Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024 -

Απειλή πολέμου οι ΝΟΤΑΜ της Τουρκίας



Γι΄άλλη μια φορά, έπρεπε να θρηνήσουμε θύματα για να έρθουν στην επιφάνεια γνωστά εθνικά θέματα που υπουργοί όλων των κυβερνήσεων δεν προσπάθησαν ή δεν τόλμησαν να λύσουν, αφήνοντας κάθε φορά στην τύχη της την εθνική μας κυριαρχία.

 

Της Μαρίας Γιαχνάκη

AdTech Ad

Τα θέματα των Νοταμ τα κρύβουν καλά, διότι έτσι καλύπτουν την ανικανότητά τους, παρά τις αντιδράσεις και τα υπομνήματα ελλήνων αξιωματικών που υπηρετούν σε περιοχές λεπτών ισορροπιών.

Αν αναλογιστεί κανείς τι είχε συμβεί στο παρελθόν σε ανάλογες περιπτώσεις τότε θα συνειδητοποιήσει ότι η εξαφάνιση των εθνικών θεμάτων σε διάφορες περιόδους, όπως οι προκλητικές εκδόσεις ΝΟΤΑΜ από την πλευρά της Τουρκίας, δεν σημαίνει φυσικά ότι αυτά εξαφανίζονται αλλά ότι σκεπάζονται για να φτάνουμε κάθε φορά να διεκδικούμε τα αυτονόητα, όπως τώρα με τις έρευνες για την πτώση του ελικοπτέρου που η Τουρκία σήκωσε αμέσως κεφάλι.

Αυτό που αντιμετωπίζουμε συχνά πυκνά είναι η κατάσταση που έχει δημιουργήσει στο Αιγαίο η Τουρκία χωρίς να βρει καμία αντίσταση από το ελληνικό κράτος.

Από πότε όμως αρχίζουμε να διαπιστώνουμε την ισχύ της Τουρκίας σε θέματα ασφαλείας ερευνών, διεκδικήσεων και απαγορεύσεων ακόμη και με την έκδοση Νοταμ;

Η Άγκυρα επέλεξε τη χρονική περίοδο της κατάρρευσης της κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή για να επαναφέρει μεθοδικά ολόκληρο το πλέγμα των διεκδικήσεών της στην περιοχή, όπως άλλωστε είχε κάνει πάλι και τη διετία 1973-74 όταν κατέρρεε η δικτατορία στην Ελλάδα.

Μετά τα γνωστά επεισόδια (γκρίζες ζώνες και  συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναερίου χώρου), η Τουρκία προσέφυγε  και πάλι στην μέθοδο έκδοσης ΝΟΤΑΜ (αγγελία προς τους αεροναυτιλλομένους) απαγορεύοντας την εκτέλεση ελληνικών στρατιωτικών ασκήσεων στις περιοχές Λήμνου, Σαμοθράκης και Ψαρών.

Στην πορεία και μάλιστα σύντομα,  με άλλη ΝΟΤΑΜ απαγόρευε τις ασκήσεις  έρευνας και διάσωσης στην περιοχή Ικαρίας- Σάμου- Χίου, ισχυριζόμενη ότι για την άσκηση αυτή απαιτείται η έγκριση του FΙR Κωνσταντινούπολης. Τέτοια πρόκληση!

Τι έκανε δηλαδή η Τουρκία; Επανήλθε στην ουσία στην ΝΟΤΑΜ 714 με την οποία είχε επεκτείνει το 1974 τη δικαιοδοσία του FΙR Κωνσταντινούπολης μέχρι την μέση του Αιγαίου. Η ιστορία επαναλήφθηκε.

Έτσι ακριβώς συνέβηκε  και κατά την πρόσφατη διακυβέρνηση της ΝΔ επί Κώστα Καραμανλή του νεότερου. Παρόλο που ο τότε πρωθυπουργός έκανε κουμπαριές με τον  Ταγίπ  Ερντογάν, δεν κατάφερε να βελτιώσει την κατάσταση αυτή.

Έπρεπε λοιπόν τότε να αρχίσουμε από την αρχή τις διαπραγματεύσεις, την στιγμή που είχαν ήδη ξεκινήσει οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας  με την ΕΕ.

Δυστυχώς η χώρα μας όμως άφησε αυτήν την τακτική των συνεχών προκλήσεων στο Αιγαίο ανενόχλητη, με αποτέλεσμα να  παγιωθεί τελικά μια κατάσταση η οποία δεν φαίνεται να είναι ανατρέψιμη.

Όταν ΝΟΤΑΜ της  Άγκυρας κόβει στα δύο το Αιγαίο και ισοδυναμεί με απειλή πολέμου

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ μας, εκδόθηκαν πρόσφατα ΝΟΤΑΜ με την οποία η Τουρκία δέσμευσε από τις 2 Μαρτίου μέχρι το τέλος του χρόνου, μια τεράστια έκταση, από την Σκύρο ως την Λήμνο.

Με την τακτική αυτή έκοψε στην ουσία  το Αιγαίο στα δύο, παραβιάζοντας κατάφωρα τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και το διεθνές δίκαιο.

Μίλησε κανείς; 

Αντέδρασε κανείς; 

Τι είναι αυτό επιτέλους που ούτε καν διπλωματικά δεν μας επιτρέπει να αντιδράμε για την εθνική μας κυριαρχία; Επρόκειτο, σύμφωνα με τις πηγές μας, για καθολική τουρκική επιθετικότητα όπως ονομάζεται η ATLANTIC RESORVE.

Στην τελευταία έκδοση ΝΟΤΑΜ παρενέβη η ελληνική κυβέρνηση Τσίπρα, με διαβήματα σε ΝΑΤΟ, ΟΗΕ, EE. Ώσπου εκδόθηκε απορριπτική απάντηση στην Άγκυρα, αλλά και πάλι η Τουρκία με την πρώτη ευκαιρία εκδίδει ΝΟΤΑΜ προκειμένου να θυμίζει την παρουσία της.

Το να δεσμεύει εξ ολοκλήρου μια τεράστια περιοχή του ελληνικού FIR, όπου μόνο η Ελλάδα έχει δικαίωμα να εκδίδει ΝΟΤΑΜ, είναι κατάφωρη πρόκληση, ενώ συνήθως η Τουρκία δέσμευε περιοχές για μικρό χρονικό διάστημα.

Το ύποπτο επίσης είναι ότι η χάραξη του πεδίου βολής αποκόπτει το βόρειο από το νότιο Αιγαίο και επηρεάζει καθοριστικά τους αεροδιαδρόμους g-33 και N -130, δημιουργώντας προβλήματα ή και κινδύνους στις αερομεταφορές. Και το σημαντικότερο είναι ότι η γραμμή χάραξης, δεν περνά μόνο από διεθνή εναέριο χώρο και ύδατα, αλλά και από εθνικό εναέριο χώρο και ύδατα, συμπεριλαμβάνοντας έδαφος της Λήμνου, πράγμα που αποτελεί απειλή πολέμου, αφού τμήμα εδάφους νοτιοανατολικά της Λήμνου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πεδίο βολής για τα τουρκικά αεροσκάφη.

Σας θυμίζουμε τα επεισόδια στη νήσο Στρογγύλη στο ακριτικό Καστελόριζο, όταν οι Έλληνες προσπάθησαν να χτίσουν εκκλησάκι και να το εγκαινιάσουν, ένα ρεπορτάζ του Newsbomb.gr που ήταν άκρως αποκαλυπτικό για την κυριαρχία στην περιοχή.

Μέχρι διοικητής παραιτήθηκε όπως είχαμε αποκαλύψει τότε. Δεν του είχαν επιτρέψει να σηκώσει την ελληνική σημαία στο νησί ούτε επέτρεψαν στους κατοίκους του Καστελόριζου να παραβρεθούν στα θυρανοίξια της εκκλησίας.

Οι περιπτώσεις αυτές λοιπόν όταν δεν ελέγχονται από το ελληνικό κράτος και πολύ περισσότερο όταν το ελληνικό κράτος δεν αντιδρά, τότε δίνουμε δικαιώματα στους Τούρκους να βάζουν όποτε θέλουν το πόδι τους όπου θέλουν ότι ώρα θέλουν.

Πηγή κειμένου: