑΣΕΠ δεν έχει τον πλήρη έλεγχο διεξαγωγής του διαγωνισμού αλλά εποπτικό ρόλο. Συνεπώς, στην πράξη, στις αρμοδιότητες της ανεξάρτητης Αρχής – πέραν των κριτηρίων και της μοριοδότησης – είναι ο προαιρετικός δειγματοληπτικός έλεγχος και η παρέμβαση στην περίπτωση ενστάσεων, με τις αποφάσεις της να ανακοινώνονται ετεροχρονισμένα.

Σε ό,τι αφορά τις πρακτικές του παρελθόντος, η διοίκηση του Κέντρου περιορίζεται μόνο στην παρακάτω διευκρίνιση: «Το νέο αυτό πρόγραμμα κάλυψης των υγειονομικών αναγκών των προσφύγων και μεταναστών στη χώρα μας διαδέχεται μια σειρά προγραμμάτων που έχουν υλοποιηθεί από το 2015 και έχουν χρηματοδοτηθεί με απόλυτη διαφάνεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Το δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ» προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρη Βίτσα, ο οποίος μεταξύ άλλων δήλωσε σε τηλεοπτική εκπομπή «ότι αυτή τη στιγμή στη Μόρια υπάρχουν τέσσερις γιατροί για 7.000 ανθρώπους, ένας γιατρός στη Σάμο για 3.500 ανθρώπους, ενώ στη Χίο ο γιατρός πηγαίνει ορισμένες ώρες».
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με τα πρακτικά συνεδρίασης του Κέντρου, τον Φεβρουάριο του 2017 οι δαπάνες του προσωπικού για την προσφυγική κρίση «κλείδωσαν» μόνο για εκείνο το έτος στα 12,4 εκατ. ευρώ, με στόχο την προάσπιση της δημόσιας υγείας.

Αν πάλι ο υπουργός αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση, τα κενά έχουν προκύψει (και) από τη λήξη των προηγούμενων 850 συμβάσεων, ανάμεσα στις οποίες ήταν και δεκάδων γιατρών. Οφείλεται, όμως, και στο γεγονός ότι ορισμένοι προσληφθέντες δεν απασχολήθηκαν στα hotspots – εκεί, δηλαδή, όπου πραγματικά υπάρχει ανάγκη ιατροφαρμακευτικής φροντίδας και στοχευμένης παρέμβασης. Αντιθέτως, στην πρώτη φάση του προγράμματος – όπως και στη δεύτερη –, κατευθύνονται και σε νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας.

Είναι ενδεικτικό πως στη νέα πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος – που σημειωτέον έλαβε παράταση έως και τις 22 Οκτωβρίου – οι ιθύνοντες παραδέχονται τα κενά στο ΕΣΥ κάνοντας λόγο για «ενίσχυση των δομών του δημόσιου συστήματος υγείας που περιλαμβάνει την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού δομών που ανήκουν στο δημόσιο σύστημα παροχής πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας στους τομείς της παιδιατρικής, της γυναικολογίας – μαιευτικής, της νοσηλευτικής και της ψυχικής υγείας».

Ανάμεσα στα ντοκουμέντα που έχει προσκομίσει το Σωματείο Εργαζομένων στις εισαγγελικές Αρχές συμπεριλαμβάνονται και αποδείξεις τιμολογίων για παροχή υπηρεσιών, που προκαλούν εύλογα ερωτηματικά.

Για παράδειγμα, η αμοιβή παιδιάτρου το 2016, ο οποίος απασχολήθηκε για τις ανάγκες του Προσφυγικού στη Χίο, άγγιζε τα 2.500 ευρώ (μεικτά). Το ποσό αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα ορίζει το Ενιαίο Μισθολόγιο. Αρκεί κανείς να αναλογιστεί ότι ένας γιατρός που υπηρετεί σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας δημόσιου νοσοκομείου μέσω του Κέντρου έχει να λαμβάνει πρώτο μισθό 1.092 ευρώ μεικτά.

Πρέπει να σημειωθεί, εντούτοις, ότι πλέον οι μισθολογικές ανισότητες έχουν εκλείψει, ακολουθώντας τους κανόνες του Ενιαίου Μισθολογίου, γεγονός που φαίνεται να μειώνει το δέλεαρ για τους υποψηφίους, με αποτέλεσμα πρόσφατα το υπουργείο Υγείας να δώσει επιπλέον κίνητρα.
Και ενώ οι αποδείξεις παροχής υπηρεσιών για γιατρούς, νοσηλευτές, ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς προβλέπονταν βάσει νόμου, ανάμεσά τους υπάρχουν και τιμολόγια χειριστών ιατρικών μηχανημάτων αλλά και διασωστών, κατά παρέκκλιση των προβλεπομένων του νόμου.