
Την πιθανή ύπαρξη ενός άγωνστου καυσίμου, αναγνώρισε ως το αίτιο των εκρήξεων αλλά και της πυρόσφαιρας, το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), για την τραγωδία των Τεμπών
Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, 5 έως 7 άτομα έχασαν της ζωής τους εξαιτίας της φωτιάς.
«Δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο τεχνικός εξοπλισμός του εμπλεκόμενου τροχαίου υλικού προκάλεσε τον σχηματισμό και την επέκταση της πυρόσφαιρας μετά τη σύγκρουση.
Υπάρχει πιθανή παρουσία ενός αγνώστου μέχρι στιγμής καυσίμου. Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς την προκάλεσε, αλλά οι προσομοιώσεις υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι σήμερα καυσίμο» αναφέρθηκε στην παρουσίαση.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το άγνωστο καύσιμο, ο Μπαρτ Ακού, μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υποστήριξε πως «η αυτοψία που έγινε στο σημείο δεν μας επέτρεψε να ταυτοποιήσουμε τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προκάλεσε την πυρόσφαιρα. Δεν βρήκαμε κάποια ένδειξη ότι οι μηχανές του τρένου τεχνική ήταν αιτία για την πυρόσφαιρα και τις εκρήξεις».
Αναγνωρίζονται επίσης λάθη ανθρώπων και εσφαλμένη χαρτογράφηση του σημείου, δηλαδή ότι υπήρξε αλλοίωση του χώρου όπου συνέβη η τραγωδία.
Στη συνέχεια, όπως επισημάνθηκε θα σταλεί στον εφέτη ανακριτή προκειμένου να περιληφθεί στη δικογραφία.
Το πόρισμα αναρτήθηκε ολόκληρο από τα γραφεία της ΕΣΗΕΑ.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει ανακοινώσει ότι θα γνωστοποιήσει τα πορίσματά του για τις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα, την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, την μη αξιοποίηση των κονδυλίων για τη βελτίωσή του, αλλά και τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη που ακολούθησε της σύγκρουσης των τρένων.
Κατά την έναρξη του της ανακοίνωσης ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου τόνισε ότι ο Οργανισμός δεν είχε διοίκηση και διερευνητές όταν έγινε το δυστύχημα, ενώ τόνισε ότι «το πόρισμα γράφεται με πλήρη ανεξαρτησία και το συμβούλιο το ΕΟΔΑΣΑΑΜ το υιοθέτησε χωρίς να αλλάξει ούτε κόμμα».
«Τα Τέμπη που αποτελούν εθνική τραγωδία, που θέλει κάθαρση, δεν αποτελούν αντικείμενο της έρευνας. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι μία αρχή που πρέπει να αναδείξει τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στο να συμβεί αυτό το φρικτό δυστύχημα.
Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην δικαιοσύνη», είπε αρχικά ο κ. Παπαδημητρίου.
«Ασχοληθήκαμε και με τη σύμβαση 717, πέραν όμως αυτής, είναι και η διαχρονική εγκατάλειψη του σιδηρόδρομου και τα μνημόνια που οδήγησαν στην αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό.
Σκοπός της διερεύνησης είναι να γίνουν οι συστάσεις ασφαλείας ώστε τα βήματα που ξεκίνησαν κατόπιν της τραγωδίας να γίνει ακόμη πιο γρήγορα, να διορθωθούν πράγματα που λειτουργούν εσφαλμένα ώστε να μην ξανασυμβεί ποτέ ξανά τέτοιο δυστύχημα ή να υπάρξει ξανά νεκρός στον σιδηρόδρομο» πρόσθεσε στη συνέχεια.
Κατά την έναρξη της ομιλίας του ο Κωνσταντίνος Καπετανίδης, μηχανικός προϊστάμενος μονάδας διερεύνησης ατυχημάτων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δήλωσε πως: «Η έκθεση 180 σελίδων αν δεν πέσει στις ελληνικές καλένδες θα έχουμε έναν πολύ καλύτερο και ασφαλή σιδηρόδρομο.
Εκείνη την ημέρα υπήρχαν βλάβες και συνεχόμενες καθυστερήσεις δρομολογίων. Ο σταθμάρχης είχε να αντιμετωπίσει έναν τεράστιο αριθμό επικοινωνιών.
Η θέση εργασίας, ο σταθμάρχης δούλευε σε ένα control panel και οι επικοινωνίες έπρεπε να γίνονται στα δεξιά του, δηλαδή δεν έβλεπε τον πίνακα ελέγχου. Είχε επίσης συναισθηματική φόρτιση από προηγούμενο λάθος που είχε κάνει πριν.
Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή. Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή, αλλά δεν το έκανε. Προχώρησε και βρήκε τα κλειδιά διαγώνια, δεν σταμάτησε.
Έπρεπε να ρωτήσει. Ο σταθμάρχης του είχε πει «ευθεία». Δεν το έκανε. Δεν γνωρίζουμε γιατί».
H διαχείριση ικανοτήτων των σταθμαρχών του ΟΣΕ δεν εγγυάται ότι είναι ικανοί για τις εργασίες που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια.
Δεν υπήρχε μηχανισμός συστηματικής παρακολούθησης της απόδοσης των σταθμαρχών. Οπότε το προσωπικό εργαζόταν πέρα από το όριο που είναι αποδεκτό», δήλωσε ο κ. Καπετανίδης.
Από την πλευρά του ο Αστέριος Αλεξάνδρου, προϊστάμενος τμήματος σιδηροδρομικών ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ ανέφερε ότι:
«Δεν υπήρξε κανένας συντονισμός σε επιχειρησιακό επίπεδο κατά τις διαδικασίες έρευνας και διάσωσης. Δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του σημείου. Υπήρξε απώλεια πληροφοριών για την κατανόηση του δυστυχήματος».